مدیران خودروعصر اعتبار

دانشگاه "جنگ" ثبت ملی شد

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اینکه استان تهران هنوز هیچ اثر طبیعی را تاکنون در میراث ملی نداشته است، از ثبت ملی دانشگاه جنگ (عمارت فتح المبین) به‌عنوان یکی از آثار واجد شرایط در فهرست میراث ملی خبر داد.

دانشگاه "جنگ" ثبت ملی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، سپیده سیروس‌نیا - معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: دانشگاه جنگ (عمارت فتح المبین) که بنایی متعلق به دوره پهلوی اول دارد با پیشنهاد و تمایل مسئولین این بنا به فهرست میراث ملی تهران اضافه شد.

وی با بیان اینکه تهیه پرونده ثبتی این بنا با همراهی و همکاری مسئولین دانشگاه انجام‌ شده است، اضافه کرد: با توجه به معماری جالب‌توجه این اثر دارای شاخص‌های مورد نیاز ثبت بود، نگهداری از دانشگاه جنگ به شکل درستی در مهر و موم‌های گذشته انجام‌ شده و این بنا نیاز به مرمت‌های جزئی دارد.

سیروس نیا با اعلام این خبر که مرمت این بنا با نظارت اداره میراث فرهنگی استان تهران انجام خواهد شد، افزود: در حال حاضر 730 اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی استان تهران در فهرست میراث ملی جای دارد، این در حالی است که استان تهران هیچ اثر طبیعی را تاکنون در میراث ملی نداشته است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: با وجود اینکه در اطراف تهران آثار طبیعی بسیاری نظیر آبشار، درخت و کوه‌های واجد شرایط ثبت در فهرست میراث ملی وجود دارد اما به دلیل نبود کارشناس طبیعی تاکنون هیچ‌یک از این آثار در فهرست میراث ملی قرار نگرفته است.

وی گفت: پرونده ثبتی دو اثر طبیعی استان تهران در دست تهیه است و به‌ زودی پایتخت هم دارای اثر طبیعی ثبت‌شده خواهد شد.

سیروس نیا در ادامه از کاخ گلستان به‌عنوان تنها اثر ثبت جهانی شده تهران یاد کرد و افزود: قلعه ایرج و مسجد جامع ورامین از جمله آثاری است که ارزش ثبت جهانی را دارند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: پرونده زنجیره‌ای حمام‌های سنتی ایران در دست تهیه است که با توجه به وجود تعدادی از این حمام‌ها در تهران، پایتخت هم در تهیه و ثبت جهانی این پرونده مشارکت دارد.

بر اساس‌نامه‌ای که از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار تهران ارسال‌شده است، دانشگاه جنگ (عمارت فتح المبین) که به شماره 31584 به‌عنوان یک اثر تاریخی-فرهنگی در فهرست میراث ملی قرار گرفت، تحت نظارت و حفاظت این سازمان بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب و یا تغییر هویت این اثر شود، مشمول مجازات قانونی خواهد بود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی