مدیران خودروعصر اعتبار

در جریان بررسی برنامه ششم در مجلس;

مجلس ساخت مسکن مهر جدید را ممنوع کرد

عصر ساختمان- با تصویب مجلس، بانک مسکن موظف به تامین باقیمانده تعهدات خود و تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر شد.

مجلس ساخت مسکن مهر جدید را ممنوع کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه13دی) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 73 این لایحه را با 154رای موافق، 3 رای مخالف و4رای ممتنع از مجموع222  نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

براساس بند (الف) این مصوبه دولت موظف است در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اقدامات زیر را انجام دهد:

بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و شهرداری‌ها مکلف‌اند در طول برنامه نسبت به احیاء، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و بازآفرینی سالانه حداقل 270 محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بر حسب گونه‌های مختلف (شامل ناکارآمد – تاریخی – سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای) و ارتقاء دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله محور در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند. تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز سهم دولت همه ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار می رسد و در بودجه عمومی کشور پیش‌بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط و شهرداری‌ها قرار می گیرد. برنامه عملیاتی در دو بخش نوسازی مسکن و تامین خدمات و زیرساخت‌، در سه ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان ، شورایعالی استان‌ها و کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی و استانی و شهری تهیه و تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری خواهند داشت.

بهارستان نشینان در تبصره این بند مصوب کردند،در تهیه برنامه عملیاتی محدوده‌های تاریخی شهرها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دستگاه‌های موصوف اضافه می‌گردد.

به علاوه نمایندگان ملت در بند(ب) ای ماده دولت را موظف کردند به منظور کاهش آسیب پذیری سکونتگاههای روستایی(با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) و همچنین تامین مسکن برای اقشار کم درآمد شهری (در شهرهای کوچک) منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول اجرای قانون برنامه  اقدامات ذیل را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عمل‌آورد.

1 - بهسازی و نوسازی سالانه حداقل دویست هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 5% و تامین مابه التفاوت سود تسهیلات برای دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی.این حکم در طول اجای قانون برنامه بر ماده 6 قانون اساسنامه بنیاد مسکن مصوب 66/9/17 حاکم است.

2 - تامین منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز برای کمک به ساخت و یا خرید سالانه حداقل 150 هزار واحد مسکن  اقشار کم درآمد در شهرها(با اولویت شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت)

همچنین نمایندگان مجلس در تبصره این بند  تصویب کردند شناسایی و اولویت بندی گروههای هدف و معرفی افراد واجد شرایط توسط بنیاد مسکن و با همکاری کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و خیرین مسکن ساز انجام خواهد شد.

وکلای ملت در بند(ج) این ماده  بانک مسکن را موظف کردند نسبت به تأمین باقیمانده تعهدات خود و تأمین منابع مورد نیاز مسکن مهر بدون تعهد احداث واحد جدید با تشخیص وزارت راه و شهرسازی بگونه‌ای اقدام نماید.

به علاوه نمایندگان ملت  وزارت راه و شهرسازی  را موظف کردند با رعایت وظایف و اختیارات سایر دستگاهها بدون ایجاد تشکیلات جدید و استفاده از امکانات سایر دستگاهها مکلف است در راستای تحقق‌پذیری طرحهای توسعه و عمران شهری و روستایی، آمایش و کنترل تخلفات، انضباط شهری و حفظ حقوق شهروندان نسبت به استقرار سیستم یکپارچه اطلاعات مکانی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز آن و ایجاد ساختار مناسب برای اشتراک گذاری داده‌های مکانی توسط کلیه دستگاههای مرتبط اقدام نماید. این حکم ناقض و ناسخ هیچ یک از قوانین نیست.

بهارستان نشینان در تبصره الحاقی به این ماده مصوب کردند درماده 18 قانون ساماندهی و حمایت از عرضه مسکن عبارت برنامه پنجم به برنامه ششم تغییر می‌یابد و منابع موردنیاز این ماده از این محل قابل تامین است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو