مدیران خودروعصر اعتبار

وقتی گنبدها، هرم ساخته شدند؛

عدم تطابق معماری ساختمان های ارومیه با فرهنگ ایرانی - اسلامی

عصر ساختمان- با توجه به اینکه معماری اسلامی نشان از هویت دینی و مذهبی است و به نوعی می تواند آرامش انسان را تضمین کند اما متاسفانه شاهد عدم رعایت آن در ساختمانهای اداری و مسکونی در سطح شهر هستیم.

عدم تطابق معماری ساختمان های ارومیه با فرهنگ ایرانی - اسلامی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازایکنا، معماری اسلامی یکی از شیوه‌هایی است که تحت تاثیر فرهنگ اسلامی بوجود آمده و به نوعی بر هویت دینی و اندیشه‌های اسلامی تاثیر گذار است.

    همچنین وحدت و تنوع در معماری اسلامی از دیگر ویژگی‌های اساسی آن بشمار رفته و هنر معماری اسلامی هنری است که بر پایه دین گام بر می دارد و بنابراین می توان گفت که معماری اسلامی معماری مستقلی است که همه عناصر زیبایی معماری را با در نظر گرفتن ویژگیهای اسلامی در خود جای داده است به گونه ای که هویت و فرهنگ اسلامی را به تصویر می کشد. 
    از سوی دیگر شهر اسلامی شهری است که محدوده آن تعریف شده و نماد نظم و قانون باشد و باید طوری باشد که آحاد جامعه به طور طبیعی از قانون پیروی کرده و بسمت قانون حرکت کنند و زیباسازی شهر، اماکن مسکونی و دولتی باید بر طبق ضوابط اسلامی باشد تا تاثیرگذاری آن بر بیننده بیشتر شود.
    اکثر ساختمانهای مسکونی و اداری ارومیه نیز از این امر مستثنی نبوده و بر طبق اصول اسلامی و مذهبی ساخته شده اند.
    اما تعداد معدودی از ساختمانهای اداری و مسکونی در سطح شهر دیده می‌شوند که بهتر است جهت رعایت نظم و قانون در جامعه این اماکن نیز از اصول و فرهنگ اسلامی پیروی کنند تا شاهد بی‌نظمی در سطح شهر نباشیم.
    یکی از اماکن مسکونی که توجه اکثریت افراد را به خود جلب کرده و به ساختمان‌های تک شاخ معروف بوده که این خود نماد غیر اسلامی است.
    متاسفانه در ساختمانهای اداری نیز این مسئله به‌چشم می‌خورد و طوری که خود مسئولان نیز خواستار تصحیح معماری آن بوده و از کسانی که طرح و ایده‌ای برای اصلاح آن دارند دعوت به همکاری می‌کنند.
    همانگونه که در تصاویر ذیل دیده می‌شود این است که ماکت طرح با ساختمان آن متفاوت بوده و تصاویر گنبدهای نوک تیز کناری در ماکت طرح و گنبدهای دایره‌ای شکل بعد از اجرای متفاوت است.
    و همینطور هرم چهار گوشه در وسط موزه این سازمان نیز خود طرح غیر اسلامی است و بنا به گفته کارشناسان جهت نورافزایی ساختمان از شیشه طراحی شده بود که بعد از اجرای طرح و عدم توانایی در پیاده‌سازی آن زیر سقف این هرم پوشانده شده و با چراغهایی تزئین شده است.

    حال سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که با توجه به اینکه هزینه ساختمانهای اداری از محل بیت‌المال است و از طرفی دومزار شهدای گمنام در ورودی سازمان قرار دارد و با توجه به اینکه رسالت سازمان ترویج فرهنگ ایثار و گذشت است باید مسولان قبل از اجرای طرح اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا بعد از اجرای آن با مشکل مواجه نشوند و بتواند تاثیرگذاری بیشتری در ذهن بیننده داشته باشد. 
    ایکنا آماده دریافت و انعکاس پاسخ مسئولان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی