مدیران خودروعصر اعتبار

بیت الله ستاریان در گفت و گو با پایگاه خبری عصر ساختمان مطرح کرد:

مسکن مهر معضلی است که نمیتوان با یک دستور کلی حل کرد

عصر ساختمان- پس از انتقاد های زیادی که از سوی کارشناسان مسکن و وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت بلاخره نمایندگان مردم در مجلس تصمیم به توقف پروژه های مسکن مهر گرفتند. در لوایح دیگر این اساسنامه که در جهت حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب شد بند های دیگری هم به چشم میخورد که دولت را موظف به بهسازی و نوسازی حداقل ۲۷۰ محله در سال آینده کرده است.

مسکن مهر معضلی است که نمیتوان با یک دستور کلی حل کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»، پارلمان تنها به شهرنشینی و توسعه شهری نپرداخته و کاهش آسیب پذیری سکونت گاهای روستایی را در دستور کار دولت در سال آینده قرارداده است. در خصوص تاثیرات مثبت و منفی توقف مسکن مهر گفت و گویی با بیت الله ستاریان استاد دانشگاه و کارشناس بازار مسکن داشتیم که در ادامه میخوانید:
    بیت الله ستاریان با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی این تصمیم مجلس بر بازار مسکن گفت: ابتدا باید ابهاماتی که در این مصوبه وجود دارد را روشن کرد. اینکه پروژه های نیمه کاره موجود چه می شود بسیار مهم است ، اینکه کدام پروژه ها متوقف می شود و کدام تا پایان کار به فعالیت خود ادامه میدهند هم جای بحث دارد، برای تحلیل این مسئله مهم موضوعات مختلف ازاین قبیل را باید بررسی کرد. همانطور که وزیر راه و شهرسازی هم اشاره کرده مسکن مهر معضلی است که نمیتوان با یک دستور کلی حل کرد.
    وی با تاکید بر اجرای نادرست مسکن مهر اظهار کرد: اینکه مسکن مهر کاملا متوقف شود تصمیم درستی نیست. من در کل با انجام پروژه مسکن مهر به این صورت موافق نبودم. مسکن مهر از حالت های مختلفی برخوردار است که باید به صورت جداگانه هر قسمت را مورد مطالعه قرارداد. در حال حاضر این پروژه در وضعیتی ست که یک قسمت آن توجیه اقتصادی دارد و ادامه آن تا تحویل مفید است و یک جای دیگردر شرایطی است که توقف آن مفید تر خواهد بود.
    این کارشناس مسکن در ادامه گفت: مجلس هم نباید با یک نسخه کلی سعی در بهبود اوضاع این پروژه داشته باشد و باید به صورت موردی روی هر قسمت از پروژه مطالعه میکرد و برای آن برنامه ریزی میکرد.
    وی در ادامه با اشاره به تاثیرات این توقف بر بازار مسکن افزود: با توجه به رکودی که درگیر آن بودیم ودراین بازه زمانی تولید مسکن بسیار بیشتر ازعرضه بود، از این رو این لوایح و مصوبات نمی تواند تاثیر زیادی روی بازار ملک داشته باشد. از سویی بازارمسکن متاثرازسیاست های کلان اقتصادی است و مسکن مهر نمیتواند قدرت تغییرمسیر بازارمسکن را داشته باشد.
    ستاریان با تاکید بررونق بازار در سال 96 اظهار کرد: با در نظر گرفتن افزایش نقدینگی برای خرید مسکن، صعود آمار خرید و فروش در سال 96 محسوس خواهد بود. از سوی دیگر در حال حاضر اوضاع اقتصادی کشور رو به بهبود است، که این امر تاثیر مستقیم و مثبتی بر بازار مسکن خواهد داشت. در کل پیش بینی هایی که برای سال 95 داشتیم به طور حتم در 96 روی خواهد داد.
    وی با اشاره به تاثیرات این مصوبات بر دهک های متوسط و پایین کشور و تاثیرات آن روی بازار مسکن کشور ادامه داد: اینگونه طرح ها دیگر برای کشورهای توسعه یافته توجیه ندارد، دولت ها با هدف تامین مسکن دهک های متوسط و پایین اینگونه طرح ها را راه اندازی می کنند. در ایران مسکن بیش از 50 درصد سبد خانوار را در بر میگیرد. با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی دهک های متوسط جامعه بسیاری از خانواده های ایرانی که در دسته بندی دهک های متوسط قرارمی گیرند توان خرید مسکن های اجتماعی رو هم ندارند. پس در نتیجه این طرح ها توجیه مناسبی برای تامین مسکن جامعه ندارد و صرفا یک کار تبلیغی است که چند سالی است دولت در حال انجام آن است.
    اگر دولت و مجلس بخواهد با اعمال اینگونه طرح ها مشکل بازار مسکن را حل کند باید راهکار دیگری در پیش بگیرد، چرا که وقتی در مقیاس ملی و کلان به این طرح ها نگاه کنید، میبینید این تعداد خانه با این قیمت ها نمیتواند مشکل خیل عظیمی از متقاضیان خانه را که با بودجه محدود، نیاز به مسکن دارند را حل کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو