مدیران خودروعصر اعتبار

تا ۶ ریشتر نگران نباشید;

تاب آوری روستاهای فارس درزمین لرزه های نسبتا بزرگ

عصر ساختمان- معاون بازسازی وبهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس گفت:‌افزایش مقاومت وتاب آوری مناطق روستایی این استان در برابر زلزله های با شدت ۶ ریشتر به دلیل تداوم فعالیت های بهسازی و مقاوم سازی روستاها بوده است.

تاب آوری روستاهای فارس درزمین لرزه های نسبتا بزرگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایرنا، مهندس فرج الله نصیری  با گرامیداشت سالروز زلزله مهیب بم و جان باختن شماری ازهموطنان دراین زمین لرزه بیان داشت : شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ها بعد از زلزله بم تشکیل شده است و با تشکیل کارگروه های 14 گانه کار مدیریت بحران را انجام می دهد.
وی ادامه داد:‌ کارگروه تامین مسکن از جمله کارگروه های چهارده گانه است ، اسکان موقت و اسکان دائم وظیفه این کارگروه است که مسئولیت آن با بنیاد مسکن است .
نصیری با بیان اینکه با انجام برخی از روش های پیشگیری های آسان می توان اثر حوادث را کم کرد گفت:براحتی می توان روی برخی از شیشه هایی که امکان ریزش دارند چسب زد، یا گلدانی را از پشت پنجره برداشت تا هنگام زلزله سقوط نکند و آسیب وارد نسازد، آموزش های اولیه برای رعایت این موارد پیشگیرانه باید در بین مردم ترویج شود .
معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس با اشاره به اینکه سالانه 200 هزار واحد مسکونی در کشور بازسازی و مقاوم سازی می شود گفت : استان فارس نیز در این زمینه پیشتاز است، در این استان از ابتدا تا کنون 217 هزار واحد مسکونی بازسازی و مقاوم سازی شده است ، 138 هزار واحد در برنامه مقاوم سازی 10 ساله انجام شده و اکنون 55 درصد از واحدهای روستایی فارس مقاوم سازی شده و برای باقیمانده هم برنامه داریم.
نصیری اضافه کرد : امسال حدود 15 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی می شود و طی یکسال آینده بسیاری از این واحدها با دریافت تسهیلات احداث می شود .
وی گفت: بنیاد مسکن تسهیلات 18 میلیون تومانی را برای کسانی که مقاوم سازی می کنند و تسهیلات 20 میلیون تومانی را برای کسانی که ساخت مسکن مقاوم را از ابتدا شروع می کنند پرداخت می کند .
این مقام مسئول به رویکردهای مقاوم سازی مناطق روستایی به عنوان یک اولویت اشاره کرد و گفت : وقتی قوانین و مقررات و آموزه های فنی را رعایت و از مصالح استاندارد استفاده کنیم و افراد آموزش دیده کار ساخت را انجام دهند ، قطعا ساختمان هایی مقاوم در روستاها خواهیم داشت، این موارد اکنون اولویت ساخت و ساز در مناطق روستایی است .
نصیری گفت: اکنون پنج هزار استاد کار ساختمانی در روستاهای فارس آموزش دیده اند و یک هزار نفر وظیفه نظارت بررعایت آموزه های فنی در روستاها را به عهده دارند و مصالح مرغوب و استاندارد در اختیار روستاییان قرار می دهند .
این مقام بیان کرد: این موارد باعث می شود که ساختمان های احداث شده مرغوب و استاندارد باشد و در زمین لرزه های بزرگ هم مقاومت کند، استان فارس زلزله 6 و دو دهم ریشتری را بدون خسارت پشت سر گذاشته است درحالی که تا چند سال پیش زلزله پنج ریشتری خیلی بی خانمان و کشته و مصدوم داشت، این نشانگر آن است که تا 6 ریشتر هیچ حادثه ای نداشته ایم ، حتی شیشه ساختمان ها هم نشکسته است .
معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس گفت:‌خسارت های مالی در زمین لرزه های اخیر هم کاهش داشته و کل خسارت های سال گذشته ناشی از زمین لرزه در استان فارس حدود 30 فقره بوده است ، در حالی که زلزله های بزرگی در سالهای قبل داشته ایم ، زلزله سالهای پیش به 4500 واحد در زرین دشت ، 2 هزار واحد در لامرد و چهار هزار واحد در ممسنی آسیب رساند همین مناطق اکنون در برابر زلزله های نسبتا بزرگ ایمن شده است .

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار