مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر رکود مسکن بر بازار آهن

عصر ساختمان- رییس اتحادیه فروشندگان گچ ،آهک و مصالح ساختمانی گفت : در میان مصالح ساختمانی، سیمان بیشترین میزان صادرات را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

تاثیر رکود مسکن بر بازار آهن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از افکارنیوز، محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن، فولا و فلزات تهران در خصوص آخرین وضعیت بازار آهن گفت : در حال حاضر رکود در بازار مسکن باعث شده که خرید و فروش آهن در بازار داخلی کاهش یابد و آهن تولید شده در کارخانه ها دپو شود.

وی با اشاره به رکود بازار آهن در دوسال اخیر افزود: شرایط رکود باعث شد تا تولید کنندگان به سمت صادرات سوق پیداکنند و همین امر سبب شد میزان صادرات آهن در سال گذشته به حدود 5 میلیون تن برسد.

وی در خصوص صادرات آهن در سال جاری گفت : در  هفت ماه منتهی به مهر ماه سال جاری حدود 6 و نیم میلیون تن آهن صادر شده و پیش بینی می کنیم این عدد تا پایان سال به 10 میلیون تن نیز برسد.

آزاد در خصوص مشکلاتی که بر سر راه صادرات آهن وجود دارد، اذعان داشت: رقبای بزرگ جهانی اولین مشکل در بحث صادرات محسوب می شوند که اجازه عرض اندام به تولید کنندگان ایرانی در بازار بین المللی را نمی دهند و در کنار آن مسئله بانکی و ارزی خودنمایی می‌کند بطوریکه  تحریم های بانکی باعث شده زمانی که تولید کننده  محصول خود را صادر می کند برای دریافت  ارز حاصل از فروش محصول خود دچار مشکل شود.

رئیس اتحادیه آهن فروشان در پایان گفت : از دولت انتظار داریم برای  تولید کنندگانی که در جهت افزایش صادرات و رونق اقتصادی تلاش می کنند یارانه در نظر بگیرد که از این طریق مشکلات آن‌ها کاهش یابد.

صادرات سیمان در سال های گذشته کاهش پیدا کرده است

اسماعیل کاظمی قهی رییس اتحادیه فروشندگان گچ ،آهک و مصالح ساختمانی نیز در خصوص آخرین وضعیت بازار مصالح ساختمانی گفت : صدور پروانه ساخت و ساز مسکن در سال جاری با افت چشم گیری مواجه شده و به تناسب آن بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی نیز با رکود سنگینی رو به رو شده است.

وی گفت : در میان مصالح ساختمانی، سیمان بیشترین میزان صادرات را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

کاظمی در خصوص میزان صادرات سیمان در سال های 93 و 94 گفت :میزان صادرات سیمان در سال 93 حدود 19 میلیون تن ، در سال 94 نزدیک به 16 میلیون تن و در هشت ماه منتهی به آبان 12 ونیم میلیون تن بوده است.

وی  در خصوص علت کاهش صادرات سیمان اظهار داشت: در دو سال گذشته سهم صادرات سیمان به دو کشور آذربایجان و عراق به دلیل آغاز تولید سیمان در این کشورها کاهش یافته و دولت  در تلاش است تا جایگزین مناسبی در بازار جهانی برای صادرات سیمان فراهم کند.

وی با بیان این که ناوگان حمل و نقل جوابگوی نیاز صادراتی کشور نیست ، گفت :  ناو گان حمل و نقل  در داخل کشور وضعیت مطلوبی ندارد با این حال  هزینه بسیار بالایی را به صنعت کشور وارد می‌کند و همچنین  بازار یابی ضعیف تولید کنندگان مسئله دیگری است که برای صادرات مصالح مانع ایجاد کرده است.

وی در پایان بیان کرد: تولید کنندگان داخلی برای ارتقاء سطح صادرات خود باید تولید محصولات بر اساس استاندارد های بین المللی داشته باشند و همچنین بالا بردن توان بازار یابی بین المللی را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد تعالی در این بخش صنعتی باشیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی