مدیران خودروعصر اعتبار

طرح حمایت از مالکان آثار تاریخی چه شد؟

عصر ساختمان- محمد بهشتی گفت: برنامه پنج ساله چهارم طرحی را با عنوان «طرح حمایت از مالکان آثار تاریخی خصوصی» را دنبال می‌کرد. این طرح نخستین تصریح قانونی بود که نسبت سازمان میراث فرهنگی و دولت را با کسانی که شی تاریخی در اختیار داشتند روشن می‌کرد.

طرح حمایت از مالکان آثار تاریخی چه شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایسنا، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صبح روز سه‌شنبه (7 دی) در همایش حمایت از موزه‌داران غیردولتی که در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت:‌ براساس این طرح کسانی که شی‌ء را در اختیار داشتند، اگر آن شیء از محل حفاری غیرمجاز به دست نیامده بود، دولت مکلف به حمایت از او برای حمایت و حفاظت از آن بود.

او با بیان اینکه پس از خروجش از سازمان میراث فرهنگی در دولت قبل پیگیر بیشتر این ماجرا نشد، گفت: با این وجود در آن زمان این قانون در قالب یک طرح در حال تصویب بود که بر آن اساس اگر کسی شیء تاریخی-فرهنگی یا هنری در مالکیت خود داشت و توان مرمت و حفاظت از آن را نداشت، میراث فرهنگی و دولت موظف به حمایت از آن بودند.

وی با تأکید بر اینکه اگر هنوز بتوانیم در این زمینه قدم برداریم آن کمک می‌کند که آثار در اختیار مردم بیشتر حفظ شوند، افزود: در دهه 60 وزارت ارشاد یک ابتکار برای نسخ خطی به خرج داد و تمهیداتی اندیشید که از نسخ خطی میکروفیلم تهیه شود. بنابراین با تبلیغات رادیویی این فراخوان به مردم اعلام شد و نقطه مشخص برای ارائه نسخ خطی نیز مشخص شد تا بر آن اساس بتوان از این آثار میکروفیلم تهیه کرد. در آن زمان موفق شدیم چیزی حدود 9 هزار نسخه خطی را مستند کنیم. آن تجربه نشان داد اگر ما بتوانیم چنین مدیریتی را ادامه دهیم منجر به پدید آمدن موزه‌های خصوصی زیادی در سطح کشور می‌شود.

بهشتی با اشاره به کشف یک نقطه در تهران که حدود یک میلیون سند درباره تجارت در دوره معاصر را در اختیار داشت، گفت:‌ این میزان سند را حتی موزه ملی در اختیار ندارد.

خونریزی شدید سازمان میراث فرهنگی قطع شده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت کنونی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: خوشبختانه خونریزی شدید این سازمان برطرف شده و ضربان قلب آن ادامه دارد. هرچند هنوز با بیماری‌هایی مانند آب مروارید و قندخون مواجه است.

«بهشتی» همچنین با بیان این نکته که پژوهشگاه میراث فرهنگی هر سال می‌تواند قدمی برای برطرف شدن برخی مشکلات پژوهشگاه بردارد، گفت: در دو سال گذشته به همه واحدهای سازمان میراث فرهنگی اعلام کردیم که اگر قصد انتشار کتابی را دارند ما محدودیتی برای چاپ کتاب نداریم.

حقوق نمی‌دهیم، اما پروژه‌های ملی را انجام می‌دهیم

وی افزود: از سال 96 نیز محدودیت از دو موضوع دیگر برداشته می‌شود و به جایی می‌رسیم که می‌توانیم حتی حقوق ندهیم، اما این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

بهشتی دو پروژه جدید پژوهشگاه را شامل پروژه‌های «مربوط به اطلس‌های میراث فرهنگی» و «پروژه‌های مقیاس ملی مانند باستان‌شناسی و دیگر موزه‌های مرتبط» اعلام کرد و تأکید کرد: هر استانی که آمادگی داشته باشد ما نیز آماده انجام این کار برای آن هستیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو