مدیران خودروعصر اعتبار

ابطال حراج ۲۴۰ هکتار زمین در کیش پس از ۱۴سال

عصر ساختمان- ابطال واگذاری ملکی۲۴۰ هکتاری با ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان به یک نفر در کیش سوژه خبر‌ساز سخنان قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود.

ابطال حراج ۲۴۰ هکتار زمین در کیش پس از ۱۴سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از همشهری، سراج  نام این پروژه را «گل شرق» عنوان کرد. او می‌گوید این قرار‌داد در کیش بین یک ایرانی دارای تابعیت کشورهای مختلف منعقد شده بود که اخیرا باطل شده است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته: در این واگذاری زمینی به ارزش 20هزار میلیارد تومان به‌صورت رایگان معامله شده بوده که حتی هیچ نیروی امنیتی هم نمی‌توانسته وارد این ملک شود. وی تأکید کرد: این قرار‌داد در سال 81 در کیش امضا شد و یک فرد ایرانی که تبعیت بعضی از کشورها را داشت این تفاهمنامه را امضا کرده بود. رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: متأسفانه این قرارداد مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرده بود که متممی برای آن قرار داده بودند که براساس آن زمین تقریبا مجانی شده بود. قاضی سراج تصریح کرد: این فرد قرار بود مبلغ سنگینی را وارد کشور کند که متأسفانه این اتفاق رخ نداد. وی ادامه داد: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران واگذاری ملک غیرمنقول به کشورهای خارجی ممنوع است و به همین دلیل این 240هکتار زمین به‌عنوان شرق کیش به کشورمان بازگشت. رئیس سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک اجرای احکام این اراضی را به منطقه آزاد کیش تحویل خواهد داد. سراج گفته پرونده این فرد در دادگاه تهران در حال بررسی است، اما هنوز حکمی برای آن صادر نشده است.

    وقتی کلنگ پروژه را کج زدند

نگاه به سابقه این قرار‌داد ابعاد ماجرا را روشن‌تر می‌سازد. سال 81 دولتمردان دولت اصلاحات از انعقاد قراردادی بزرگ برای سرمایه‌گذاری برخی شرکت‌های خارجی در ایران خبر دادند و همان زمان نام پروژه «گل شرق» روی خروجی رسانه‌ها رفت. براساس این پروژه که دولت وقت آن‌را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی‌گردشگری اعلام کرده بود که قرار بود سرمایه‌گذاری‌ای 1/7 میلیارد یورو در منطقه آزاد کیش انجام شود. بنا بر اعلام کارفرمای دولتی، قرار بود این پروژه در زمینی به مساحت 2 میلیون مترمربع اجرایی شود و شامل 7هتل باشد که یکی از آنها هتلی7 ستاره به شمار می‌رفت. همچنین در این طرح 4500واحد مسکونی پیش‌بینی شده و قرار بود ظرف مدت 7سال به اتمام برسد. دولت نهم نیز بدون توجه به اینکه در ﻗﺮارداد ﻣﺬﮐﻮر ﺧﺮﯾﺪار متعهد شده بود ﺣﺪاﮐﺜﺮ ظﺮف ﻣﺪت «6ﻣﺎه» از زﻣﺎن اﻧﻌﻘﺎد ﻗﺮارداد، ﮐ ﯿﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم جهت ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ اﺟﺮای ﮐﺎﻣﻞ ﭘﺮوژه را نهاﯾﯽ کند، نظاره‌گر ماجرا بود و فسخ قرار‌دادی صورت نگرفت. ماجرای کش و قوس‌دار این موضوع تا سال 87ادامه پیدا می‌کند، تا آنجا که اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در قامت حمایت از این پروژه وارد صحنه می‌شود و بهمن 1387 می‌گوید: طرفین می‌توانند با مذاکرات مشکلات و اختلافات را حل و فصل کنند.

    ابطال تصویب نامه هیأت دولت

تیر‌ماه سال 91هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تصویب‌نامه هیأت وزیران در موضوع داوری واگذاری 2میلیون مترمربع زمین در کیش برای اجرای پروژه «گل شرق» به یک شخص حقیقی را ابطال کرده بود. در متن این رأی آمده بود: با توجه به اینکه در قرارداد مورد بحث قبل از تصویب هیأت وزیران مرجع داوری برای حل اختلاف اتاق تجارت بین‌المللی پاریس تعیین شده و هیأت وزیران نیز بدون توجه به معاذیر حقوقی، این امر را پذیرفته است، لذا اقدام و تصمیم فوق مغایر با قانون و نظم عمومی است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار