مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت باغ شوکت الملک بیرجند در فهرست آثار ملی

عصر ساختمان- مسئول حوزه ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و میراث معنوی خراسان جنوبی گفت: خانه باغ شوکت الملک از بناهای با ارزش اواخر قاجار – اوایل پهلوی استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

ثبت باغ شوکت الملک بیرجند در فهرست آثار ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، طاهره مال اندوز گفت: این اثر یکی از خانه باغ های تاریخی بیرجند است که درمیان چند باغ تاریخی شهر قرار گرفته و تاییدی است بر تجمع باغ های شهر در این منطقه که سیر طراحی باغ ایرانی را از دوره زندیه (ارگ بهارستان که در باغ زرشکی قرار دارد) تا پهلوی (باغ شرقی مجموعه که هم اکنون موسسه خیریه دست‌های پر توان در آن قرار دارد) را نشان می دهد.

وی افزود: در سال 1311 هجری شمسی اولین مدرسه دولتی بیرجند در حسینیه راغبی تاسیس می شود که بعد از مدتی به دلیل کمبود فضا، این مدرسه در محل این خانه باغ دایر می شود و علاوه بر مدرسه، اداره فرهنگ نیز در آنجا مستقر بوده است.

مال اندوز تصریح کرد: بر اساس خاطرات بزرگانی چون مرحوم پروفسور محمد حسن گنجی، ذبیح الله ناصح و محمدرضا راغبی و همچنین اسناد موجود در اداره ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی، در زمانی که شاگردان مدرسه شوکتیه فزونی می‌گیرند این مدرسه به دو مقطع دبستان و دبیرستان تقسیم می‌شود که دبیرستان شوکتیه به این باغ انتقال می‌یابد.

وی یاداور شد: از جمله شاگردان این دبیرستان ابوالحسن آیتی- پروفسور محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیا ایران و جهان- دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم وتربیت ایران - دکتر محمود رفیعی- دکتر محمد رضا راشد محصل- دکتر جمال رضایی - دکتر محمد رضا بهنیا- دکتر اسداله ناصح -محمد رضا رخشانی (شهردار اسبق بیرجند)- دکتر اعتمادی (متخصص مغز و اعصاب )- محمد رضا حجازیان (رئیس آموزش و پرورش ) و آقای محمد رضا راغبی است.

مسئول حوزه ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و میراث معنوی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: خانه باغ شوکت الملک از بناهای بسیار با ارزش شهرستان بیرجند با شماره 31577 در مهرماه امسال در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی