مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت خانه‌های مناسب اقشار کم درآمد+ جدول

عصر ساختمان- خانه های مناسب اقشار کم درآمد در محدوده نوساز کم متراژ، کهنه ساز کم متراژ و کهنه ساز متوسط متراژ در مناطق جنوب شهر تهران قرار دارد.

قیمت خانه‌های مناسب اقشار کم درآمد+ جدول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، علائم دریافتی از داده های معاملات مسکن شهر تهران نشان می دهد خانه های دارای سه ویژگی "محدوده 100 میلیون تومان"، "کهنه ساز" و "کمتر از 60 متر مربع" حدود نیمی از معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص می دهد. بر این اساس فاز فروش این واحدها در شرایطی که مسکن در رکو به سر می برد می تواند عنوان گروه شلوغ را به خود بگیرد.

    مسکن شهر تهران در شرایطی قرار دارد که به دلیل عدم نیازسنجی از تقاضای بازار با عرضه مازاد در بخش املاک لوکس، نیمه لوکس و دامنه قیمتی بیش از 300 میلیون تومان مواجه شده و مشتری برای 300 تا 400 هزار واحد خالی وجود ندارد. در این شرایط کارشناسان با تذکر نسبت به اینکه املاک گران قیمت دیگر سوددهی سابق را ندارد به سازندگان توصیه می کنند با صنعتی سازی در بخش واحدهای کوچک متراژ به خرج از رکود مسکن کمک کنند. بر این اساس دهکهای پایین می توانند بازار هدف جدیدی برای انبوه سازان باشند.

    قیمت خانه برای اقشار کم درآمد (برگرفته ازمعاملات انجام شده درآذرودی ماه 95)

    محله

    متراژ

    سن بنا

    قیمت (تومان)

    مسعودیه

    42 متر

    10 سال

    97 میلیون

    آهنگ

    43 متر

    14 سال

    86 میلیون

    ارامنه جنوبی

    38 متر

    نوساز

    104 میلیون

    بریانک

    54 متر

    نوساز

    100 میلیون

    باغ آذری

    47 متر

    21 سال

    85 میلیون

    تهرانپارس

    36 متر

    نوساز

    106 میلیون

    سلسبیل

    48 متر

    11 سال

    104 میلیون

    بلوار ابوذر

    53 متر

    نوساز

    110 میلیون

    فلاح

    53 متر

    نوساز

    104 میلیون

    شبیری جی

    43 متر

    نوساز

    98 میلیون

    بریانک

    37 متر

    نوساز

    116 میلیون

    خواجه نظام

    38 متر

    9 سال

    105 میلیون

    آگاهی

    45 متر

    12 سال

    90 میلیون

    یک تحلیلگر بازار مسکن با بیان اینکه ساخت مسکن متراژ بالا در تهران توجیه اقتصادی ندارد به مقایسه آمار فروش مسکن در سالهای 1389 و 1395 پرداخت و خاطرنشان کرد: فروش واحد مسکونی از 120 هزار مورد در سال 1389 به 40 هزار واحد رسیده و رقابت بین فروشندگان، حداکثری شده است. در این شرایط فعالان بخش مسکن به دو دسته تقسیم می شوند؛ عده ای 80 درصدی که گران اداره می شوند و عده ای 20 درصدی که ارزان اداره می شوند. طبیعی است که بخش 80 درصدی می گوید مسکن در رکود است و بخش 20 درصدی می گوید مسکن رکود ندارد .

    محمدحسین ادیب در بیان راهکار خروج از رکود مسکن گفت: راه حل های رکود مسکن بسیار ساده است. یک راه حل این است که قیمت مسکن 50 درصد پایین بیاید. راه دیگر این است که قدرت خرید بالا که با توجه به قیمت نفت جهانی تا سه چهار سال دیگر به این فکر نکنید. راه سوم این است که متراژ واحدهای مسکونی نصف شود و متناسب با قدرت خرید مردم باشد .

    وی تاکید کرد: باید به ازای یک مسکن یک شغل باید ایجاد شود. اگر شغل ایجاد نشود مسکن فروش نمی رود. بسیاری از شغلهایی که با نفت گران ایجاد شده بود با نفت ارزان از بین رفته است. 80 درصد کسانی که سر کار می روند برای این می روند که فامیل نگوید بیکار شده اند. برخی سازندگان انتظار دارند من طوری حرف بزنم که تورم سنگینی در بخش مسکن در راه است. اما اینگونه نیست. این بیزینس ها دیگر جواب نمی دهد. آنها گران اداره می شوند. بعد برای کسانی که توان خرید ندارند خانه می سازند.

    به گفته ادیب، شرایط تجاری امروز می گوید با توجه به اسکان جمعیت و کاهش مهاجرت، تولید مسکن در کلانشهرها و با مساحت بالا دیگر توجیه اقتصادی ندارد اما می بینیم که هنوز 11.2 درصد خانه های تولید شده در تهران بیش از 130 متر مساحت دارند. یعنی شما برای کسانی خانه می سازید که اصلا وجود ندارند .

    تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران منتشر کرده، نشان دهنده ثبت قیمت 4.4 میلیون تومانی هر متر زیربنای واحد مسکونی برای خرید و فروش است. این تغییر از رشد نیم درصدی نسبت به آبان ماه و 7.7 درصدی در قیاس با آذر ماه سال گذشته حکایت دارد. اما آمارها در هر دو شاخص تورم نقطه به نقطه و نیز تورم 12 ماهه منتهی به آذرماه نشان می‌دهد قیمت مسکن هنوز افت قیمت را تجربه می‌کند .

    یکی از شاخص‌ها برای اثبات این موضوع تعداد معاملات است. تعداد معاملات آپارتمان مسکونی شهر تهران در آذرماه به 11.8 هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل 5.1 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 5.9 درصد کاهش دارد. از سوی دیگر تعداد معاملات آذرماه در مقایسه با میانگین 9 ماهه ابتدای سال جاری 1.2 درصد کمتر شده است .

    رشد قیمت واقعی مسکن شاخص دیگری است که آمارها به نفع این بخش حکایت نمی‌کند. از آنجاکه قیمت مسکن در سال 1395، به‌طور میانگین حدود 0.5 تا دو درصد نوسان داشته است، در حال حاضر سطح میانگین قیمت مسکن در آذرماه معادل 7.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی آذر 1394، افزایش داشته که البته این میزان افزایش در «قیمت اسمی» مسکن در مقایسه با نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه 1395 که معادل 9.2 درصد بوده است، حکایت از افت 1.5 درصدی «قیمت واقعی» مسکن در آخرین ماه فصل پاییز دارد .

    نکته‌ دیگر پایین بودن تورم مسکن نسبت به تورم عمومی است. در حال حاضر که تورم اقتصاد به شدت کاهش یافته هنوز از رشد قیمت مسکن در 9 ماهه ابتدای سال جاری بیشتر است. در آذرماه امسال نرخ تورم 7.2 درصد گزارش شد در حالی که رشد قیمت مسکن در 9 ماهه منتهی به آذرماه 4.7 درصد بوده است و اگر نسبت 12 ماهه هر دو بخش را با یکدیگر مقایسه کنیم قطعا مسکن شرایط بدتری را خواهد داشت .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی