مدیران خودروعصر اعتبار

وعده اجرای مسکن اجتماعی از سال ۹۶

عصر ساختمان- معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: در صورتی که هیئت دولت طرح مسکن اجتماعی را تصویب کند، این طرح تا پایان امسال اجرایی می شود.

وعده اجرای مسکن اجتماعی از سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از تسنیم، جواد حق شناس گفت: مسکن مهر درس های مهمی به ما داد و از این تجربه ها در مسکن اجتماعی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: تامین مسکن از طریق یارانه، اجاره و رهن در مسکن مهر وجود نداشت و فقط مالکیت را حل می کرد و زمین را با حداقل قیمت در اختیار افرادی که آورده مورد نیاز را داشتند قرار می داد و دهک های خیلی پایین نمی توانستند از این طرح استفاده کنند .

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن تاکید کرد: در برنامه مسکن اجتماعی 2 برنامه با عنوان مسکن اجاره ای و مسکن حمایتی پیش بینی شده است . ‍‍‍‍‍

وی افزود: در طرح مسکن حمایتی چند راهکار پیش بینی شده تا فضا و امکاناتی برای ساخت صورت گیرد و تمامی دستگاههای علاقه مند، که خانواده های کم درآمد را تحت پوشش دارند از جمله کمیته امداد حضرت امام، خیرین مسکن ساز و بهزیستی به ساخت واحدهای اجاره ای کمک کنند.

حق شناس گفت: سازندگان و شرکت‌های ساختمانی دارای زمین و انبوه‌سازان فاقد زمین ، در صورتی که تمایل به ساخت مسکن اجاره‌ای با شرایط مدنظر دولت داشته باشند تسهیلات یارانه ای خواهند گرفت تا به ساخت مسکن استیجاری، اقدام کنند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه مسکن اجاره ای، خانوارهای کم درآمد را پوشش می دهد تصریح کرد: برخی از افراد که قادر به پرداخت اجاره ماهانه خود نیستند با ارایه واحدهایی به انها کمک می شود.

وی ادامه داد: مطابق اماری که مرکز آمار از درآمد هزینه خانوار منتشر می کند برای شهرهای کوچک ماهی 200 هزار تومان و شهرهای بزرگ ماهی 400 هزار تومان هزینه اجاره به خانواده های تحت پوشش کمک می شود.

وی افزود: دربرخی شهرها رهن نسبت به اجاره بیشتر رواج دارد و در برنامه پیش بینی شده است کمک رهن به روش وام ارزان قیمت با دوره پرداخت 3 ساله به مبلغ 7 میلیون تومان پرداخت شود.

حق شناس با بیان اینکه در این طرح خانه های به قصد اجاره مشخص و ساخته می شود افزود: 30 درصد واحدهای مسکونی کشور واحدهای اجاره ای هستند، در این برنامه پیش بینی شده که افراد کم درآمدی که توان اجاره نداشته باشند از این واحدها استفاده کنند.

وی ادامه داد: ساخت مسکن اجاره ای بر مبنای بازار مسکن فعلی برنامه ریزی شده است.

حق شناس با اشاره به مسکن حمایتی تاکید کرد: در این طرح بیان شده که برخی از افرادی که جزء دهک های درامدی پایین و دارای زمین هستند و مشکل زمین دارند خیرین به کمک انان بیایند تا مشکل زمین حل و با کمک تسهیلات ارزان قیمت صاحب خانه شوند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن تصریح کرد: با توجه به تجربه مسکن مهر در مکان یابی، این طرح ها به صورت پراکنده در خود شهر و در مکانهایی که دارای خدمات زیربنایی باشد ساخته شود که سمت و سوی ما توجه به بافتهای داخل شهری و بافت های فرسوده است.

وی افزود: طرح مسکن اجتماعی برای شناسایی خانواده های تحت پوشش است اما مسکن مهر برای عام و فاقدین مسکن بود.

حق شناس تصریح کرد: در مسکن اجتماعی یارانه ای به افراد فاقد مسکن که از جانب بنیاد مسکن ، کمیته امداد و بهزیستی به وزارت رفاه معرفی شوند، پرداخت می شود.

وی افزود: مسکن اجتماعی از امسال کلید می خورد و سال آینده برنامه کامل ان اجرا می شود و منتظر آخرین تغییر هستیم تا جزییات را منتشر کنیم.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه هنوز هزینه این طرح مشخص نیست گفت: وارد مذاکر با سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تامین برنامه در سال جاری هستیم.

وی افزود: در پیش مصوبه ، سال 95 به ‌عنوان مبدأ زمانی آغاز مرحله اول مسکن اجتماعی مشخص شده است که در صورت تصویب شروع عملیات اجرایی مسکن اجتماعی ، بنیاد مسکن مکلف به تامین نیاز 70 هزار واحد مسکونی مختص گروه‌های کم ‌درآمد خواهد بود.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: از سال 96 تا پایان برنامه ششم توسعه نیز، اعتبار مشخصی برای واگذاری سالانه 100 هزار واحد مسکونی مناسب سکونت گروه‌های کم‌درآمد در سراسر کشور درنظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: سال آینده جزییات برنامه ؛تعداد اجاره ،خانه های خود مالکی و تعداد افرادی که از این تسهیلات استفاده می کنند مشخص می شود.

وی افزود: در این طرح چنانچه خانوارهای کم‌درآمد و واجدین شرایط ، متقاضی خرید واحد مسکونی مهر بدون متقاضی باشند، علاوه بر برخورداری از تسهیلات مخصوص واحدها مسکن مهر از محل تسهیلات این طرح نیز برخوردار خواهند شد.

پیش‌ مصوبه طرح تامین مسکن فقرا و خانوارهای کم‌درآمد با عنوان «مسکن اجتماعی»، برای تایید نهایی و بعد از3 سال در اختیار هیئت دولت قرار گرفت.

دولت نهم به عنوان متولی مسکن مهر و دولت یازدهم نیز طراح مسکن اجتماعی بود طرح های با هدف تامین مسکن ارزان قیمت و اسان برای اقشار کم درامد بود.

دولت یازدهم بارها اعلام کرده بود که همه بودجه صرف تکمیل مسکن مهر خواهد شد و بعد از ان به سراغ طرح مسکن اجتماعی خواهد رفت.
در صورت تصویب دولت، متولی بخش مسکن به همراه دستگاه های مسوول مسکن و معیشت خانوارهای فقیر و کم‌درآمد، ماموریت پیدا می‌کنند از سال آینده و در خلال اجرای برنامه ششم توسعه، «سالانه نیاز سکونتی 100 هزار خانوار از گروه درآمدی 3 تا 4 دهک اول» را تامین کنند. این تکلیف، امسال را نیز شامل می‌شود با این تفاوت که برای سال جاری، مقیاس طرح، معادل 70 هزار خانوار تعریف شده است.
براساس پیش مصوبه طرح «مسکن اجتماعی» بنیاد مسکن به‌عنوان مجری اصلی اجرای این طرح است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو