مدیران خودروعصر اعتبار

فرجامی خوش برای یک بنای تاریخی دیگر در بهارستان

عصر ساختمان- پروژه بهسازی و ساماندی نما و منظر میدان بهارستان سبب خیر شد تا جداره‌ی بنای تاریخی «شرکت سهامی انتشار» با حدود ۸۵ سال قدمت نیز ساماندهی شود.

فرجامی خوش برای یک بنای تاریخی دیگر در بهارستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازایسنا، «شرکت سهامی انتشار»، به عنوان یکی از انتشاراتی‌های قدیم تهران،‌ حدود 35 سال پیش در ساختمان تاریخیِ واقع در خیابان جمهوری، قبل از میدان بهارستان مستقر شد، بنایی که پس از کودتای 28 مرداد توسط مهدی بازرگان، آیت‌الله طالقانی‌ و یدالله سحابی تاسیس شد و حالا پس از سال‌ها باردیگر رنگ ساماندهی را به خود دید.

    بنای تاریخی «شرکت سهامی انتشار» که سال 1386 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید، با حدود 85 سال قدمت نه تنها در طول این سال‌ها متروکه نشده، بلکه به طور دائم حضور افراد و شخصیت‌های متفاوتی را تجربه کرده و شاهد روزهای پر فراز و نشیبِ میدان تاریخی بهارستان نیز بوده است، این بنا از چند ماه قبل توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دست ساماندهی قرار گرفت.

    هادی صادقی، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این زمینه به ایسنا گفت: به دنبال انجام عملیات پیرایش و پاکسازی جداره و مرمت و رنگ آمیزی بازشو های ساختمان تاریخی «شرکت سهامی انتشار»، اجرای نورآرایی این بنا نیز انجام شد.

    وی افزود: این بنای تاریخی در فاصله سه سال 1312 تا 1315 با نمایی قفقازی طراحی و ساخته شده و در این مدت میزبان موسسه انحصاری کشت تریاک، رستوران و مدرسه نادری و پس از آن و در حال حاضر شرکت سهامی انتشار است.

    او با اشاره به پایان عملیات بهسازی و ساماندهی نما و منظر بهارستان نیز اظهار کرد: اقدام تعیین‌بخشی برای حفظ خاطرات شهر در این میدان انجام شده است تا فضای شهری انسانی‌تر باشد.

    پیش از این نیز حسن محجوب، مدیرعامل شرکت سهامی انتشار در گفت‌وگویی درباره‌ی این بنا اظهار کرده بود: «تاکنون هزینه‌های زیادی برای نگهداری ساختمان کردیم، بعد بارها تعمیرات انجام دادیم، نقاشی کردیم، شیروانی‌ها را عوض کردیم. اداره میراث فرهنگی نیز در این سال‌ها تنها یکبار به ما نامه داده است که ساختمان باید حفظ شود.»

    او گفته بود: «میراث فرهنگی این ساختمان را حفظ می‌کند، اما هرگز کمکی برای مرمت و حفاظت از بنا به ما نکرده است و تاکنون تمام هزینه‌ها را خودمان پرداخت کردیم.»

    براساس این گزارش، عملیات ساماندهی جداره «شرکت سهامی انتشار»، به دنبال اجرایی شدن پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر بهارستان از 20 آبان ماه سال گذشته آغاز و با تاسیس موزه دبیرستان علمیه با ساماندهی 72 بلوک ساختمانی به پایان رسید.

    اما یکی از بناهای قرار گرفته در این محور یعنی ساختمان بانک مرکزی قرار گرفته در ضلع شمالی میدان به دلیل مخالفت مدیران پایه بانک مرکزی و یک بنا در ضلع جنوبی میدان به دلیل نبود استحکام هم چنان فرسوده و نابسامان باقی مانده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو