مدیران خودروعصر اعتبار

روند احیای ساخت و ساز در حاشیه شهر مشهد نیازمند بازنگری است

عصر ساختمان- محمود پژوم افزود: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد ساکن هستند که به تعداد خانوارهای آن باید سکونتگاه مطلوب در آن منطقه وجود داشته باشد.

روند احیای ساخت و ساز در حاشیه شهر مشهد نیازمند بازنگری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، وی اظهار کرد: هم اکنون 60 درصد واحدهای مسکونی حاشیه شهر فرسوده و غیراستاندارد است که باید تخریب و به جای آن واحدهایی با رعایت مسائل فنی ساخته شود.
وی گفت: به دلیل زیاد بودن قیمت تمام شده واحد های تازه ساز در حاشیه شهر مشهد، فقط 20 درصد از ساکنین این منطقه قادر به استفاده از واحدهای جدید هستند و باقی واحد ها توسط دیگران خریداری می شود.
پژوم افزود: برای کاهش قیمت تمام شده ساخت و ساز در حاشیه شهر مشهد، باید تسهیلات ارزان قیمت از طریق بانکها در اختیار ساکنین قرار گیرد، صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری رایگان شده و اراضی با قیمت نازل در اختیار اعضای انجمن انبوه سازان قرار گیرد.
وی اظهار کرد: انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان برای اجرای پروژه در بافت فرسوده با سود کمتر اعلام آمادگی کرده است زیرا روند احیای ساخت و ساز در حاشیه شهر مشهد به روش کنونی به حاشیه نشینی بیشتر دامن می زند.
وی گفت: 700 شرکت انبوه ساز عضو این اجمن هستند که اجرا کننده پروژه های بزرگ و کوچک اعم از مجتمع های مسکونی، تجاری – اداری و اقامتی در مشهد و سایر نقاط استان هستند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی افزود: توان اعضای این انجمن برای ساخت و سازها سالانه 10 میلیون مترمربع است اما با توجه به رکود در صنعت ساختمان، انبوه سازان با 40 درصد ظرفیت سالانه خود کار می کنند و پروژه های در دست آنها خالی است.
وی اظهار کرد: رکود در صنعت ساختمان و بیکاری ناشی از آن، شامل بسیاری از مهندسان و کارگران مشهد و خراسان رضوی شده که بهبود این وضعیت نیازمند حمایت مالی بانکها، کاهش نرخ سود تسهیلات و فراهم کردن بستر ساخت و ساز برای شرکتهای انبوه ساز است.
وی گفت: فعالیت عمده شرکت های انبوه ساز به ساخت و ساز در بافت فرسوده معطوف می شود که وسعت این بافت نیز در استان دو هزار و 500 هکتار و در مشهد دو هزار هکتار است.
پژوم افزود: براساس برنامه سوم توسعه در کل کشور هر سال باید 10 درصد از بافت فرسوده بازسازی شود اما با گذشت چندین سال از این برنامه احیای بافت فرسوده در مشهد به کمتر از 10 درصد می رسد.
وی اظهار کرد: تجربه شرکت های انبوه ساز خراسان رضوی در احیای بافت فرسوده بسیار زیاد است و به رغم همه مشکلات و نداشتن توجیه اقتصادی تاکنون پروژه های موفقی اجرا کرده است.
وی گفت: شرکت های انبوه ساز برای اجرای پروژه ساخت و ساز در بافت فرسوده محله 'سراب' مشهد اعلام آمادگی کرده اند اما شورای شهر تاکنون در این زمینه همکاری لازم را نداشته است.
وی ادامه داد: برای رونق احیای بافت فرسوده در مشهد، باید بستر لازم برای اجرای پروژه های ساختمانی توسط شرکت انبوه سازان از سوی مسئولان فراهم شود و تصمیم گیری در زمینه صدور پروانه و روند ساخت و ساز به سرعت انجام گیرد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو