مدیران خودروعصر اعتبار

معاون بنیاد مسکن مطرح کرد:

چهار امتیاز مسکن اجتماعی نسبت به مسکن مهر

عصر ساختمان- معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برنامه‌ریزی برای اجاره، خرید واحدهای آماده، حذف افراد غیرنیازمند و حضور نهادهای حمایتی، چهار وجه تمایز مسکن اجتماعی و حمایتی نسبت به مسکن مهر است.

چهار امتیاز مسکن اجتماعی نسبت به مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، جواد حق‌شناس اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانیم مسکن مهر ملکی بود و اجاره را تحت نظر نداشت ولی در مسکن اجتماعی سازنده می‌سازد و اجاره می‌دهد. در نتیجه دیگر نیاز نیست که خانواده‌ی نیازمند هزینه یا منابع زیادی برای خرید مسکن فراهم کند. این طرح می تواند با هزینه ی کمتر واحدهای بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: دومین امتیاز مسکن اجتماعی نسبت به مسکن مهر این است که در مسکن مهر حتما باید واحد مسکونی ساخته می‌شد ولی در مسکن اجتماعی می‌توان واحدهای ساخته شده را خرید یا اجاره کرد. بنیاد مسکن کمک اجاره و کمک خرید پرداخت می‌کند در نتیجه سرعت خدمات‌رسانی بیشتر می‌شود.

معاون بنیاد مسکن، سومین مشخصه مسکن اجتماعی را حذف افراد غیرنیازمند دانست و گفت: در مسکن اجتماعی چون مدت استفاده محدود و تا 5 سال است فقط خانواده‌های تحت پوشش از آن استفاده می‌کند، لذا مشکلات طرح مسکن مهر که افراد غیرنیازمند بسیاری ثبت نام کردند و واحدها را خالی گذاشتند تکرار نمی‌شود.

به گفته‌ی حق‌شناس، در مسکن مهر کسی نمی‌توانست واحد آماده خرید کند و باید حتما واحد ساخته می‌شد ولی در مسکن حمایتی افراد واجد شرایط می‌توانند تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در برنامه مسکن مهر نهادهای حمایتی حضور نداشتند و قرارداد بین متقاضی، ‌بانک و دولت بود.   ولی در مسکن اجتماعی اگر نهادهای حمایتی قصد ساخت به قصد اجاره داشته باشند به آنها تسهیلات پرداخت می‌شود. لذا می‌توان گفت این طرح در برنامه‌ریزی تقریبا تمام سبد تقاضای خانواده‌ها را پوشش می‌دهد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: مسکن اجتماعی قرار است در سال 95 تا 100 هزار و سالهای برنامه ششم تا 150 هزار واحد را تامین کند. در این طرح که زیر نظر بنیاد مسکن انجام می‌شود دیگر جمعیت شهر ملاک عمل نیست و مسوولیت پایش، برنامه‌ریزی، کنترل عملیات، گزارش به دولت و نهادهای مسوول تحت مسوولیت بنیاد مسکن در تمام شهرها اعم از کلانشهرها، مراکز استانها و شهرهای کوچک بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد.

حق‌شناس با ابراز امیدواری نسبت به تخصیص منابع مسکن اجتماعی توسط سازمان برنامه گفت: در برنامه پیش‌بینی شده که برای سال 1396 مبلغ  200 میلیارد تومان برای یارانه وام قرض‌الحسنه‌ها از طریق سازمان برنامه و بودجه به بانک‌ها پرداخت شود تا بانک مرکزی تسهیلاتی که برای این کار پیش‌بینی شده را اختصاص دهد که در سرفصل برنامه‌ها مشخص است. اگر این موارد پرداخت شود به نظر می‌رسد سرعت مسکن اجتماعی مطلوب خواهد بود؛ زیرا بخش زیادی از واحدهای مسکونی هم‌اکنون آماده است و ما فقط باید متقاضی را در این واحدها مستقر کنیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو