مدیران خودروعصر اعتبار

عضو شورای اسلامی شهر قم:

تنها ۵ درصد از ساختمان‌های قم ویلایی ساخته می‌شود

عصر ساختمان- عضو شورای اسلامی شهر قم گفت:متاسفانه تنها ۵ درصد از ساختمان های قم ویلایی ساخته می شود و دیگر در معماری قم، توجهی به ویژگی های اسلامی و ایرانی نمی شود.

تنها ۵ درصد از ساختمان‌های قم ویلایی ساخته می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، مصطفی سعادت طلب شب گذشته در جلسه بنیاد قم پژوهی که با موضوع نگاهی بر مبانی نظری هنر و معماری اسلامی ایران با رویکرد به شهر قم با انتقاد از معماری در سال‌های اخیر در قم عنوان کرد: متاسفانه تنها پنج درصد از ساختمان‌های قم ویلایی ساخته می‌شود و دیگر در معماری قم، توجهی به  ویژگی‌های اسلامی و ایرانی نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم در مورد معماری نیز گفت: معماری دارای قدمتی طولانی در سطح جهان است وقتی به آثار معماری زیبا در طول تاریخ می‌نگریم می‌بینیم که سعی داشته‌اند بین عناصر وحدت ایجاد کنند و اثری زیبا خلق کنند.

سعادت طلب بیان کرد: در این معماری در انتخاب مصالح، فقط به زیبایی نگاه نمی کردند بلکه به تناسب و تقارن و ...نیز نگریسته می‌شود همه عناصر زیبا در معماری دارای یک منطق است و تنها زیبایی ملاک نیست نیست اما در نهایت با قرار گرفتن این عناصر و منطق میان آن‌ها، زیبایی نیز خلق می‌شود.

وی با ذکر مثالی در مدیریت شهری و ارتباط بین زیبایی در معماری عنوان کرد: برای ساخت پل در 15 خرداد از نرده‌های بسیار زیبا با طراحی‌های جالب و قوس‌های منحصر به فرد استفاده کردند اما گفتیم این نرده‌های زیبا را از روی پل‌ها برداریم زیرا با هم سنخیتی ندارند.

سعادت طلب در این باره توضیح داد: چرا که پل وسیله‌ای ترافیکی است و باید با سرعت ترافیک را از میان بردارد اما نرده‌ها دارای قوس‌های زیبا و معماری جالبی بود و این دو تناسبی با هم نداشتند.

وی ادامه داد: پل وسیله‌ای برای عبور بود اما آن نرده‌های زیبا سنخیتی با پل نداشت و بیننده را محو تماشای خود می کرد از این رو باید اصلاح می‌شد و آن ظرافت را از دست می‌داد تا مبادا موجب ایستادن برای تماشای زیبایی شود چرا که بر روی پل نمی‌توان ایستاد و زیبایی را تماشا کرد.

رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: زیبایی واقعی از ویژگی ماندگاری برخورار است چرا که فطری آفریده شده است در معماری تعادل، تقارن و تعالی نیز وجود دارد که هر یک از فطرت سرچشمه می‌گیرد.

وی گفت: معماری از فضا استفاده می‌کند و از نظم خاصی برخوردار است حتی برگ درختی که طبیعی است از یک نظم خاصی برخوردار است پس اگر می گوییم معماری آن را شبیه خدا کار کردیم آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که معماری‌مان اسلامی است.

سعادت طلب بیان کرد: فرهنگ اسلام به همه ابعاد زندگی توجه دارد پس در معماری اسلامی نیز باید به اقتصاد، اجتماع، زندگی، نیازها، عناصر طبیعی و... توجه داشته باشیم و در حقیقت معماری اسلامی دربرگیرنده همه نیازها و زیبایی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: معماری فقط حکایت خشت و گل نیست در بسیاری از معماری‌های سنتی معماری به ذاته، پدیده‌ای الهی است چرا که از عناصر زیبایی و زیباشناختی و منطقی برخوردار است مثلا ما در هشتی‌ها عناصر زیبایی از طبیعت را نیز می‌بینم در این معماری به نور و تهویه و توجه می‌شود.

رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: معماری اسلامی یک معماری اشرافی‌گری و اسراف نیست چرا باید در خانه‌سازی‌های ما حیاط از بین برود در حالی که می توان در حیاط منزل از عناصر طبیعی نیز استفاده کرد و حتی درخت کاشت.

وی تصریح کرد:در شورای اسلامی شهر قم تلاش زیادی انجام شد تا به هویت دینی و قومی در ساخت و سازها توجه شود بر این اساس قم تنها شهری هستیم که پهنه ویلایی را مصوب کرده‌ایم یعنی کسی حق ندارد یک یا دو طبقه روی پیلوت بسازد.

سعادت طلب گفت: در گذشته کل قم 100 درصد ویلایی بوده اما این میزان به پنج درصد رسیده است ما باید طبیعت را باید به داخل خانه‌ها بیاوریم طبیعت آیات الهی است.

عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در بافت‌های سنتی همه عناصر دارای تعریف است اما در قم بافت‌ها دیگر با هم، هم‌خوانی ندارند.

وی بیان کرد: 50 سال قبل یک مشاور وارد قم شد و برای طراحی به بافت‌های سنتی و تاریخی خیانت کرد و آن‌ها را نشانه گرفت.

سعادت طلب در پایان بیان کرد: استفاده از المان‌های غربی در معماری اسلامی ایرانی هیچ سنخیتی ندارد از طرفی نمی‌توان ساختمان را غربی ساخت و بعد از نمای اسلامی استفاده کرد باید در آن تناسب دیده شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی