مدیران خودروعصر اعتبار

آثار باستانی پیش از تاریخ در پاسارگاد شناسایی شد

عصر ساختمان- بررسی باستان شناسی در پاسارگاد به شناسایی آثاری نظیر تپه‌ها، محوطه، سد، معدن، انواع قبور، قنوات، پایه پل، آسیاب از دوره پیش از تاریخ، تاریخی، فراهخامنشی، ساسانی و اسلامی منجر شد.

آثار باستانی پیش از تاریخ در پاسارگاد شناسایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرهاد زارعی کردشولی سرپرست هیات بررسی باستان شناسی شهرستان پاسارگاد با اعلام این خبر، بررسی های باستان شناسی را یکی از اولین روش‌ها برای کشف زیرساخت‌های حکومتی در دوره هخامنشی و سایر دوره‌های باستانی دانست و گفت :بر همین اساس پروژه بررسی باستان شناسی شهرستان پاسارگاد که دارای دشت‌های مستعدی در جوار دشت پاسارگاد است، کلید خورد. از ابتدای این بررسی پیمایشی تاکنون آثار متعددی از دوه پیش از تاریخ شامل غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای از دوره پارینه سنگی جدید و فرا پارینه سنگی، تپه ها و محوطه های پیش از تاریخ شناسایی شد .

به گفته زارعی کردشولی، از دوره تاریخی(هخامنشی) نیز آثار کم نظیری همچون محوطه میان جاده‌ای با وسعت بیش از35 هکتار با پلان هندسی بسیار منظم، کانال‌های موسوم به جوی دختر به طول بیش از 50 کیلومتر، سد هخامنشی سر پنیران و معدن سنگ ابوالوردی شناسایی شد. در ادامه بررسی‌ها همچنین شناسایی آثاری نظیر انواع قبور خرسنگی، توده سنگی(خرفخانه)، حفره سنگی، استودان، کارگاه های استحصال مواد غذایی(شیره انگور)، کارگاه ذوب فلز و محوطه‌های استقراری مهمی از دوره فراهخامنشی تا ساسانی را به همراه داشت.

به گفته این باستان‌شناس، از دوره اسلامی نیز قبرستان‌هایی با سنگ قبرهای نفیس، تعدادی قلعه، قنوات، آسیاب‌ها، عمارت‌های قدیمی و پایه‌های پل مورد شناسایی قرار گرفت.

سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی شهرستان پاسارگاد تصریح کرد: پس از پایان بررسی دشت پاسارگاد، نواحی همجوار نظیر دشت سعادتشهر، رشته کوه های کوچکک و تنگ بلاغی مورد بررسی باستان شناسی قرارخواهد گرفت. 

او افزود: بررسی باستان شناسی شهرستان پاسارگاد استان فارس، توسط تیمی مجرب، متشکل از کارشناسان پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از اطراف مجموعه میراث جهانی پاسارگاد آغاز شده و به جنگل گود بنه و منطقه چاه بید ختم خواهد شد.

این باستان شناس، در ادامه با اشاره به آغاز کاوش‌های باستان شناسی پاسارگاد در سال‌های 1307 تا 1310 اظهار داشت: باستان شناسانی نظیر هرتسفلد، استروناخ، علی سامی، اسلامی اقدام به کشف مجموعه‌ای از کاخ‌ها و باغ و تاسیسات پشتیبانی و دفاعی کردند.

به گفته زارعی کردشولی، تمامی این کشفیات در بخش شاه نشین پاسارگاد  صورت گرفته و اطلاعات کمتری از محل زندگی  باقی مردم پایتخت و یا زیر ساخت‌های حکومتی در کل دشت و نواحی همجوار استخراج شد.

سرپرست هیات بررسی باستان شناسی شهرستان پاسارگاد با تاکید بر اهمیت تاریخی این شهرستان در تاریخ ایران گفت :زرین ترین برگ تاریخ چند هزار ساله این کشور پهناور در این شهرستان رقم خورد و در دو هزار و پانصد و هفتاد سال قبل، مردی خوشنام و بزرگ، اقدام به خلق اثری بی بدیل چون پاسارگاد کرد.

او افزود: کوروش اقدام به ساخت اولین پایتخت امپراطوری گسترده پارس در دشت پاسارگاد کردو خالق آثار ارزشمندی نظیر آرامگاه، کاخ‌های دروازه، بار عام و اختصاصی، استحکامات دفاعی تل تخت، پردیس شاهی(اولین باغ با بقایای مستند)، برج سنگی و محوطه مقدس شد و از همین جا اولین بیانیه شناخته  شده حقوق بشر را نوشت و به دیگر نقاط امپراطوری پهناور پارس گسیل داد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار