مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس میراث‌فرهنگی سمنان:

فصل جدید مرمت مسجد امام سمنان آغاز شد

عصر ساختمان- سمنان - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: فصل جدید مرمت مسجد امام سمنان با رویکرد حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری این مسجد تاریخی آغاز شده است.

فصل جدید مرمت مسجد امام سمنان آغاز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازخبرگزاری مهر، حمیدرضا دوست محمدی ضمن اشاره به اینکه مرمت نهایی تزئینات قسمت زیرین ایوان شرقی مسجد تاریخی امام سمنان آغاز شده است، افزود: با انتقال داربست های ایوان شرقی به قسمت ایوان غربی، مرمت با تثبیت کاشیکاری و تزئینات آجری بدنه بیرونی و درونی ایوان غربی ادامه می یابد.

وی افزود: مرمت و بازسازی کاشیکاری گنبدهای فیروزه ای مقصوره بنا و بازسازی درهای چوبی نورگیرهای گنبد خانه اصلی بنا از برنامه های بعدی مرمت مسجد امام سمنان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان با بیان اینکه در چند سال گذشته، مرمت مسجد امام سمنان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجاریه کشور در برنامه ملی میراث فرهنگی قرار گرفته است، گفت: ادامه فعالیت مرمتی با رویکرد حفاظت و مرمت تزئینات وابسته معماری و همچنین جلوگیری از آسیب نگاره های نفیس بنا در زیر گنبد خانه اصلی در برنامه امسال قرار گرفته است.

دوست محمدی افزود: در برنامه مرمت امسال،  برای اولین بار در درزبندی و آب بندی کاشیکاری های مسجد سعی شده است از نانوذرات رزینی جدید استفاده شود.

وی با یادآوری اینکه مسجد امام یکی از مساجد چهارایوانی دوره قاجار و نمونه ای کامل از لحاظ معماری این دوران است، تصریح کرد: این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته و عناصر تشکیل دهنده آن را ایوان های متعدد، شبستان های وسیع، حجره‌ها و کاشیکاری های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان، ارتفاع ایوان غربی مسجد امام را 19.5 متر و بزرگتر از ایوان های دیگر مسجد ساخته شده و مزین به کاشی کاری ها و کتیبه های کوفی بنایی و ثلث دانست و گفت: ارتفاع ایوان شرقی 5.18 متر، ارتفاع دو ایوان رو به شمال و رو به جنوب هر یک 11 متر بوده در بالای همه ایوان ها سوره های مبارک قرآنی و تاریخ بنا برروی کاشی نقش بسته است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار