مدیران خودروعصر اعتبار

تندگویان مطرح کرد؛

شهرداری وظیفه ای برای مرمت خانه های تاریخی ندارد

عصر ساختمان- نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران وظیفه ای برای ساماندهی، احیا و مرمت خانه های تاریخی تهران، ندارد.

شهرداری وظیفه ای برای مرمت خانه های تاریخی ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد مهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ساماندهی خانه های تاریخی منطقه 12 در شهر تهران اظهار داشت: در خصوص خانه های تاریخی این منطقه، شهردار منطقه توافقی با سازمان میراث فرهنگی استان تهران انجام داده است.

وی با بیان این که اساسا موضوع احیا و ساماندهی خانه های تاریخی با مدیریت شهری نیست، افزود: سازمان میراث فرهنگی باید مدافع این بناهای تاریخی باشد.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هم اکنون در سازمان میراث فرهنگی بخشی از خانه های کل کشور را داریم که این خانه ها توسط این سازمان در حال احیا هستند.

تندگویان با توجه به این که سازمان میراث فرهنگی هزینه نگهداری، احیا و مرمت خانه های تاریخی را ندارد، یادآور شد: امروزه این خانه‌ها به صندوق احیا آمده‌اند و تحت پوشش تعریف کاربری مناسب و همچنین دادن امتیاز بهره برداری نه به صورت واگذاری ملکی و سندی مانند اجاره بلندمدت با تناسب به میزان سرمایه‌گذاری احیای آن، کار در حال انجام است.

وی تأکید کرد: من با بخشی از این کار موافق هستم، اما معتقدم با کمک به احیای بافت تاریخی که امروزه در حال از بین رفتن است، هیچ گونه کار خاصی انجام نشده و این خانه ها نگهداری مناسب هم ندارند.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که کاربری نباید بر روی ملک اثر بگذارد و همچنین باعث تخریب مضاعف شود، چراکه با این اتفاق شأنیت ملک خراب می شود.

تندگویان با اشاره به شکل‌گیری کمیته هایی برای رسیدگی به خانه های تاریخی گفت: این وظیفه کمیسیون اجتماعی و فرهنگی است که به موضوع ورود پیدا کند و در خصوص ملک با مالک خانه‌ها بحث هایی را داشته باشد.

وی با تأکید بر این که در هر خانه ی تاریخی، هر نوع کاری را نمی توانیم انجام دهیم، افزود: به نظر من این که خانه های یکی از مشاهیر را رستوران کنیم، تعریف درستی نیست، چراکه شأنیت ملک را هم خراب می کند.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بهتر است خانه هایی که جایگاه تاریخی عمومی دارند به صورت کامل احیا و به منافع عمومی تبدیل شوند.

تندگویان با اشاره به دخل و تصرف شهرداری تهران در خانه های تاریخی منطقه 12 ، گفت: این موضوع تقریبا محال است، چراکه مالکیت متعلق به شهرداری تهران نیست و نمی تواند به آن ها ورود پیدا کند.

وی اضافه کرد: اگر شهرداری تهران چنین کاری انجام دهد، صددر صد تخلف کرده، اما بعید هم می‌دانم شهرداری تهران زیربار همچنین تخلفی برود، چراکه خانه های تاریخی ثبت و سند دارد و طبق قانون، شهرداری اجازه ورود به آن ها را ندارد.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر مدل چیدمان ملک تاریخی به هم نریزد، می توان آن را به گالری، فضای موزه ای تبدیل کرد، اما در این خصوص نیز باید با بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن این کار انجام شود.

تندگویان ادامه داد: این که شهرداری تهران به این موضوع ورود پیدا کند، موافق نیستم، چراکه هزینه های بومی و محله ای است و مردم باید در آن مشارکت داشته باشند تا بتوانیم از آن بهره برداری مناسب داشته باشیم.

وی گفت: شهرداری تهران وظیفه ای برای ساماندهی، احیا و مرمت خانه های تاریخی تهران، ندارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی