مدیران خودروعصر اعتبار

رکورد رکود مسکن در چه سالی شکسته شد؟

عصر ساختمان- بررسی آمار رسمی مرکز آمار ایران حاکی است، بیشترین رشد منفی مسکن یک دهه اخیر مربوط به سال ۹۳ با رشد منفی ۱۶.۱ است، پیش از این نیز در دولت دهم این بخش رشد منفی ۱۳ درصدی را تجربه کرده بود.

رکورد رکود مسکن در چه سالی شکسته شد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تسنیم، آمار رسمی مرکز آمار ایران در بازه زمانی سال 85 تا نیمه نخست امسال درباره بازار مسکن حاکی از آن است که طی 10 سال اخیر این بخش فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده است.

بر این اساس در سال 85 رشد مسکن کشور معادل 9.7 درصد بوده که این رقم در سال بعد (86) به 10.9 درصد افزایش یافته است.

در چهار فصل سال 86 که سال آغاز طرح مسکن مهر نیز هست روند رشد بخش مسکن ادامه داشت به طوریکه در بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال 86 به ترتیب مسکن 5.6، 26.1، 13.8 و 0.4 درصد رشده داشت.

در سال 87 نیز رشد این بخش ادامه داشت و در پایان این سال بخش مسکن و ساختمان 7.2 درصد رشد را ثبت کرد.

در سال 88 با وجود این‌که در سه ماه بهار مسکن 7.5 درصد رشد منفی داشت اما در مجموع (تابستان 26.9 درصد رشد، پاییز 19.9 درصد رشد و زمستان 1.8 درصد رشد) در این سال رشد مسکن 10.8 درصد بود.

رشد بخش مسکن اما در سال 89 بالغ بر 5.3 درصد رشد منفی داشت. ولی در سال 90 این موضوع جبران شد و رشد بخش مسکن و ساختمان کشور 4.5 درصد شد.

بخش مسکن در سال 91 معادل 13.8 درصد رشد منفی داشت که احتمالا یکی از دلایل آن تاثیر اعمال تحریم‌ها بر این بخش بود. در سال 92 رشد مفنی بخش مسکن و ساختمان ادامه داشت و به منفی 5.2 درصد رسید.

روند رو به رشد منفی بخش مسکن در سال بعدی یعنی دومین سال فعالیت دولت یازدهم ادامه داشت. این بخش در سال 93 مسکن رکورد 16.1 درصد رشد منفی را تجربه کرد.

در سال گذشته نیز این روند با شدت کمتری ادامه داشت و در پایان این سال مسکن رشد منفی 13.5 درصدی را ثبت کرد.

و سرانجام مطابق آمار مرکز آمار ایران در نیمه نخست امسال مسکن 9.7 درصد رشد منفی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی آبان‌ماه امسال در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات با اشاره به برنامه افزایش تسهیلات خرید گفته بود بخش مسکن در حال خروج از رکود است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی