مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن متاثر از جریان اقتصادی

عصر ساختمان- روندی رکودی بازار مسکن از چند ساله گذشته آغاز و به گفته کارشناسان این تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور بهبود نیابد رشد این بازار دور از انتظار است.

مسکن متاثر از جریان اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان،  بخش مسکن در ایران به دلایلی چون بحث جمعیت، نگاه اقتصاد به این حوزه و چرخش مالی اقتصاد کلان در حال خروج از حالت کالایی به حالت مصرفی است.

    زمانی به دلیل رشد مداوم قیمت مسکن، دغدغه مجموعه مسئولان این بود که به مسکن، کالایی و سرمایه‌ای نگاه نشود که امروز چنین مکانیزمی بر این بخش حاکم شده است؛ چرا که بازار با مازاد عرضه روبه‌رو شده و مشتری ندارد.

    بدین ترتیب باید در حوزه کلان به محصولی به نام مسکن نگاهی اقتصادی واقع‌گرایانه داشته باشیم؛ چرا که این محصول حالا دیگر مصرفی است و برخورد و نگاه مخصوص خودش را می‌خواهد.

    تاثیرگذاری نفت، ‌ارز و نرخ رشد اقتصادی به عنوان عوامل اقتصاد کلان که بر اقتصاد مسکن تاثیرگذار هستند و مجموعه اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاد این بود که ما شاهد رشد اندک معاملات بخش مسکن در شش ماهه دوم سال گذشته بودیم. این یعنی مسکن از خواب زمستانی درآمده اما مفهومش این نیست که بعد از این با یک موجود فربه به نام قیمت مسکن مواجه خواهیم بود.

    به نظر می‌رسد سال آینده مسکن از رکود خارج شود اما افزایش قیمت آن‌چنانی نخواهد داشت ،چرا که اولا بخش عمده‌ای از تولید سه چهار سال اخیر روی دست سازندگان مانده که به مرور با قیمت تمام شده قبلی فروخته می‌شود و امکان آن نیست که محصولی جدید با قیمت جدید و گزاف وارد بازار شود.

    دلیل عرضه مازاد، شیب تولید مسکن ملایم‌تر از شیب خرید و فروش خواهد بود و در سال 95 ساخت و ساز با شیب ملایم‌تری ادامه می‌یابد ولی قطعا زاویه رشد خرید و فروش بیش از ساخت و ساز خواهد بود.

    در این رابطه، محسن سرحی کارشناس مسکن در گفت‌و‌گو با میزان، با بیان اینکه با تحریک تقاضا نمی‌توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد یکی از ویژگی‌های کنونی این بخش را حرکت روی لبه تبغ و پرتگاه اعلام کرد و گفت: اگر قرار است یک تحرک در مسکن داشته باشیم باید با درآمد عمومی و دهک‌های متوسطه سازگار باشد نه اینکه با تحریک تقاضا جهشی یا به‌قول معروف سونامی ایجاد شود.

    وی با ابراز اینکه نمی‌توان برای بازار مسکن ایران رمل و اُسطرلاب انداخت، خروج آماتورها را مهم‌ترین اثر رکود سه‌ساله مسکن ارزیابی کرد.

    کارشناس اقتصادی تصریح کرد: قاعدتا در این شرایط باید بازار مسکن از رکود خارج شود و اگر این اتفاق نیفتد وضعیت اقتصادی کشور خوب نخواهد شد. با توجه به رکود اقتصادی، بازار نفت و کاهش بودجه دولت باید یک سری از صنایع فعال شود. چیزی که بتواند خیلی در اقتصاد تحرک ایجاد کند فقط مسکن است. حال باید دید چقدر این‌ها -دولتی‌ها- می‌توانند برای حوزه مسکن سرمایه جذب کنند.

     اصلاح ساختار نظام بانکی باعث می‌شود حوزه‌های مختلف اقتصاد همچون مسکن، ارز، خودرو و غیره تحت تاثیر قرار گیرند و مختل شوند که باید در این راستا دولت اقدامات موثری انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو