مدیران خودروعصر اعتبار

مبتکر ایرانی وسیله ای برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله ابداع کرد

عصر ساختمان- مبتکر جوان کشور موفق به طراحی وسیله ای برای الحاق به سازه های ساختمانی به منظور بهبود رفتار سازه ها و مقاوم سازی در برابر زلزله و کلیه نیروهای ارتعاشی دیگر شده است.

مبتکر ایرانی وسیله ای برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله ابداع کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان به نقل از  ایرنا، احمد مدحج دانشجوی دکتری سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه است و اکنون در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات اتلاف انرژی زلزله در سازه ها و کنترل و مقاوم سازی لرزه ای سازه ها فعالیت می کند.
    این پژوهشگر جوان که متولد 1367 شهرستان بندر امام خمینی(ره) است، از دوران جوانی با آرزوی مفید بودن برای جامعه و خدمت به کشور، فعالیت های پژوهشی خود را با نوشتن یک مقاله در رشته تخصصی خود در مقطع کارشناسی آغاز و هم اکنون در کنار چاپ چندین مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی دو اختراع نیز در زمینه کنترل سازه ها در برابر زلزله به ثبت رسانده است.
    یکی از اختراعات این پژوهشگر جوان، وسیله ای تحت عنوان میراگر ویسکوپلاستیک است که بعنوان وسیله الحاقی به سازه های ساختمان جهت بهبود رفتار سازه ها و مقاوم سازی آن ها در برابر زلزله و کلیه نیروهای ارتعاشی دیگر اضافه می شود.
    میراگر ویسکوپلاستیک برای نخستین بار در نوع خود با یک پیکربندی خاص ساخته شده و ثبت اختراع آن با ذکر نام دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.
    این مبتکر جوان در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با بیان اینکه، این اختراع در راستای تبدیل علم به عمل و ایجاد ثروت برای جامعه طراحی شده است گفت: اکنون این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه به عنوان محصول دانش بنیان به تصویب رسیده و در حال آماده سازی جهت تولید به صورت انبوه است.
    مدحج با بیان اینکه، نصب این وسیله در چهارطرف یک سازه ساختمان را در برابر هرگونه نیرو و شتاب، مقاوم سازی لرزه ای می کند گفت: این دستگاه که تنها مدل سازی آن در آمریکا انجام شده برای نخستین باراست که در دنیا ساخته شده است.
    وی با اشاره به اینکه، میراگر ویسکوپلاستیک در آزمایشگاه دانشگاه پلی تکنیک تست شده است و در هردامنه و سرعت کار می کند، افزود: نصب این وسیله در سازه باعث می شود هنگام وقوع زلزله ای با سرعت بالا که یک نیرو به سازه وارد می شود، یک نیرویی مخالف از سوی این وسیله به سازه وارد شود، این وسیله طوی طراحی شده است که حتی جلوی ارتعاشات ریز بادها که در سازه های بلند ایجاد ترک می کند را می گیرد.
    مدحج با اشاره به ویژگی این کار پژوهشی خود اظهارکرد: تا کنون تجهیزات اتلاف انرژی گوناگونی در سطح دنیا طراحی و تولید شده است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد که میراگر ویسکوپلاستیک با یک نوآوری هوشمندانه کلیه مزایای این تجهیزات را در خود جای داده و معایب آن ها را مرتفع نموده است.
    وی اندازه نمونه آزمایشگاهی این وسیله را یک متر و 20 سانت ذکر کرد و گفت: این وسیله از دو صفحه فلزی و یک ماده ویسکو الاستیک تشکیل شده است که ترکیب عملکرد این دو ویسکو پلاستیک نامیده می شود.
    این پژوهشگر با بیان اینکه، هزینه نمونه آزمایشگاهی این وسیله با احتساب هزینه تحقیق و توسعه برابر با 9 میلیون تومان بوده است اظهارکرد: البته قیمت این وسیله در تولید انبوه به حدود 2 میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
    وی در ادامه قابل نصب بودن این وسیله در ساختمان های نیازمند بهسازی و مقاوم سازی لرزه ای، کاهش ابعاد مقاطع اعضاء اصلی سازه و به تبع آن کاهش هزینه های ساخت، اصلاح فرکانس طبیعی سازه، تمرکز خسارت درمحدوده میراگر و جلوگیری از اعمال خسارت به اجزای اصلی سازه (تیر و ستون)، قابلیت بهره برداری آسان و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم، کاهش آسیب های وارده به سازه در زمان وقوع زمین لرزه را از مهمترین مزایای آن برشمرد.
    این مبتکر جوان کاهش هزینه های بازسازی سازه پس از وقوع زلزله، اتلاف انرژی در کلیه سطوح تحریکات لرزه ای و وابستگی همزمان به سرعت و جابجایی را از دیگر ویژگی های این وسیله طراحی شده عنوان کرد.
    وی استفاده از میراگر ویسکوپلاستیک در کاهش هزینه های ساختمانی بسیار مناسب دانست و گفت: با نصب اولیه این وسیله در سازه هزینه و وزن سازه و ابعاد مقاطع فولادی سازه کاهش می یابد.
    اما لاستیک با ویژگی میرایی (استهلاک انرژی) محوری بالا نیزیکی دیگر از اختراعات این پژوهشگر جوان است که در آذرماه جاری و در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه در محل غرفه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان از سوی رئیس دانشگاه آزاد از آن رونمایی شد.
    این مبتکر جوان با اشاره به اینکه، این لاستیک از قابلیت های کاربری مهندسی بسیار مفیدی از جمله استفاده در صنعت ساختمان، میراگرها، قطعات خودرو و کف سالن های ورزش برخوردار است، افزود: نصب این وسیله لرزه گیر در سالن های ورزشی باعث جلوگیری از انتقال لرزش به جداسازی زمین از سالن ورزشی می شود.
    وی گفت:در گذشته استفاده از لاستیک در تجهیزات اتلاف انرژی جهت تامین میرایی(استهلاک انرژی) درراستای مقاوم سازی لرزه ای سازه ها، بواسطه ایجاد کرنش های برشی تامین شده است.
    این مبتکر جوان افزود:هم اکنون در نسل جدید این میراگرها، اتلاف انرژی در مصالح ویسکوالاستیک بر خلاف نوع معمول و سابق آنها که توسط کرنش برشی در این مصالح حاصل می شد، توسط کرنش های محوری تقویت شده تامین می شود.
    وی با اشاره به اینکه، این لاستیک دارای کاربردهای زیادی در حوزه های ساختمانی و غیر ساختمانی است، به کارگیری در تجهیزات اتلاف انرژی زلزله، استفاده در نشیمنگاه دستگاه های دوار مانند توربین ها جهت جلوگیری از انتقال لرزه به محیط اطراف، قرارگیری در محل اتصال پایه به عرشه در پل ها، قطعات لرزه گیر و موارد مشابه را برخی از کاربردهای لاستیک با میرایی محوری بالا ذکر کرد.
    مدحج با بیان اینکه، تا کنون دولت یازدهم اقدامات مناسبی در زمینه حمایت از پژوهشگران و نخبگان و همچنین شرکت های کارآفرین داشته است، اظهارکرد: باتوجه به افتخاراتی که نخبگان برای کشور بدست آورده اند، به ثمر نشستن زحمات آنان در تبدیل علم به عمل نیازمند حمایت های بیشتر از سوی مسئولان است.
    این مبتکر جوان معتقد است: این مهم با با سیاست هایی همچون تغییر سیستم آموزشی دانشگاه ها از نظری محور به پژوهشی-عملی محور، حمایت از انجام پایان نامه های عملی دانشجویان، ورود سرمایه گذاران در پروژه های تحقیقاتی محصول محور و تجاری سازی محصولات دانش بنیان، اعطای تسهیلات به فن آوران و نیز خریداران محصولات دانش بنیان حاصل خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو