مدیران خودروعصر اعتبار

به بهانه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی؛

جولان مصالح غیر استاندارد

عصر ساختمان- مقاوم سازی ساختمان‌های کشور در برابر حوادث طبیعی با توجه به حادثه خیز بودن ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار اما استفاده از مصالح غیراستاندارد موجب نگرانی است.

جولان مصالح غیر استاندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از باشگاه خبرنگاران، از مجموع   42 نوع بلای طبیعی  32نوع آن در کشورمان اتفاق می‌افتد و همین امر موجب شده تا ایران در زمینه مرگ ‌ومیر ناشی از حوادث رتبه دوم را در دنیا دارباشد و 90 درصد مـردم کشور در معرض حوادث ناشی از بلایای طبیعی قرار گیرند.

در این بین زلزله خیز بودن کشور و وقوع زلزله های متعدد با شدت کمتر از 4 ریشتر، نشانگر وجود یک خطر دائمی است، از این رو توجه به امر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، تأسیسات مهم و شریان‌های حیاتی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

بر اساس برخی آمارها حدود 60 درصد ساختمان‌های کشور در برابر زلزله آسیب پذیر است که نوسازی و بهسازی این سازه ها باید در دستور کار قرار گیرد.


لزوم بکارگیری سازنده صاحب صلاحیت

مهدی روانشاد نیا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص نقش مصالح استاندارد در کیفیت ساختمان ها به امضا تفاهم نامه با سازمان استاندارد به جهت ارتقا سطح استاندارد ها بخصوص مصالح ساختمانی اشاره و بیان کرد: افزایش کیفیت مصالح مورد استفاده در ساختمان ها نقش بسزایی در بالا بردن عمر مفید و مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله  دارد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مصالح بی کیفیت و غیر استاندارد در بازارهای کشور حضور گسترده ای دارند، افزود: به طور مثال در حوزه تیرچه در استان تهران کمتر از 40 تولیدکننده استاندارد وجود دارد در حالیکه بیش از 600 تولیدکننده در این بخش مشغول فعالیت هستند.

روانشاد نیا با بیان اینکه دوره های آموزشی برای مهندسان برای تشخیص کیفیت مصالح بصورت دوره ای برگزار می شود،تاکید کرد: صرفا با نظارت نمی توان کیفیت مصالح و بطور کلی ساختمان را تضمین کرد بلکه مطالبه کیفیت ساختمان را باید از طریق واگذاری ساخت و سازها به سازنده صاحب صلاحیت و حرفه مند خواستار بود.

وی تصریح کرد: در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به لزوم استفاده از سازنده صاحب صلاحیت اشاره شده وساختن ساختمان در هر نقطه از کشورباید توسط فرد توانمند متخصص اجرا شود.

توجه به استاندارد حلقه مفقوده مقاوم سازی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم توجه به مقررات ملی ساختمان بیان کرد: رعایت دقیق و کامل این مقررات می تواند در مقاوم سازی ساختمان های کشور موثرو کیفیت و دوام ساختمان را تضمین کند.

وی افزود: اینکه در تدوین مقررات همه موارد کارشناسی شود ولی در عمل و اجرا تنها 15 درصد آن رعایت شود موجب نگرانی است.

رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان الزاماتی جهت اجرایی شدن مباحث و مقررات قابل اجرا بودن آنها تمهیداتی اندیشیده شده است.

شکرچی زاده با اشاره به نقش بیمه های ساختمان در کاهش خطر پذیری در برابر آسیب های مانند زلزله اظهار داشت: در بسیاری از کشورها از طریق تامین منابع مالی خاص و بیمه های ساختمانی به ارتقا سطح کیفی و مقاوم سازی آنها مبادرت می ورزند اما در ایران با وجود وضعیت فعلی بیمه ها کمکی  به بهیود کیفیت ساخت و سازها نمی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: در سالهای اخیر برون سپاری و واگذاری تدوین استاندارد به بخش خصوصی صورت گرفته که باید در این امر تجدید نظر شود چون مصالح غیر استاندارد در بازار وجود دارد.

وی افزود: در بازارمیل گردهایی وجود دارد که مناسب ساختمان سازی نبوده و بعضا با وجود مقاومت مناسب اما تغییر طول نسبی و انعطاف پذیری لازم را زمان وقوع زلزله کارکرد داشته باشند را ندارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در طراحی ساختمان ضریب اطمینان بالایی در نظر گرفته می شود و حتی باوجود عدم کیفیت مناسب ساختمان مناسب بار ثقل تحمل می شود تصریح کرد: با وقوع زلزله امکان فروریختن این ساختمان ها وجود دارد به همین دلیل استفاده از مصالح استاندارد امری الزامی و ضروری برای تضمین جان انسان ها است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو