مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت ملی ۱۴ اثر از دومین گنجینه تصویری غنی دنیا

عصر ساختمان- رییس کاخ جهانی گلستان اعلام کرد، ۱۴ مرقع (نسخه خطی) نفیس از دومین گنجینه تاریخی غنی دنیا در کاخ جهانی گلستان، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ثبت ملی ۱۴ اثر از دومین گنجینه تصویری غنی دنیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، مسعود نصرتی  توضیح داد:‌ مدتی پیش 14 مرقع از دومین گنجینه غنی تاریخی دنیا، شامل آثاری از خوش‌نویسان و تذهیب‌گران، انتخاب و به شورای فنی ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شد که دو روز قبل این نسخ نفیس خطی با صد درصد آراء اعضای شورای فنی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی قدمت این نسخ خطی را از دوره صفوی تا دوره قاجار دانست و توضیح داد: زمانی که صنعت کتاب‌سازی در دوره قاجار رو به فراموشی می‌رود، هنرمندان مرقع‌ساز به این کار روی می‌آورند و در پایان با جمع‌آوری قطعات این نسخ خطی که موضوعات مختلف از نویسندگان، نقاشان و خطاطان را شامل می‌شوند، آنها را به یکدیگر متصل می‌شدند، بنابراین مجموعه‌ای از آثار مختلف می‌شد.

او از قرار گرفتن آثار کاتبان مشهوری مانند میرعماد، میراسدالله شیرازی، میرعماد حسنی، درویش عبدالمجید طالقانی، استاد نی‌ریزی و شفیعا در این نسخ خطی انتخاب شده خبر داد.
به گفته نصرتی، برخی نسخ خطیِ انتخاب شده، سیر تحول خط نستعلیق و شکسته نستعلیق را در خود دارند و برخی مرقع‌ها نیز از نظر جلد تذهیب و نقش و نگاره‌ها برجسته هستند، اما بیشتر آن‌ها آثار خوشنویسی را شامل می‌شوند.

رییس کاخ جهانی گلستان، در توضیح کلی 14 مرقع انتخاب شده، نیز گفت: مرقع خط شفیعا، سه مرقع خط از درویش عبدالمجید طالقانی، مرقع خطوط خطاطان مختلف مانند استاد تبریزی، نی‌ریزی، میرعماد، محمدشفیع حسینی، محمدباقر خوراسگانی، مرقع خط قباله عقدنامه اثر مهدی خوشنویس تهرانی_ که اطلاعات مهمی درباره مردم‌نگاری منطقه دز خود دارد_، مرقع علاءالدین تبریزی که خطوط ثلث است، مرقع خط خشنویس منظوم، مرقع خط نستعلیق میرعلی و یک مرقع خط از نصایح خواجه عبدالله انصاری از گنجینه نفیس کاخ جهانی گلستان به عنوان دومین‌گنجینه غنی تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی