مدیران خودروعصر اعتبار

مصطفی قلی خسروی:

مسکن مهر نواقص زیادی داشت

عصر ساختمان- پروژه مسکن مهر اگر درست اجرا می‎شد می‎توانست به رفع مشکلات این بخش کمک کند اما دخالت دولت در ساخت، جانمایی غلط، فشار بر منابع بانکی و بی توجهی به نیازهای بازار باعث شد این پروژه آثار نامطلوبی روی اقتصاد کشور بر جا بگذارد و بسیاری از واحدهای مسکونی ساخته شده بی متقاضی بماند.

مسکن مهر نواقص زیادی داشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، مصطفی قلی خسروی کارشناس مسکن، با بیان این مطلب گفت: از همان آغاز پروژه مسکن مهر بسیاری از کارشناسان از دخالت بیش از حد دولت در این پروژه ابراز نگرانی کردند و نسبت به جانمایی‎های غلط  هشدار دادند، اگر به این هشدارها توجه می‎شد تا حدی آثار مخرب این پروژه بر  اقتصاد کشورمان کاهش می‎یافت و می‎توانستیم به نحو بهتری از آن برای برقراری تعادل عرضه و تقاضا استفاده کنیم.

رییس پیشین اتحادیه املاک کشور با اشاره به اینکه جهش قیمت‎ها در بازار مسکن در اوایل دولت نهم مشهود بود، افزود: اگر منابع مالی حاصل از افزایش قیمت نفت با یک برنامه کارشناسی صرف ارایه تسهیلات ارزان قیمت به انبوه‎سازان می‎شد و دولت به جای درگیر شدن در ساخت مسکن به آماده‎سازی زمین و امکانات زیربنایی مبادرت می‎کرد، می‎توانست سرمایه انبوه‎سازان را هم در این پروژه به کار بگیرد و نتایج بهتری را از محل این پروژه در بازار مسکن کشورمان شاهد می‎بودیم.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن مهر اشکالات زیادی داشت و توقف ساخت مسکن جدید در قالب این پروژه با توجه به شرایط اقتصادی کشور تصمیمی منطقی است، افزود: دولت براساس قانون اساسی موظف به تهیه مسکن برای اقشار ضعیف است و کلید خوردن پروژه مسکن اجتماعی می‎تواند این خلاء را در بازار مسکن پر کند.

این کارشناس مسکن، با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای حل معضل مسکن در کشور تحریک تقاضا از یک سو و تقویت بخش عرضه از سوی دیگر است، افزود: برای این کار نیاز به کاهش نرخ سود بانکی داریم. این کاهش نرخ سود در مورد سپرده‎ها باعث افزایش سرمایه‎گذاری در این بازار می‎شود و در بخش تسهیلات هم دست انبوه‌سازان را برای استفاده از وام بانکی باز می‎کند. خوشبختانه دولت توانسته نرخ تورم را بعد از سال‎ها در اقتصاد کشورمان، تک رقمی کند و این نشانه‎ای از کاهش نرخ سود بانکی و تحریک عرضه و تقاضا در بازار مسکن است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی