مدیران خودروعصر اعتبار

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک:

فعالیت‌های ihome.ir می‌تواند دغدغه‌های مردم و آژانس‌های املاک را رفع کند

عصر ساختمان- رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور اظهار امیدواری کرد رویدادهایی مانند برگزاری الکامپ فرصت خوبی برای شکل دادن به مسیر تجارت الکترونیک، خصوصا در حوزه مسکن باشد.

فعالیت‌های ihome.ir می‌تواند دغدغه‌های مردم و آژانس‌های املاک را رفع کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسام عقبایی رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشورگفت: بسیار خوشحال هستم که استارتاپ‌های فعال در این حوزه با محوریت ihome، به‌عنوان پرچمدار اصلی فعالان تجارت الکترونیک در حوزه مسکن، در این نمایشگاه حرکت می‌کنند که این حرکت بسیار خوبی است. در واقع پیشتازی در حوزه املاک، حق فعالان تجارت الکترونیک در حوزه املاک است به دلیل اینکه حوزه املاک حوزه‌ای است که حدود 300 صنعت مستقیم و بیش از 1300 شغل در کشور را به پیش می‌برد و طبیعتا این پیشرو بودن، از فعالان IT در حوزه املاک، برای فعالان اقتصادی کل کشور توقع ایجاد می‌کند. بنابراین، فعالیت‌هایihome.ir جای تقدیر و تبریک دارد و بنده نیز از این اتفاق استقبال می‌کنم و امیدوارم خدماتی که به مردم ارائه می‌کند بیشتر شود.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در عین حال تصریح‌کرد: خدماتی که از طریق اینگونه وب‌سایت‌ها ارائه می‌شود، باید با سیاست‌گذاری‌های صحیح، در جهت ارائه قانون‌مند خدمات به مردم حرکت کند. هرچند، دسترسی مردم به خدمات آنلاین بسیار هموار شده اما مسکن، به عنوان پرهزینه‌ترین کالا و اصلی‌ترین هزینه در سبد کالای خانوارها، باید مسیری را طی کند که نظارت‌های دقیقی روی آن اعمال شود. خدماتی که در حوزه مسکن ارائه می‌شود، با خدماتی که در حوزه کالاهای مصرفی، کرایه اتومبیل و پوشاک ارائه می‌شود، بسیار متفاوت است؛ در واقع، این کسب و کار و خدمات، با هست و نیست و جان و مال و ناموس مردم در ارتباط است؛ بنابراین ما این حساسیت را داریم که استارتاپ‌ها و مجموعه‌هایی که در حوزه IT و فضای مجازی فعالیت و خدمات رسانی می‌کنند، حتما به دو نکته اساسی توجه کنند: نخست اینکه تا حد امکان، ضریب امنیت معاملات را افزایش دهند. به همین منظور، لینک شدن به مشاورین املاک، اصلی‌ترین راهکار حل این مشکل است.

وی تاکید کرد: با توجه به قوانینی که در کشور ما حاکم است، هیچ راهکار دیگری وجود ندارد چون در کشور ما، «دلالی» مجوزی است که توسط قانونگذار به مشاوران املاک داده شده و در نتیجه افراد دیگری حق ورود به حوزه خرید و فروش، اجاره یا خدمات املاک ندارند. بنابراین افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که اولا، خدمات در حوزه مشاوران املاک به مردم هم داده شود ولی محوریت انعقاد قرارداد باید در یک دفتر مشاور املاک و بنگاه انجام شد؛ یعنی انجام معامله، بدون واسطه می‌تواند بازتاب‌های بسیار فراگیر در حوزه اجرا داشته و زمینه تخلفات را فراهم کند. چرا که بسیاری از پرونده‌های مطرح شده در مراجع قضایی، مربوط با موضوع اختلافات ملکی هستند در نتیجه، کاهش این پرونده‌ها ضمن کاهش حجم پرونده‌های قضایی، سلامت روان جامعه را نیز تامین می‌کند.

وی در درجه دوم، تامین امنیت معاملات مسکن را مهم‌ترین دغدغه دیگر اتحادیه عنوان کرد و افزود: بنده به عنوان یک حقوقدان، مدرس حقوق و وکیل پایه یک دادگستری، آسیب‌شناسی معاملات در حوزه مسکن را بسیار حساس می‌دانم و معتقدم تمام معاملات مسکن باید در شرایطی انجام شود که قابل رهیابی و رهگیری باشد. تا ضریب امنیت بالا رود. بنابراین مسیر «آی هوم دات آی آر» و شرکت‌های مشابه، اگر هم راستا با سیاست‌گذاری‌های اتحادیه که به هیچ‌عنوان سیاست‌های صنفی نیست، دغدغه ما که ارائه خدمات خوب، جامع و مردمی است و می‌تواند مطالبات مردم را تامین کند و احساس مردم، یعنی یک آرامش روانی، محقق شود، ما نیز از آن حمایت می‌کنیم. همچنین، اگر بتوانیم این مسیر را با خدماتی چون ارائه فیلم، عکس، بازدید مجازی و امکاناتی دیگر، تسهیل کنیم، قاعدتا این همان مسیری است که اتحادیه نیز از آن دفاع خواهد کرد چرا که این خدمات می‌تواند بسیاری از معضلات امروزی شهرنشینی مانند ترافیک، گرفتاری‌های شخصی و کاری و مشغله‌های بسیار را برطرف کند. قطعا اگر با یک مجموعه بی‌بند و بار و لجام گسیخته‌ای روبه‌رو باشیم، منافع مردم ایجاب می‌کند که در مقابل این بی قانونی بایستیم. اگر خدای ناکرده در این فضا پولی جا به جا شده و قراردادی به‌صورت غیرقانونی منعقد شود، خود این مساله از موجبات طرح دغاوی حقوقی در محاکم قضایی متفاوت است که نه تنها باری از روی دوش مردم برداشته نمی‌شود، بلکه سطح درگیری‌ها و دعاوی مرتبط با حوزه مسکن را در مراجع قضایی بالا می‌برد.

وی افزود: امیدواریم همه فعالان در حوزه مسکن، این حساسیت‌های اتحادیه را در قبال موضوعات فوق درک کنند و مسایل امنیتی، قانونی و حقوقی را در نظر بگیرند. از همه مهم‌تر، ما یک جمعیت 120 هزار نفری از مشاورین املاک را در کشور داریم که چیزی حدود 650 هزار نفر در ایران، در شغل مشاور املاک فعالیت می‌کنند که ایجاد هر شغل برای دولت حدود 200 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد؛ بنابراین مشاورین املاک بار بسیار سنگینی را از روی دوش مردم برداشته‌اند و بنده تصور می‌کنم مجموعه‌هایی چون «آی هوم دات آی آر» در صورت هماهنگی و سازگاری با اتحادیه و مطالبات مردم و دغدغه‌هایی که اتحادیه برای حفظ منافع عمومی مردم دارد، از آنها حمایت کامل و دفاع کرده و برای توسعه فعالیت آنها تلاش می‌کنیم؛ همچنین سعی می‌کنیم تا همه آژانس‌های املاک نیز به این فضا بپیوندند.

عقبایی در ادامه بیان کرد: تصور می‌کنم حداقل طی 10 سال آینده بخش زیادی از معاملات مسکن به فضای آنلاین و در حوزه IT و فضای مجازی شکل می‌گیرد؛ بنابراین در چنین فضایی نمی‌توان با ورود این‌گونه تکنولوژی‌ها مخالفت کرد زیرا عقلا نیز دست به چنین کاری نمی‌زنند اما نظارت بر این حوزه، آرامش دادن به مردم و تمیز دادن فعالان با مجوز و شناسنامه‌دار از فعالان بدون مجوز و همین‌طور هدایت آنها به مسیری که مکمل کار آژانس‌های املاک باشند نه تهدید کننده آنها، همگی در رشد و تعالی حرفه مشاورین املاک (Real Estate) در ایران موثر باشد.

وی همچنین از راه‌اندازی نخستین دانشگاه تخصصی مشاورین املاک خبرداد و افزود: امسال، یک شعبه دانشگاه جامع علمی-کاربردی، با ریاست بنده تاسیس شده که نخستین بار به تربیت مشاورین املاک در مقطع لیسانس می‌پردازد؛ پیشتر نیز در این رشته تحصیلی مقطع کاردانی ارائه می‌شد که پذیرش در مقطع کارشناسی امسال برای نخستین بار صورت می‌گیرد. بنابراین، مسیر فعالیت در حوزه املاک، به سمت دانش محوری، آکادمیک شدن و تکنیکال شدن می‌رود.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور تصریح‌کرد: هم‌اکنون در دوران گذار یعنی دوران وصل شدن فضای IT با فعالان حقیقی بازار مسکن هستیم که باید در این دوره بسیار پخته، منطقی و کاربردی حرکت کنیم تا جلوی افرادی که خدای ناکرده قصد سوءاستفاده دارند، گرفته شود تا ضریب امنیت معاملات و ضریب امنیت شغلی مشاورین املاک و در کل دغدغه فعالان حوزه IT که به دنبال کسب درآمد هستند تامین شود. در واقع این حلقه باید حلقه‌ای باشد که خروجی نهایی آن ارائه خدمات راحت‌تر به مردم باشد.

عقبایی همچنین درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن در ماه‌های آینده، از حاکم‌شدن ثبات نسبی خبر داد و افزود: در افزایش حجم معاملات شاید اتفاق خاصی رخ ندهد اما درباره شهر تهران پیش‌بینی ما این است که طی ماه‌های گذشته یک روند صعودی را در معاملات شاهد باشیم. با توجه به درپیش بودن دو انتخابات مهم یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، قاعدتا در فروردین‌ماه و خردادماه سال آینده، بازار مسکن متاثر از این انتخابات است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان بهار 96 ما منتظر تحول یا افزایش قیمت مسکن نیستیم ولی مطمئنا از ابتدای تابستان شاهد یک رونق نسبی در بازار مسکن هستیم و این رونق به معنای افزایش قیمت نیست. تعبیر من بر این است که اگر رشدی هم در این حوزه، با توجه به رشد معاملات مسکن در تابستان صورت بگیرد، حداکثر رشدی که برای قیمت مسکن شاهد هستیم، مطابق با نرخ رشد تورم خواهد بود که تصور می‌کنم در آن زمان هم شاهد تورم یک رقمی باشیم. بنابراین، جای دغدغه و نگرانی نسبت به گرانی مسکن برای مردم وجود ندارد. ما علاقه‌مند به یک بازار پایدار و گردش مالی منطقی هستیم که نه نظر من اصلی‌ترین راهکار آن اصلاح نظام پولی و بانکی کشور است. به اعتقاد من، بانک‌ها باید از بنگاهداری جدا شوند و خودشان عاملی برای افزایش تولید باشند.

وی اضافه کرد: در زمینه صدور پروانه‌های ساخت در سال‌های 93 و 94، ما شاهد کاهش 46.7 درصدی بوده‌ایم و در سه‌ماهه نخست سال 95 نیز در این زمینه شاهد یک کاهش 17.6 درصدی بوده‌ایم. همه این آمارها یک تهدید جدی است. سیاست‌های پولی-بانکی کشور باید هرچه سریع‌تر در مجلس اصلاح شود و توقع ما هم از مجلس دهم این بود که این اتفاق زودتر رخ دهد تا این سیاست‌ها به سمت و سویی برود تا بازار مسکن شاهد گردش مالی و تولید بیشتری باشد و ما بتوانیم توازن بهتری را میان عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کنیم.

عقبایی تصریح‌کرد: تنها با ارائه تسهیلات بانکی مسیر خروج مسکن از رکود هموار نمی‌شود بلکه باید از روش‌های دیگری چون تولید، مسکن اجتماعی و... استفاده کنیم و از همه مهم‌تر اینکه باید «روش فروش مسکن» در کشور روش مدرنی نیست. بنابراین استارتاپ‌هایی مانند ihome.ir، می‌توانند به سرعت بخشیدن از رکود کمک زیادی کنند

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو