مدیران خودروعصر اعتبار

عزم جدی ایران برای ثبت‌ جهانی جنگل‌های هیرکانی

عصر ساختمان- نشست تخصصی تدوین راهبردهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع با هدف تکمیل پرونده طبیعی جنگل‌های هیرکانی در سازمان محیط‌زیست برگزار شد.

عزم جدی ایران برای ثبت‌ جهانی جنگل‌های هیرکانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، نشست تخصصی تدوین راهبردهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور معاون میراث فرهنگی، مدیرکل اداره ثبت آثار تاریخی، معاون سازمان محیط زیست، قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع و مسئولان و کارشناسان کمیسیون ملی یونسکو، بنیاد سوکو (آلمان) و متخصصان میراث طبیعی و صندوق ملی محیط زیست صبح روز شنبه (18 دی) برگزار شد.

«محمدحسن طالبیان»، معاون میراث فرهنگی در آغاز این نشست به عزم جدی ایران برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی یکی از اتفاقات مهمی است که پرونده آن توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست در حال تدوین است.

وی افزود: در 21 تیرماه 1385، جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل کاسپینی - هیرکانی را به نام خود به یونسکو ارائه کرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد که سهم جمهوری آذربایجان تنها 20 هزار هکتار از این جنگل‌هاست، درحالی‌که سهم ایران از جنگل‌های هیرکانی 2 میلیون هکتار است. با این اعتراض قرار شد پرونده مشترک ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی توسط ایران و آذربایجان به یونسکو ارائه شود.

طالبیان اظهار کرد: در حال حاضر برای تدوین پرونده مشترک با جمهوری آذربایجان اختلافات جزئی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: ایران عزم جدی برای ثبت این پرونده در فهرست میراث جهانی دارد که در این میان می‌توان بیابان لوت را مفتاح این مسیر ارزشمند قلمداد کرد.

براساس این گزارش، جنگل‌های هیرکانی از دوره سوم زمین‌شناسی تاکنون به حیات خود ادامه داده است. همچنین رویشگاه‌های وسیع از گونه‌های هیرکانی در کشورهای اروپایی از بین‌رفته و تنها فسیل گیاهان هیرکانی در آن کشورها باقی‌مانده است.

6 نقطه از جنگل‌های هیرکانی در پارک ملی گلستان، گلاته، حوزه 46 کجور نوشهر، دوهزار و سه‌هزار تنکابن، حوزه 14 قلعه رودخان، حوزه 15 ماسوله و حوزه یک آستاراچای پیشتر ثبت ملی شده بودند. قدمت جنگل‌های هیرکانی 40 میلیون سال برآورد شده‌ است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار