مدیران خودروعصر اعتبار

فصل جدید مرمت مسجد امام سمنان آغاز شد

عصر ساختمان- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: فصل جدید مرمت مسجد تاریخی امام سمنان آغاز شده است.

فصل جدید مرمت مسجد امام سمنان آغاز شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازخبرگزاری میزان، حمیدرضا دوست محمدی گفت: مرمت مسجد امام سمنان با رویکرد حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری این مسجد تاریخی آغاز شده است.

 
وی با اشاره به اینکه مرمت نهایی تزئینات قسمت زیرین ایوان شرقی مسجد آغاز شده است، گفت: با انتقال داربست های ایوان شرقی به قسمت ایوان غربی، مرمت با تثبیت کاشیکاری و تزئینات آجری بدنه بیرونی و درونی ایوان غربی ادامه می یابد.
 
وی افزود: مرمت و بازسازی کاشیکاری گنبدهای فیروزه ای مقصوره بنا و بازسازی درهای چوبی نورگیرهای گنبد خانه اصلی بنا از برنامه های بعدی مرمت مسجد امام سمنان است.
 
دوست محمدی با بیان اینکه در چند سال گذشته، مرمت مسجد امام سمنان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجاریه کشور در برنامه ملی اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان قرار گرفته است، گفت: ادامه فعالیت مرمتی با رویکرد حفاظت و مرمت تزئینات وابسته معماری و همچنین جلوگیری از آسیب نگاره های نفیس بنا در زیر گنبد خانه اصلی در برنامه امسال قرار گرفته است.
 
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان افزود: در برنامه مرمت امسال،  برای اولین بار در درزبندی و آب بندی کاشیکاری های مسجد سعی شده است از نانوذرات رزینی جدید استفاده شود.
 
مسجد امام یکی از مساجد چهارایوانی دوره قاجار و نمونه ای کامل از لحاظ معماری این دوران است. این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده مسجد را ایوانهای متعدد، شبستانهای وسیع ، حجره‌ها و کاشیکاری های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهد.

ارتفاع ایوان غربی مسجد امام 19.5 متر و بزرگتر از ایوانهای دیگر مسجد ساخته شده و مزین به کاشی کاری ها و کتیبه های کوفی بنایی و ثلث است. ارتفاع ایوان شرقی 5.18 متر، ارتفاع دو ایوان رو به شمال و رو به جنوب هر یک 11متر است. در بالای همه ایوانها سوره های مبارک قرآنی و تاریخ بنا برروی کاشی نقش بسته است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی