مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس تاسیسات مطرح کرد;

ضرورت اعمال محدودیت بر استفاده از سیستم‌های گرمایشی منطقه‌ای

عصر ساختمان- رشد آپارتمان‌نشینی در شهرها و افزایش ساختمان‌هایی با متراژ پائین‌تر و تعداد انبوه، اغلب سازندگان را به سمت و سوی استفاده از پکیچ سوق داده است. جای کم، استقلال واحد مسکونی از جمله مزیت‌های این سیستم حرارتی است، اما خطرات جبران‌ناپذیر استفاده از پکیج بسیار بیشتر از نگرانی در خصوص افزایش گازبها یا شارژ ماهانه ساختمان است.

ضرورت اعمال محدودیت بر استفاده از سیستم‌های گرمایشی منطقه‌ای
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از  ایسنا، مهدی نجفی کارشناس تاسیسات بیان کرد: تغییر الگوهای ساخت که نه براساس اصول روز دنیا که بیشتر بر مبنای منافع سازندگان در ساخت‌وسازهای اخیر مشاهده می‌شود، یکی از نمودهای بارز سازندگانی است که تنها به کسب سود بیشتر می‌اندیشند و خود را به هر آب و آتشی می‌زنند تا بتوانند از هزینه‌های ساخت کم کرده و حاشیه سود خود را افزایش دهند.

وی افزود: در چنین شرایطی در سال‌های اخیر به واسطه افزایش قیمت حامل‌های انرژی استفاده از وسایلی همانند سیستم‌های گرمایش منطقه‌ای همچون بخاری، آبگرمکن و پکیج دیواری بر حجم مشکلات افزوده‌اند و در خیلی از مواقع خانه‌های سالم و ایمن را به خانه‌های بیمار و نا ایمن تبدیل کرده‌اند. در این میان یکی از راهکارهای موجود استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی است که علی‌رغم تمام مزایا چندسالی است که شاهد رویگردانی بخش عام جامعه از آن بوده‌ایم و جای بررسی دلایل این رویگردانی و راهکارهای جلوگیری از آن خالی مانده است.

این کارشناس تاسیسات در ادامه گفت: موتورخانه‌های مرکزی پیش از ورود سیستم‌های گرمایشی منطقه‌ای در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار بود، با این حال با معرفی تجهیزاتی همانند پکیج‌های دیواری و بخاری‌ها به بازار تاسیسات ایران و همچنین در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقبال عمومی، علی‌رغم مزایایی که سیستم‌های حرارت مرکزی نسبت به انواع دیگر داشتند، بازگشت.

چرایی رویگردانی مردم از سیستم‌های حرارت مرکزی

نجفی درباره دلایل رویگردانی مردم شهرها از سیستم‌های موتورخانه مرکزی و استفاده نابه‌جا از سیستم‌های حرارتی منطقه‌ای گفت: به طور قطع خاطره بد پایین بودن راندمان موتورخانه‌ها و به تبع آن مبالغ بالای قبض‌های دریافتی از سوی مشترکان گاز، که پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی دوچندان نیز شد، تاثیر به‌سزایی در رویگرانی مردم از سیستم‌های حرارت مرکزی داشت. از جمله عوامل ایجاد کننده چنین ازدیاد مصرفی پمپ‌های با رده پایین انرژی، دیگ‌های غیراستاندارد فولادی، عدم تطابق مشعل با دیگ به جهت نبود استاندارد مدون و اجرایی سازگاری دیگ و مشعل، راندمان پایین مشعل‌ها، سرویس‌کاران غیرحرفه‌ای و عدم عایق‌کاری مناسب هستند. همان‌طور که مشاهده می‌شود همه موارد بالا قابل ردیابی و حل بوده و از جمله مشکلات ذاتی سیستم‌های حرارت مرکزی نیست.

وی با توجه به اینکه نیروهایی خارج از سیستم خانه و خانواده نیز بر شدت جریانات افزوده‌اند، بیان کرد: مواردی همچون عدم آموزش کافی جهت آشنایی مردم با تاثیر بهداشت هوا در سلامت روحی و روانی، حذف موتورخانه به جهت اضافه‌شدن فضای پارکینگ، تحمیل خرید وسایل گرمایشی بر عهده خریداران و به تبع آن افزایش منافع سازندگان، تشویق بعضی از اداره‌جات دولتی تصمیم گیرنده در خصوص استفاده از کنتورهای تفکیکی، منافع اقتصادی بخش‌های بسیاری که در گرو ادامه وضعیت نابه‌سامان کنونی تاسیسات و فروش تجهزات گرمایشی منطقه‌ای بوده و تبدیل خانه به یک کالای پرسود در لیست دلالان و بساز بفروش‌های غیرمتخصص تنها بخشی دست‌های پشت پرده ایجاد کننده خانه‌های بیمار امروز است.

این کارشناس تاسیسات در ادامه عنوان کرد: با توجه به همه نکاتی که در بالا ذکر شد می‌توان گفت یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد خانه‌های بیمار و به دنبال آن جلوگیری از مشکلات متنابهی که استفاده از سیستم‌های تکی و منطقه‌ای برای هموطنان به‌وجود می‌آورد، استفاده از موتورخانه‌های مرکزی بوده که در سال‌های اخیر به نوعی مظلوم واقع شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود موضوع خانه‌های بیمار از دید ارگان‌های دولتی تاثیرگذار همچون سازمان نظام مهندسی بیش از پیش جدی گرفته شده و در آینده شاهد اجرایی شدن راهکارهایی باشیم که ضمن برخورد با متخلفان به نهادینه کردن فرهنگ اهمیت قائل شدن به پاکیزگی هوای تنفس نیز کمک کند. تدوین استاندارد و فروش مشعل و دیگ به‌صورت توامان در جهت افزایش راندمان و بهینه سازی مصرف انرژی، تکمیل مقررات ملی ساختمان و تاکید بر مسائل مربوط به آسایش حرارتی و کیفیت هوا (مبحث 14)، تغییر مبحث 17 جهت جلوگیری از اعطای امتیاز گاز و کنتور به منازل با معایب طراحی و اجرایی، الزام خانه‌های مسکونی بیشتر از 10 واحد به استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی و اعمال محدودیت استفاده از سیستم‌های گرمایشی منطقه‌ای شاید اقداماتی باشند که برای شروع چنین حرکتی به ذهن می‌رسد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو