مدیران خودروعصر اعتبار

یک پای وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن مهر می‌لنگد

عصر ساختمان- با وجود آن‌که شورای پول و اعتبار به بانک مسکن اجازه داده وام مسکن مهر را از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش دهد، منوط کردن این اقدام به تشخیص و تایید بانک عامل، پیمانکاران و متقاضیان را نگران کرده است.

یک پای وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن مهر می‌لنگد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، شورای پول و اعتبار در جلسه عصر روز گذشته با افزایش وام مسکن مهر از 30 به 40 میلیون تومان موافقت کرد؛ موافقتی که یک پای آن می‌لنگد؛ زیرا اعضای شورای پول و اعتبار شرط افزایش مبلغ وام مسکن مهر را عدم استفاده از منابع جدید بانک مرکزی و با تشخیص و تأیید بانک عامل قرار داده است.

یکی از سازندگان مسکن مهر در این زمینه اظهار کرد: مدت‌هاست برای افزایش 10 میلیون تومانی وام مسکن مهر با بانک مرکزی چانه‌زنی می‌کنیم که خوشبختانه روز گذشته این موافقت انجام شد ولی امیدواریم شرط و شروطی که بانک مرکزی قرار داده منجر به شانه خالی کردن بانک مسکن نشود؛ زیرا چون بانک مرکزی گفته اعتبار جدیدی نمی‌دهیم و بانک عامل باید افزایش وام را تایید کند. همین مساله موجب شده بانک مسکن نداشتن منابع را بهانه کند و زیر بار افزایش وام نرود که البته تاکید می‌کنم امیدواریم این اتفاق نیفتد.

ایرج رهبر افزود: پیش از این بانک مرکزی به بانک مسکن اجازه داده بود اقساطی برگشتی متقاضیان را به پروژه مسکن مهر تزریق کند که بانک مسکن نیز اعلام کرد این کار را انجام داده اما به اعتقاد من این اقدام صورت نگرفته است؛ زیرا بیش از 1.5 میلیون واحد مسکن مهر تحویل شده و اگر به طور میانگین اقساط ماهیانه هرکدام از واحدها را 200 هزار تومان در نظر بگیریم مبلغی حدود 300 تا 400 میلیارد تومان در هر ماه می‌شود که اگر آن را به مسکن مهر نیمه کاره تزریق می‌کردند تا الان پرونده این پروژه تمام شده بود.

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به مشکلاتی پنج ساله پردیس که افزایش وام را اجتناب‌ناپذیر کرده خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که در مسکن مهر پردیس نیاز است با سایر سایت‌ها فرق می‌کند؛ زیرا توپوگرافی با شیب بیش از 30 درصد در این شهر وجود  دارد که هزینه‌ی آماده‌سازی و زیرساخت را بالا می‌برد و بالطبع باعث اثرگذاری بر افزایش هزینه واحدهای مسکن مهر شده است.

رهبر تصریح کرد: سال 1391 قرارداد پردیس امضا شد و قرا بود 18 ماهه واحدها آماده شود یا حداکثر سه ساله به اتمام برسد اما مشکلی که  بعد از چند ماه پیش آمد افزایش سه چهار برابری قیمت فولاد بود. دولت قبلی هم قول‌هایی داد فولاد را با ارز دولتی بدهد که این کار را نکرد و سازندگان مجبور به خرید میلگرد 2400 تومانی شدند. از سوی دیگر ساختمان‌های پردیس، صنعتی با اسکلت بتنی و ارتفاع بالای 11 و 14 طبقه بود که همین افزایش ضریب طبقات، هزینه‌ها را بالا برد.

وی با بیان این‌که با تغییر دولت، سلیقه‌ها تغییر  کرد و وقفه‌هایی در مسکن مهر ایجاد شد افزود:مشکلات پردیس دو سه سال ادامه پیدا کرد. طی سه سال اخیر نیز پروژه‌ها مشمول افزایش دستمزد بین 17 تا 20 درصد و افزایش قیمت مصالح ساختمانی شد. هم‌چنین تفاهمی که بین دولت قبل و وزارت نیرو برای تامین انشعابات انجام شده بود که بنا بود بیشتر هزینه‌های آب و فاضلاب، برق، گاز و  مخابرات بر عهده‌ی وزارت راه و شهرسازی باشد اما در دولت جدید دیگر بودجه‌ای نبود که خرج این مسائل شود. ادارات خدمات‌رسان نیز می‌گفتند ما منابع نداریم. این مسائل دست به دست هم داد تا از پنج سال قیمت‌ها بالا رفت.

این سازنده مسکن مهر پردیس تاکید کرد: زیرساخت‌ها بر عهده‌ی مردم نیست؛ چون با توجه به این‌که زمین مسکن مهر اجاره 99 ساله است متقاضیان مالکیت ندارند. مردم فقط بابت محوطه‌سازی بلوک‌ها و واحدها باید پول می‌دادند. اما دولت  قبل برای زیرساخت‌ها و تونل پردیس پول مردم را خرج کرد و بنا داشت پول را برگرداند که این اتفاق رخ نداد. مجموعه این عوامل که حدود پنج سال طول کشید باعث شد تا قیمت‌های مسکن مهر پردیس حداقل 75 درصد افزایش پیدا کند.

رهبر در پاسخ به این سوال که آیا با وام 10 میلیون تومانی تمام مشکلات پردیس حل می‌شود یا خیر؟ گفت: پولی که  از آورده مردم برای آماده‌سازی صرف شده سر جای خودش است و باید برگردد و با این‌که از آورده مردم مصرف شده آسفالت و زیرساخت‌ها  هنوز نیمه کاره است. وام 10 میلیون تومانی هم که فقط باید خرج تکمیل واحدها شود. بنابراین می‌توان واحدها را ساخت و زیرساخت‌ها همچون جدول، آسفالت و سایر خدمات را به تدریج آماده کرد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو