مدیران خودروعصر اعتبار

معمار احیای بازار تبریز اعلام کرد:

ساخت ماکت بناهای تاریخی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس

عصر ساختمان- معمار احیای بازار تبریز از ساخت ماکت بناهای تاریخی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور جذب گردشگر خبر داد.

ساخت ماکت بناهای تاریخی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازایسنا، اکبر تقی زاده اصل در نشست "حیاط خانه ما تنهاست" در بابل که معماری احیای بازار تاریخی تبریز در کارنامه خود دارد، بیان کرد: متوجه شدیم همسایگان جنوبی کشور ما در حال ایجاد ماکت هایی از بناهای تاریخی ایران در کشور خود هستند که این موضوع جاذبه گردشگری این کشورها را پیشرفت خواهد داد.

این معمار با اشاره به اینکه نباید بناهای تاریخی خود را بفروشیم بلکه با احیای آن می توانیم، سرمایه گذاری ایجاد کنیم، بیان کرد: شورای شهر تهران مصوبه ای بابت احیای بناهای تاریخی داشت که با این مصوبه اشخاصی که بناهای تاریخی خود را که ثبت میراث است احیا کنند، عوارض پرداخت نمی کنند که این موضوع نیز در بابل باید اجرایی شود.

وی تصریح کرد: میزان تخریب بناهای تاریخی تا به امروز در کشور از میزان دوران‌های گذشته بیشتر بوده است. باید به آسیب شناسی در این حوزه بیشتر توجه کرده و مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنیم.

تقی زاده عنوان کرد: با آغاز برنامه‌های توسعه در سال‌های پس از جنگ تحمیلی متاسفانه بناهای ارزشمند تاریخی در سراسر کشور تخریب شد که اکثر آسیب های وارد شده به بناها توسط دستگاه های دولتی و یا شهرداری ها که خود باید حافظ آثار فرهنگی و تاریخی کشور باشند، به دلیل عدم اطلاع و شناخت کافی مسئولین و مقامات تصمیم گیر درباره ارزش های هنری و فرهنگی این بناها صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین نبود دانش کافی در زمینه امر مرمت و احیا بناها و با توجه به  آشنا نبودن و تجربه کافی نداشتن در سال های قبل از انقلاب به احیا بناهای تاریخی به تخریب آثار دامن زد؛ در سال 1377 به صورت فرآیندی هدفمند که در راستای ارتقای سطح حفاظت، تضمین بقای اثر و اعطای کاربری متناسب برای بهره برداری، توجه مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به مرمت و احیا بناهای تاریخی معطوف شد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی