مدیران خودروعصر اعتبار

گمانه زنی در شهر تاریخی سیمره انجام شد

عصر ساختمان- گمانه‌زنی در شهر تاریخی سیمره به‌منظور مطالعات دیرینه شناسی و ارتباط آن با توسعه مدنیت توسط پژوهشگران و باستان شناسان صورت گرفت .

گمانه زنی در شهر تاریخی سیمره انجام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از مهر، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، بهزاد فریادیان رییس هیأت گمانه زنی شهر تاریخی سیمره به منظور مطالعات پالئوژئومورفولوژی و ارتباط آن با توسعه مدنیت با اعلام این خبر افزود : با توجه به بررسی‌ها و مطالعات پیشین پژوهشگران سیمره در این منطقه ارتباط تنگاتنگی بین تحولات ژئومورفیک (زمین ریخت شناسی ) منطقه و تغییرات سکونتگاه های انسانی وجود دارد. به همین منظور برای اثبات و کشف این ارتباط تنگاتنگ و معنی‌دار نیازمند مطالعات میدانی در منطقه و گمانه‌زنی در شهر تاریخی سیمره بودیم که طی چندین روز و به‌طور مداوم با ایجاد 2 گمانه نتایج خوبی حاصل شد.

وی افزود : ابتدا گمانه ای در ابعاد2 در 2مترایجاد و مواد فرهنگی شامل قطعات سفال، مقداری شیشه و استخوان از آن کشف شد و  این گمانه به گمانه شماره یک نام گذاری شد و تا عمق 3متری مورد کاوش قرار گرفت.

این باستان شناس با بیان اینکه ضخامت لایه اول این گمانه 54 سانتی‌متر تعیین شد تصریح کرد : این لایه از رسوبات سیلت و رس خیلی روشن تشکیل‌شده بود.

شناسایی 9لایه فرهنگی

به گفته فریادیان ،  در ادامه کاوش لایه های تیره وخاکستری همراه با موادفرهنگی پدیدار شد که با تغییر رنگ لایه ها و مشاهده موادفرهنگی عملیات کاوش در عمق 3متری متوقف شد  و 9 لایه فرهنگی، سیلابی ولایه های سیلتی رسی روشن وتیره شناسایی شد.

  او گفت : به غیر از لایه اول که لایه رسوبات و رس خیلی روشن ، تحت کشاورزی وبدون سفال بود تقریبا در همه لایه های دیگر موادفرهنگی از قبیل سفال به دست آمد. البته در لایه های پایین تر که لایه های سیلابی و سیلتی است قطعات اندکی از سفال قرمز ونخودی شامل بدنه سفال نیز به دست آمد که بعد از بررسی های لازم به چگونگی و چرائی حضور این سفال ها در این لایه ها پرداخته خواهد شد .

رییس هیأت گمانه زنی شهر تاریخی سیمره افزود : آنالیز سفال های مکشوف در لایه های زیرین توسط دستگاه XRFوXRDوهمچنین آزمایشهای سن یابی  از مواد فرهنگی و خاک در لایه ها در دست اقدام است.

موشکافی تاریخ مبهم شهر تاریخی سیمره

فریادیان با بیان اینکه نتایج به دست آمده نشان می دهد که  منطقه ازنظر ژئومورفولوژی(دانش شناسایی ناهمواری های زمین ) بسیار فعال بوده و وقایع کاتاستروفیک زیادی را پشت سر گذاشته است تصریح کرد : توسعه، افول و تغییر مکان سکونتگاه های انسانی به‌ویژه در شهر تاریخی سیمره در هر دوره بدون شک تحت تاثیر این رخدادها بوده است.

این باستان شناس با اشاره به سابقه کاوش در این محوطه افزود : محوطه تاریخی سیمره تا قبل از سال 1382توسط خانم لک پور در 9فصل مورد کاوش قرار گرفت و در سال 1388یک فصل جدید در محوطه توسط اینجانب کاوش شده است .

او تصریح کرد :با وجود اینکه در سال 1385نیز عملیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم هم توسط اینجانب به انجام رسید ولی هنوز تاریخ سکونت در این محوطه بر اساس حدس و گمان و در مقایسه با دیگر محوطه هااست .

به گفته وی ، برخی کارشناسان این محوطه را متعلق به دوره اسلامی با نام شهر هاشمیه می دانند و برخی هم آن را خیلی قدیمی تر از قرن 6میلادی تصور می کنند .با برخورداری از حمایت مالی پژوهشکده باستان شناسی، مدیریت امور پایگاه های کشور و آزمایشگاه مرکزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  در تعیین سن نمونه ها، با قاطعیت بیشتری  فرضیات این پژوهش ارزشمند را مورد آزمون قرار داده و برگی از تاریخ مبهم منطقه و شهر تاریخی سیمره موشکافی شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو