مدیران خودروعصر اعتبار

مجلس تصویب کرد;

تکلیف دولت برای ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در برنامه ششم

عصر ساختمان- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای تکالیف دولت برای ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در برنامه ششم را تعیین کردند.

تکلیف دولت برای ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم ماده 73 این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن دولت موظف است در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اقدامات زیر را انجام دهد:‌

الف- وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و شهرداری‌ها مکلف‌اند در طول برنامه نسبت به احیاء، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و بازآفرینی سالانه حداقل 270 محله در قالب مطالعات مصوب ستاد بازآفرینی شهری بر حسب گونه‌های مختلف (شامل ناکارآمد – تاریخی – سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای) و ارتقاء دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله محور در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند. تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز سهم دولت همه ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار می‌رسد و در قالب بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود و در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و شهرداری‌ها قرار می گیرد.

برنامه عملیاتی در دو بخش نوسازی مسکن و تامین خدمات و زیرساخت‌، در سه ماهه اول برنامه توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان، شورای عالی استان‌ها و کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی، استانی و شهری تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری خواهند داشت.

تبصره- در تهیه برنامه عملیاتی محدوده‌های تاریخی شهرها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دستگاه‌های موصوف اضافه می‌شود.

ب - دولت موظف است به منظور کاهش آسیب پذیری سکونتگاه‌های روستایی(با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) و همچنین تامین مسکن برای اقشار کم درآمد شهری (در شهرهای کوچک) منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول برنامه تامین و اقدامات ذیل را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عمل‌آورد.

1 - بهسازی و نوسازی سالانه حداقل دویست هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 5% و تامین مابه التفاوت سود تسهیلات برای دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی (این حکم در طول اجرای قانون برنامه بر ماده 16 قانون اساسنامه بنیاد مسکن مصوب 1366/9/17 حاکم است.)

2 - تامین منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز برای کمک به ساخت و یا خرید سالانه حداقل 150 هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد در شهرها (با اولویت شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت)

تبصره- شناسایی و اولویت بندی گروه‌های هدف و معرفی افراد واجد شرایط توسط بنیاد مسکن و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و خیرین مسکن ساز انجام خواهد شد.

ج- بانک مسکن موظف است نسبت به تأمین باقیمانده تعهدات خود و تأمین منابع مورد نیاز مسکن مهر بدون تعهد احداث واحدهای جدید با تشخیص وزارت راه و شهرسازی بگونه‌ای اقدام نماید.

د- وزارت راه و شهرسازی با رعایت وظایف و اختیارات سایر دستگاه‌ها بدون ایجاد تشکیلات جدید با استفاده از امکانات سایر دستگاه‌ها مکلف است در راستای تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی، آمایش و کنترل تخلفات، انضباط شهری و حفظ حقوق شهروندان نسبت به استقرار سیستم یکپارچه اطلاعات مکانی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز آن و ایجاد ساختار مناسب برای اشتراک گذاری داده‌های مکانی توسط کلیه دستگاه‌های مرتبط اقدام نماید. این حکم ناقض و ناسخ هیچ یک از قوانین نیست.

تبصره الحاقی- در ماده 18 قانون ساماندهی و حمایت از عرضه مسکن عبارت برنامه پنجم به برنامه ششم تغییر می‌یابد و منابع مورد نیاز بندهای این ماده از این محل قابل تأمین است.

ماده 73 لایحه برنامه ششم با 154 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس همچنین مواد 71 و 72 لایحه برنامه ششم در مورد کاهش هزینه‌های حمل مواد معدنی و فولادی و ساماندهی و ارتقای کیفیت جاده‌های ورودی و خروجی شهرها را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع کردند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو