مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:

تشکیل کمیته نمای ساختمان‌ها

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: حوزه فعالیت کمیته نماهای مناطق یک حوزه محتوایی و کیفی است و با اینکه چندین دهه از شکل گیری شهر تهران به عنوان پایتخت کشور ایران می گذرد،متاسفانه هنوز که هنوز است شاهد نابه هنجاری بصری زیادی در شهر تهران هستیم.

تشکیل کمیته نمای ساختمان‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از فارس، نخستین گردهمایی جامع نمای ساختمان و منظر شهری و سلسله نشست‌های تخصصی کمیته نمای مناطق شهر تهران برگزار شد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در این باره خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت کمیته نماهای مناطق یک حوزه محتوایی و کیفی است و با اینکه چندین دهه از شکل گیری شهر تهران به عنوان پایتخت کشور ایران می گذرد،متاسفانه هنوز که هنوز است شاهد هنجاری بصری زیادی در شهر تهران هستیم تا جایی که این نابه هنجاری‌ها و تاثیرات آن در هویت زدایی منظر شهری بحث اصلی سخنان رهبر معظم انقلاب در مجموعه گسترده ای از جلسات خود با متولیان شهرسازی کشور و از جمله مهمترین دغدغه های وی عنوان شد.

وی افزود:موضوع هویت بخشی به سیمای بصری شهری یکی از مهمترین راهبردهای طرح جامع شهری شهر تهران بوده است و نقشی که نمادها در سبک زندگی انسان ها و در رفتار ما به عنوان جامعه شهری دارد شهرداری تهران را به این فکر انداخت تا در این زمینه اقدامات موثری را انجام دهد و مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب در حوزه شهرسازی را محقق سازد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد:بحمدالله در اولین قدم در راه تحقق این هدف و ارتقای کیفی شهر تهران تعاملات خوبی بین اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران در راستای شکل گرفته و با توجه به اینکه تحقق اتفاقات خوب و بد در هر یک از حوزه‌های شهری شهر تهران به دیگر کلانشهرهای کشور نیز تعمیم داده می کند لذا در بحث هویت بخشی به سیمای بصری باید موثرتر و بهتر قدم برداشت.

سالاری افزود: کمیته نمای مناطق در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه شهرسازی شکل گرفت و برای تحقق این مطالبه در فرآیند سیستمی صدور پروانه موضوع بررسی نمای ساختمان ها را به شدت مدنظر قرار می گیرد.خوشبختانه منطقه 22 که به عنوان الگوی توسعه پایدار شهر تهران به شمار می‌رود در بحث نمای شهری پیشینه خوبی دارد و پیشتاز سایر مناطق بوده است و کمیته نمای آن جز فعال‌ترین نماهای شهر تهران به شمار می رود.

وی بیان کرد: اما متاسفانه وضعیت کمیته نمای مناطق وضعیت ایده آل و خوبی نیست و عدم ایجاد یک جایگاه قانونی در سیستم مدیریتی شهر تهران برای دبیران کمیته نمای مناطق از مشکلات این کمیته ها به شمار می رود و دبیران کمیته نماها به لحاظ ساختاری جایگاه قانونی ندارند.

وی یادآور شد: عدم استفاده از ظرفیت صاحب نظران و متولیان ساخت و ساز کشور و بیان دغدغه های آنها در جلسات مختلف و عدم توجه به نظرت ذینفعان روند تصمیم گیری‌ها را دچار مشکلات جدی در کمیته نماها می‌کند.

سالاری اضافه کرد: مشکل اساسی عدم توجه به نظر ذینفعان است و در اکثر موارد طراحی ساختمان های شهر تهران توسط متخصصان و معماران امر انجام نمی‌شود. در بسیاری از موارد معماران و طراحان شهری علاقمند به شرکت در جلسات کمیته نمای مناطق هستند اما به دلیل نبود انگیزه کافی و وجود برخی مشکلات کمیته نماها با حضور حداکثر اعضای کمیته تشکیل نمی‌شود.

سالاری در پایان خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی،برگزاری گردهمایی و تجلیل از طراحان و صاحب نظران نماهای برتر شهری باعث ایجاد انگیزه های مضاعف می شود. متاسفانه هنوز رسیدن و اجماع نظر حتی در بین صاحب نظران حوزه شهرسازی در بحث معماری ایرانی و اسلامی وجود ندارد و موضوع دیگر چگونگی استفاده از فناوری های روز دنیا و مصادیق این چنینی است که قابل بررسی و تامل است و ضرورت دارد اقدامات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو