مدیران خودروعصر اعتبار

معاون شهرسازی شهرداری خبر داد:

صدور پروانه ساخت در کمتر از ۶۰ روز

عصر ساختمان- معاون شهرسازی شهرداری تهران با تأکید بر این که روند صدور پروانه ساخت تسریع شده است، گفت: امروز در کمتر از ۶۰ روز پروانه ساخت صادر می شود.

صدور پروانه ساخت در کمتر از ۶۰ روز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران امروز در حالی برگزار شد که تعدادی از اعضا نسبت به مدت زمان طولانی صدور پروانه ساخت گلایه داشتند و زمان آن را بیش از 300 روز می دانستند.

در این ارتباط پژمان پشمچی‌زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه پروانه ساخت در شهرداری تهران کمتر از 60 روز صادر می شود، گفت: این زمان بدون احتساب نتایج استعلامات نهادهایی غیر از شهرداری است.

وی همچنین در تشریح آخرین وضعیت کمیسیون ماده صد و اجرای طرح تفصیلی در شهر تهران گفت: در گزارش کمیسیون شهرسازی شورا گفته شد که در کمیسیون ماده صد، سالانه 11 هزار پرونده وجود دارد که میزان آن هر ساله افزایش می‌یابد، در حالی که تعداد دفعاتی که پرونده‌ها ارجاع داده می‌شوند، هر یک جزء این آمار است و رقم واقعی پرونده‌ها حدود 6 هزار پرونده است.

وی با اشاره به اینکه آمار پرونده‌های ارجاعی کمیسیون از سال 70 به بعد از 16 هزار و 826 پرونده به 11 هزار و 336 پرونده کاهش یافته است، افزود: دلیل اصلی این سیر نزولی در 4 سال گذشته این بوده است که طرح تفصیلی ابلاغ شده است، هنگامی که طرح تفصیلی ابلاغ می‌شود شهر دارای سند می‌شود و بسیاری از تخلفات و مغایرت‌ها حذف می‌شوند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با یادآوری این که 10 نفر از اعضا در کمیسیون‌های تخصصی ماده صد حضور دارند، ادامه داد: در سال 91 و 92 بیشترین صدور پرونده انجام شده، اما این که گفته می‌شود آمار پرونده‌های تخلفات ارجاعی به کمیسیون ماده صد بیش از 11 هزار پرونده است، باید بگویم که این عدد 11 هزار به معنای وجود 11 هزار تخلف نیست، بلکه تعداد مراجعات پرونده به بخش‌های مختلف است، زیرا به پرونده که رأی بدوی می‌خورد یا برای تجدید نظر بار دیگر به کمیسیون می‌آید یا به دیوان عدالت اداری می‌رود و نقض می‌شود و بار دیگر به کمیسیون ماده صد بازمی‌گردد و همگی برای یک پرونده ثبت می‌شود، پس این آمار برای هر شماره پرونده نیست و به عبارت دیگر هر بار که پرونده به اداره کل امور اجرایی ماده صد رفت و برگشت، یک رکورد ثبت می‌شود.

پشمچی‌زاده با تأکید بر این که به عنوان مدیریت شهری رسالتی در مقابل مردم و ذهن شهروندان داریم، افزود: متوسط بناهایی که در کمیسیون ماده صد است، 7 هزار مترمربع است و متوسط تخلف برای پرونده‌ها نیز 120 مترمربع با عناوین مختلف در قالب 12 کد مختلف است، به طوری که در پرونده این مهم مدنظر قرار می‌گیرد که بناهای ساخته شده آیا در حد تراکم هستند یا خارج از آن یا اگر در حریم ساخته شده، مبتنی بر ضوابط است یا مغایر آن.

وی با بیان این که شهر تهران حساب و کتاب دارد و وظیفه همه ما این است که با تحلیل و شناسایی همه این موارد آرامش در شهر ایجاد کنیم، افزود: 3 دهه شهر تهران بدون برنامه بوده است و بسیاری از مشکلات ریشه در همین نبود برنامه دارد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: بخشی از این تبصره‌ها و موضوعاتی که به عنوان تکلیف برای شهر تهران مشخص شده، منجر به استفاده از ظرفیت‌های شهری می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از قوانین را در حال حاضر نمی‌توانیم اجرا کنیم که علت عدم تحقق این موارد از طرح تفصیلی، مغایرت‌های قانونی با شورای عالی شهرسازی است، به طور مثال در ماده 80 قانون صنفی مغایرتی داریم مبنی بر این که وزارت دارایی بیان می‌کند معاونت شهرسازی شهرداری نمی‌تواند برای یک واحد صنفی تعیین تکلیف کند و اگر توسط شهرداری انجام شود، مغایر با طرح تفصیلی است و باید توسط شورای عالی شهرسازی انجام شود، لذا در نظر گرفتن این مغایرت‌های قانونی از اهمیت‌های بسیاری برخوردار است.

پشمچی‌زاده در ادامه با اشاره به وجود سیستمی در شهرداری تهران برای رصد این موارد گفت: در سال 88 میانگین زمان صدور پروانه 180 روز بود که این آمار امروز به 55 روز کاهش یافته است، براساس آمارها زمان صدور گواهی نیز در حال حاضر 35 روز است، البته شاید بتوان مصادیقی آورد که مدت زمان صدور پروانه بیش از این ارقام بوده باشد، اما ارقام اعلام شده به صورت میانگین است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران تأکید کرد: مدت 55 روز برای صدور پروانه تنها شامل روزهایی می‌شود که پرونده بنا در شهرداری تهران قرار دارد و ممکن است طولانی شدن روند صدور پروانه در سازمان نظام مهندسی یا سایر سازمان‌ها رخ داده باشد، کارشناسان شهرداری به صورت مستمر در پایش طرح تفصیلی حضور دارند و این حضور در زمینه صدور پروانه‌ها نیز مشهود است.

پشمچی‌زاده ادامه داد: کمیسیون باغات نیز به صورت سیستماتیک شده است تا دیگر شاهد اعلام سلیقه‌های فردی یا دخالت‌های احتمالی در روند صدور پروانه نباشیم، علاوه بر این موارد صدور پروانه به صورت دو مرحله‌ای نیز نهایی شده است و این روند نیز به زودی ابلاغ خواهد شد تا به این ترتیب همه موانع محتمل را رفع کرده باشیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار