مدیران خودروعصر اعتبار

پول برای چه بخاری‌هایی بدهیم؟

عصر ساختمان- برای خرید یک بخاری گازی مناسب باید به چه نکته‌هایی توجه داشته باشید؟ گرچه سیستم‌های حرارت مرکزی در ساختمان‌ها مرتب در حال گسترش است، ولی استفاده از بخاری‌های برقی و گازی هنوز یکی از رایج‌ترین روش‌های گرم کردن خانه در کل دنیاست.

پول برای چه بخاری‌هایی بدهیم؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین ، استفاده از بخاری‌های گازی تبعات منفی هم دارد، از جمله حوادث تلخی که هر سال در فصل سرما به دلیل رعایت نکردن ایمنی وسایل گازسوز اتفاق می‌افتد، اما سال گذشته این حوادث رشد چشمگیری داشت و در ماه‌های پایانی سال، شاهد افزایش بحرانی آمار گازگرفتگی در کشور بودیم. برای جلوگیری از این حوادث ناگوار و همین طور برای استفاده بهتر از انرژی گرمایی و بالطبع گرم‌تر شدن خانه‌هایمان، هنگام خرید بخاری گازی باید بیشتر به نکات ایمنی و استانداردها توجه کنیم.

    انواع جنس

     اگر برای منزل خود به گزینه بخاری‌های دیواری فکر می‌کنید باید بدانید که حرارت بخاری دیواری از زمینی کمتر است و فضای کمتری را اشغال می‌کنند، اما از آنجایی که بخاری دیواری را شرکت‌های سازنده برای مکان‌هایی با متراز پایین طراحی کرده‌اند مثل اتاق کار یا یک اتاق کوچک در منزل، پس نهایتا تا 7000 کیلو کالری در ساعت قدرت دارند، بنابراین مناسب مکان‌هایی با متراژ‌های بالا نیستند.

    در ضمن در خرید بخاری‌های دیواری باید توجه داشته باشید که مدل بدون دودکش این بخاری‌ها تنها برای مکان‌هایی باز مثل مغازه‌ها که رفت و آمد نیز در آنها زیاد است، مناسب است و اصلا برای منازل و فضاهای بسته پیشنهاد نمی‌شود.

    در صورتی هم که برای گرم کردن یک مکان کوچک به خرید بخاری برقی فکر می‌کنید باید بدانید که این بخاری‌ها از هزار تا 2000 وات طراحی شده‌اند و مصرف بالایی دارند. بخاری برقی یکی از وسایل پرمصرف انرژی الکتریکی می‌باشد، گرچه تبدیل انرژی الکتریکی به حرارت در بخاری برقی دارای بازدهی صد درصد است، اما عمدتا نحوه کنترل این تبدیل انرژی در بخاری برقی می‌تواند سبب اتلاف انرژی گردد.

    نکات ایمنی را جدی بگیرید

    بهتر است فکر خرید بخاری‌های بدون دودکش برای خانه را از ذهنتان دور کنید و توصیه استفاده از بخاری‌های دودکش‌دار برای منزلتان را جدی بگیرید، چراکه استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب یا حمام و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، اساسا ممنوع است.

    این گونه از بخاری‌ها را فقط می‌توان در محل‌هایی نصب کرد که هوای تازه در آن جریان داشته باشد، چرا که گاز برای سوختن به اکسیژن هوای داخل محیط احتیاج دارد و درصورت کمبود هوا اکسیژن پایین می‌آید و منواکسید و دی‌اکسیدکربن بالا می‌رود که این مساله مسمومیت و گازگرفتگی را به دنبال دارد همان چیزی که بخاری‌های غیر استاندارد به اسم مرگ خاموش به خانه‌های ما می‌آورند.

    به طور کل باید در هنگام انتخاب بخاری‌ها دقت کنید تا حتما روی کارتن یا دفترچه راهنما قید شده باشد که دستگاه مجهز به سیستم حساس به میزان اکسیژن (ODS) است، سیستمی که به گفته متخصصان نصب و تعمیر دستگاه‌های گازسوز و برودتی متاسفانه در بسیاری از کالاهای شرکت‌های مختلف نصب نمی‌شود و در تولید بخاری‌های این شرکت‌ها به سیستم سنسور حرارتی بسنده می‌شود البته سنسور‌های حرارتی هم تا حدودی با افزایش ایمنی، سطح ریسک ناشی از بروز حادثه را کاهش می‌دهند این سیستم به این شکل عمل می‌کند که با زیاد شدن شعله و حرارت بدنه بخاری، سنسور عمل می‌کند و شعله خاموش می‌شود، اما در سیستم ایمنی قطع جریان گاز در اثر کاهش اکسیژن یا همان (ODS)، اگر اکسیژن محیط به هر دلیلی به 18 درصد کاهش یابد، بخاری خاموش می‌شود و سیستم به طور خود کار جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می‌کند.

    بخاری‌های C تا E بخرید

    یکی از مسائل با اهمیت که باید به آن توجه داشته باشید رده انرژی بخاری و بازده خالص تولید گرمای آن است. رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می‌شود. روی این برچسب رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می‌دهند که هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، بازده خالص بخاری بیشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است. پس بهتر است بخاری‌هایی با رده انرژی C,D,E تهیه کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار