مدیران خودروعصر اعتبار

گام تازه دولت برای نجات بازار مسکن

عصر ساختمان- موضوع بافت فرسوده طی هفته‌های منتهی به مهر ماه سال جاری به‌شدت مورد توجه مسوولان دولتی بود به‌گونه‌یی که وزارت راه و شهرسازی از اجرای طرح «زمین صفر» خبر داد.

گام تازه دولت برای نجات بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تعادل، طرحی که مورد استقبال انبوه‌سازان نیز قرار گرفت. براساس این طرح، دولت زمین‌های دولتی مستقر در بافت‌های فرسوده را به رایگان دراختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد تا آنها ساخت و ساز کنند. در کنار طرح زمین صفر، تمهیدات دیگری برای تشویق به بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده از سوی دولت دیده و اعلام شده است. از جمله اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای سال جاری 150هزار تسهیلات نوسازی مسکن تصویب کرده است. براساس این مصوبه، در کلان‌شهرها 50میلیون تومان، در شهرهای بالای 200هزار نفر و مراکز استان‌ها 40میلیون تومان و در سایر مناطق 30میلیون تومان تسهیلات بافت‌های فرسوده اختصاص می‌یابد.

تحریک اقتصاد بدون نفت

این درحالی است که بنا به گفته مسوولان وزارت راه و شهر‌سازی، از یک میلیون و 648هزار کیلومتر مربع یا به‌عبارت دیگر، 164میلیون هکتار مساحت ایران، 120هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی است. در همین حال، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرده است که حدود 72هزار هکتار بافت فرسوده در 498شهر کشور وجود دارد که این عرصه شامل 15درصد مساحت کشور و حدود 25درصد جمعیت شهری کشور می‌شود.

باتوجه به اظهارات مقام‌های دولتی، مسلم است که دست‌کم، بیش از 50هزار هکتار از بافت‌های شهری کشور، فرسوده و نیازمند بازسازی و بهسازی است. این بافت‌های شهری فارغ از اینکه بستر زایش ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی هستند و به نوعی تهدید آتی برای جامعه ایران به‌شمار می‌روند، فرصتی طلایی برای جان گرفتن صنعت ساخت و ساز و در پی آن رونق‌گیری بیش از 120 گروه شغلی به‌شمار می‌رود.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که بخش مسکن با 134 فعالیت اقتصادی دارای رابطـه پسـین و پیشـین است. در این میان بخـش ساختمان‌های مسـکونی پـس از بخـش سـایر ساختمان‌ها و ساختمان‌های غیرمسکونی حایز رتبه سوم در ارتباطات پیشین (استفاده از سایر محصـولات تولید شده در بقیه بخش‌های اقتصادی) با سایر بخش‌های اقتصادی است. از این رو، رونق در تولید ساختمان‌های مسکونی، در مقایسه با سایر بخش‌ها، می‌تواند منجر به تحریک و متعاقبـا رشـد فزاینـده سایر بخش‌های اقتصادی شود.

پژوهش‌های علمی همچنین حاکی از این است که بخش مسکن در ایجـاد اشـتغال مسـتقیم بعـد از بخش‌های خدمات عمومی دولتی، کشاورزی و ساختمان‌های غیردولتـی دارای رتبـه چهـارم و از لحاظ ایجاد اشتغال غیرمستقیم، بعد از بخش ساختمان‌های غیرمسـکونی، در رتبـه دوم قرار دارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو