مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی دلایل جذابیت بازار مسکن ایران برای سرمایه گذاران خارجی

عصر ساختمان- بازار مسکن ایران این روزها دوره پیش رونق را می گذراند و درحالی که گفته می شد تا پایان امسال به رونق می رسد اما طبق گفته کارشناسان، گرانی دلار این موعد رونق را به تأخیر می اندازد. حال اینکه هنوز هم این بازار در دنیا بیشترین سوددهی را دارد.

بررسی دلایل جذابیت بازار مسکن ایران برای سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فرصت امروز، طبق گفته رئیس اتحادیه املاک استان تهران، مسکن ایران در دو دهه گذشته رشد قیمتی 90 برابری داشته و هنوز هم با این شرایط بیشترین سوددهی را در بازار املاک دنیا دارد.

سیاست های مبتنی بر ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره 80میلیون تومانی و 160میلیون تومانی در جهت تقویت طرف تقاضا و ارائه وام های 130میلیون تومانی بدون سپرده به انبوه سازان در جهت تقویت طرف عرضه در تلاش است تا دوره رکود بازار مسکن را کاهش دهد.

حال اینکه بخش خصوصی این بازار بر منابع مالی دولتی اتکا نکرده اند و سیاست های خود را در قالب قوانین کشور برای رونق بازار در اجرا دارد که یکی از آنها جذب سرمایه گذاران خارجی در فضای پسابرجام است. از این رو دبیر کانون سراسری انبوه سازان تهران از انعقاد تفاهمنامه با یک شرکت اروپایی برای حضور در بازار مسکن ایران به «فرصت امروز» خبر داد.

حضور شرکت اروپایی در پروژه شهرک سازی

یکی از سیاست های فعالان بازار مسکن در فضای برجام مذاکره با شرکت های خارجی برای حضور در پروژه های کلانشهرسازی بوده که گویا یکی از این مذاکرات به ثمر رسیده و قرار است یک شرکت اروپایی به زودی وارد پروژه شهرک سازی در تهران شود.

محمد مهدی مافی، دبیر کانون سراسری انبوه سازان تهران با بیان اینکه تفاهم هایی با یک شرکت اروپایی برای حضور در یک پروژه انجام شده است، گفت: معتقدم هنوز بخش خصوصی فعال در حوزه مسکن نتوانسته  از فضای پسابرجام استفاده کند و می توانستیم بیش از این از شرایط ایجاد شده به نفع بازار مسکن کشورمان استفاده کنیم.

وی افزود: اخیراً با یک شرکت اروپایی تفاهم هایی انجام داده ایم مبنی بر اینکه وارد پروژه شهرک سازی شوند. البته سرمایه گذاران خارجی هم تنها از حضور در پروژه های کلان استقبال می کنند.

مافی با بیان اینکه ما هم شرایطی را برای پذیرفتن شرکت های خارجی در پروژه های ساخت و ساز داریم، گفت: مهم ترین شرط ما انتقال دانش روز و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان سازی است. از دیگر شرایط ما، مشارکت خارجی ها با شرکت های ایرانی و استفاده از نیروی کار داخل است.

بازار ایران ظرفیت جذب سرمایه گذاران خارجی را دارد

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم یکی از راهکارهای تقویت طرف عرضه را ورود شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی دانست و در نشست خبری روز گذشته در این باره اظهار داشت: بازار مسکن ایران بالاترین سوددهی را در دنیا دارد و معتقدم که این ظرفیت در بازار مسکن وجود دارد که بتوانیم سرمایه گذاران خارجی را جلب کنیم.

وی ادامه داد: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، خارجی ها نمی توانند در ایران ملک خریداری کنند اما به طور قطع یک منبع مطلوب برای سرمایه گذاری های کلان در حوزه ساخت و ساز مسکن هستند.

عقبایی با اشاره به ظرفیت های بازار مسکن کشورمان گفت: در طول 20 سال گذشته قیمت مسکن تا 90برابر افزایش یافته است که در این افزایش قیمت ها زمین سهم 70 درصدی از قیمت تمام شده ملک را دارد. وی تأکید کرد: با برگزاری نمایشگاه ها و ارائه بسته های سرمایه گذاری می توانیم ظرفیت های بازار مسکن را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کنیم که البته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و در اسفند ماه هم نمایشگاهی با این رویکرد و هدف برگزار خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به عوامل تأثیر گذار در بازار مسکن کشورمان گفت: باید بپذیریم که اقتصاد ایران پایدار نیست و با نوسانات  ارز عده ای به دنبال سرمایه گذاری در این بازار رفته اند. در حال حاضر نقدینگی های سرگردان که می توانست وارد بازار مسکن شود به سمت بازار ارز رفته است.

وی با بیان اینکه نوسانات ارز می تواند یکی از دلایل تأخیر رونق بازار مسکن باشد و سرعت خروج از رکود را کاهش دهد گفت: میزان معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به مدت مشابه تا 50 درصد کاهش یافته و می توان گفت یکی از دلایل آن سرما و نوسانات ارز بوده است، چرا که با یقین به این موضوع که قیمت مسکن ثابت می ماند عده ای به سمت بازار ارز برای سوددهی مقطعی رفته اند.

عقبایی همچنین با این اطمینان به مردم که قیمت مسکن تا پایان سال ثابت خواهد ماند، گفت: به طور قطع در تابستان 96 و پس از انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری هم شاهد گرانی مسکن نخواهیم بود. بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در این بازار باشد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی