مدیران خودروعصر اعتبار

روسازی بتن جایگزین آسفالت در آزادراه ها

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: اخیرا پروژه جدیدی در کشور در حال اجرایی شدن است که در آن از روسازی بتنی به جای آسفالت استفاده می‌شود.

روسازی بتن جایگزین آسفالت در آزادراه ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، مهندس مصطفی احمدوند با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره و کنفرانس  بتن و زلزله در روزهای پنجم و ششم دی‌ماه گفت: در این برنامه علاوه بر برگزاری جشنواره بتن، مسابقه دانشجویی در این حوزه با حضور 45 تیم در 10 حوزه برگزار می‌شود.

وی معرفی پایان‌نامه‌های برتر در حوزه‌های مرتبط و معرفی سه پروژه برتر کشور را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن دو کارگاه آموزشی با عناوین ترویج استانداردهای ساخت‌وساز بتنی و چگونگی رفع ترک‌های بتنی برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه 30 درصد از ساخت‌وسازهای شهری، بتنی و 20 درصد فلزی است، از تجربیات این مرکز تحقیقات در پیاده‌سازی سازه‌های جدید شهر بم خبر داد و گفت : با امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت مسکن از سوی این مرکز تحقیقاتی، هشت آزمایشگاه تحقیقاتی در شهر بم ایجاد کردیم.

وی با تاکید بر اینکه توضیحات بخش فنی ساخت‌وسازهای شهر بم برای بانک جهانی از سوی این مرکز ارائه شد، اضافه کرد: نتایج بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، نشان داد که بتن‌های تولیدی برای ساخت شهر بم کیفیت مطلوبی داشته است.

احمدوند با تاکید بر ضرورت تدوین استانداردها در حوزه تولید و ویژگی‌های بتن افزود: در این مرکز تحقیقات علاوه بر تدوین دانشنامه بتن، استاندارد ملی را در زمینه ویژگی‌های بتن آماده در قالب برنامه 20 ساله صنعت بتن کشور تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: سطح علمی بتن در ایران با سایر کشورهای جهان برابری می کند و ایران دارای بهترین معادن شن، ماسه و آب در خاورمیانه است و ما برای ارتقای کیفیت و سطح مطلوب کار، تنها باید بتوانیم وحدت رویه و چگونگی مصرف در کشور را مدیریت کنیم.

دبیر موسسه بین المللی بتن ACI با اشاره به اینکه در کشورمان سالانه بیش از نیاز مصرفی مان سیمان تولید می شود، گفت : ما سالانه حدود 80 میلیون تن سیمان تولید می کنیم که تا سال آینده این میزان به 120 میلیون تن افزایش می‌یابد و حدود 30 درصد از این سیمان تولیدی در شهرسازی مصرف می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با تاکید بر اینکه تولید این میزان سیمان بیش از میزان مصرف است، خاطرنشان کرد: اخیراً پروژه جدیدی در کشور در حال اجرایی شدن است که در آن از روسازی بتنی به جای آسفالت استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: ما 27 استاندارد ملی تدوین کردیم که آخرین آنها، استاندارد 6044 است که در تاریخ 24 اسفند سال 1394 منعقد شد و از سوی سازمان ملی استاندارد مصوب شده که در خصوص ویژگی های بتن آماده است.

وی افزود: این استاندارد شامل 44 استاندارد ملی در حوزه ساخت‌وساز و ویژگی‌های بتن‌های آماده است و از طریق آن امکان ایجاد نظام بازرسی و کنترل کیفی بتن، مصالح و فرآورده‌های بتنی فراهم می‌شود.

به گفته وی، روکش‌های بتنی مقاوم در برابر حرارت و سرما و بسیار ارزان ‌قیمت‌تر از قیر است.
وی با بیان اینکه درکشورهای پیشرفته گفت: دولت در تلاش است در پروژه آزادراه تهران- شمال از روکش‌های بتنی استفاده کند و ما حدود 15 سال است که روسازی های بتنی را در ایران انجام می دهیم و این ترکیبات نسبت به سرما و گرما مقاوم و از نظر اقتصادی نیز ارزان تر هستند.
رئیس مرکز تحقیقات بتن عنوان کرد: در تولید بتن بادوام مقاوم سیمان و بتن کمتری مصرف می شود و دوام و مقاومت آن نسبت به سایر انواع بتن بیشتر است.

مهندس احمدوند با اشاره به انواع بتن‌های تولیدی در دنیا تاکید کرد: امروزه بتن‌های جدیدی با دوام و مقاومت بالا در حال تولید است که تولید این نوع بتن‌ها از کشور ژاپن آغاز شده و به تدریج به سایر کشورها در حال تسری است.

به گفته وی، در حال حاضر تولید این نوع بتن‌ها در کشور مدنظر پژوهشگران کشور قرار گرفته و اکنون چندین پایان‌نامه در این زمینه اجرایی شده، چراکه این نوع بتن به سیمان و آب کمتر نیاز دارد.

احمدوند برگزاری استارتاپ را از دیگر برنامه‌های مرکز تحقیقات بتن نام برد و گفت: از سال گذشته استارتاپ حوزه ساخت‌وساز را آغاز کرده‌ایم و در این رویداد از هر ایده به مبلغ یک میلیارد تومان حمایت می‌شود.

به گفته وی، تاکنون پنج شرکت با برگزاری این استارتاپ ایجاد شده و تاکنون پنج میلیارد تومان از ایده‌های این حوزه حمایت شده است .

گفتنی است نوزدهمین جشنواره و کنفرانس بتن و زلزله در روز های 5 و 6 دی ماه در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود .

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار