مدیران خودروعصر اعتبار

تکمیل مسکن مهر در ۴۸۸ شهر

عصر ساختمان- قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از وجود پروژه‌های مسکن مهر در یکهزار و ۱۶۲ شهر خبر داد و گفت: تاکنون پروژه‌های مسکن مهر در ۸۰۲ شهر از نظر ساخت و در ۴۸۸ شهر از تمامی جهات ساخت و آماده‌سازی به پایان رسیده است.

تکمیل مسکن مهر در ۴۸۸ شهر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین ،«احمد اصغری مهرآبادی» درباره آخرین وضعیت طرح مسکن مهر در کشور اظهار کرد: تاکنون تعداد یک میلیون و 774 هزار و 761 واحد مسکن مهر در کشور تکمیل و افتتاح شده است که تعداد 764 هزار و 560 واحد آن در سه سال اخیر انجام شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی عملکرد دولت یازدهم در حوزه تکمیل و افتتاح واحد در طرح مسکن مهر را در طول سه سال 43 درصد نسبت به عملیات اجرایی هشت ساله دولت های نهم و دهم در این حوزه اعلام کرد.

اصغری مهرآبادی گفت: 54 درصد از کل واحدهای واگذار شده در دولت تدبیر و امید به متقاضیان تحویل داده شده است که بدون شک نسبت به دوره قبلی بسیار چشمگیر است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در ادامه سخنان خود درصد پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی در این بخش از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را 93 درصد، شرکت عمران شهرهای جدید را 85 درصد و همچنین فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در شهرهای بالای 25 هزار تن را هم 94 درصد و در حوزه بافت فرسوده 97 درصد اعلام کرد.

اصغری مهرآبادی از وجود حدود 289 هزار واحد به صورت نیمه‌تمام در مراحل مختلف ساخت در طرح مسکن مهر کشور خبر داد و گفت: 2.35 درصد این واحدها در مرحله پی‌سازی، 17.46 درصد در مرحله اسکلت، 8.4 درصد در مرحله سقف، 18.21 درصد در مرحله سفت‌کاری و 53.59 درصد در مرحله نازک‌کاری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: 117 هزار واحد از واحدهای باقیمانده فاقد متقاضی است و 229 پرونده دیگر با ظرفیت 49 هزار واحد در مراجع قضایی و در حال رسیدگی است که در این میان 123 هزار واحد به ویژه در شهرهای جدید وجود دارد که به شدت نیازمند منابع مالی است.

اصغری مهرآبادی گفت: 166 هزار واحد از واحدهای باقیمانده فاقد متقاضی یا دارای پرونده در مراجع قضایی است که قرار است واحدهای در مراحل کمتر از سفت‌کاری به تعداد حدود 82 هزار واحد از سوی سازمان‌های ذی ربط به سرعت تعیین تکلیف شود.

**مشکلات پیش روی مسکن مهر

اصغری مهرآبادی ، محدودیت منابع مالی اعم از تسهیلات بانکی و آورده نقدی متقاضیان، محدودیت منابع یارانه‌ای و تأمین نشدن به موقع برای کمک به تکمیل آماده‌سازی، راه دسترسی، دیوار حائل و مشکلات ناشی از عملکرد تعاونی‌های مسکن را از موانع موجود در مسیر ساخت و آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر در کشور عنوان کرد.

محدودیت منابع مالی (نبود آورده نقدی) در واحدهای فاقد متقاضی، پرونده‌های مطروحه در مراجع قضایی و واحدهای در حال ساخت فاقد تسهیلات بانکی از دیگر موانع موجود در این مسیر به شمار می آیند که مهر آبادی به آنها اشاره کرد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر یادآور شد: واحدهای فاقد تسهیلات با وجود پیشرفت فیزیکی با میانگین 50 درصد به خاطر موافقت نکردن بانک مرکزی تنها از آمار مسکن مهر حذف شده است اما در پروژه‌ها وجود دارد.

وی گفت: تأمین نشدن خدمات زیربنایی به دلیل تصویب و تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز، تأمین نشدن منابع مورد نیاز رایانه‌ای برای کمک به تکمیل آماده‌سازی و محوطه‌سازی سایت‌های مسکن مهر، تأمین نشدن خدمات روبنایی مورد نیاز به دلیل تصویب و تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز، سود دوران مشارکت، تحویل ندادن پروژه‌ها به شهرداری و بیمه و مالیات از مشکلات موجود در طرح مسکن مهر در بخش ساخت، اتمام و تحویل محسوب می‌شود.

مهرآبادی در ادامه با تأکید بر اهمیت پیگیری مصوبات دولت درخصوص تأمین خدمات زیربنایی، روبنایی و آماده‌سازی و محوطه‌سازی و استفاده از منابع داخلی در این زمینه اعلام کرد: بدون شک افزایش سقف تسهیلات فردی از 30 به 40 میلیون تومان از اقداماتی بسیار تأثیرگذار در روند تسریع عملیات اجرایی پروژه‌های باقی‌مانده به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسئول همکاری بانک مسکن در تبدیل تفاهم نامه‌های سه‌جانبه و تعاونی فاقد متقاضی به خودمالکی بدون درخواست تضمین خرید از وزارت راه و شهری،تسریع در تحویل پروژه‌ها به شهرداری، حذف یا کاهش مدت زمان سود دوران مشارکت مطابق با قرارداد ساخت از دیگر موضوعاتی است که در صورت اجرایی شدن کمک شایانی به اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور خواهد کرد.

طرح مسکن مهر در سال 1385 و در ابتدای دولت نهم و همزمان با رشد جهشی قیمت مسکن در بازار و با رویکرد خانه دار کردن اقشار کم درآمد کلید خورد که اجرای آن بر واگذاری زمین رایگان از سوی دولت استوار بود.

در این طرح قرار بود سالیانه 1.5 میلیون واحد مسکونی ساخته و به مردم واگذار شود که به دلیل ناتوانی در تامین مالی و با وجود استقراض دولت از بانک مرکزی برای اجرای آن در پایان دولت دهم فقط 1.2 میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان شد و بقیه طرح ها نیمه تمام باقی ماند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در دولت های نهم و دهم 450 هزار میلیارد ریال یعنی معادل 45 هزار میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکزی برای مسکن مهر درنظر گرفته شد.

پیگیری ها نشان می دهد که طلب بانک مرکزی از بانک مسکن از محل این خط اعتباری 444.666 هزار میلیارد ریال یعنی بیش از 44 هزار و 400 میلیارد تومان است یعنی اینکه بانک مسکن در این مدت فقط توانسته پنج هزار و 334 میلیارد ریال به عبارت دیگر 533 میلیارد تومان از این مبلغ را برگرداند.

بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از 300 میلیون ریال به 400 میلیون ریال افزایش یافت اما این شرط به آن افزوده شد که از منابع جدید بانک مرکزی برای آن استفاده نشود.

مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و با تصویب ماده 73 آن بانک مسکن را موظف کرد نسبت به تامین باقیمانده تعهدات خود و تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر، بدون تعهد ساخت واحد جدید اقدام کند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو