مدیران خودروعصر اعتبار

گنجی نهفته در دل شهر تاریخی یزد

عصر ساختمان- آسیاب وزیر یکی از زیباترین آسیاب‌های یزد جانی دوباره می‌یابد.

گنجی نهفته در دل شهر تاریخی یزد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «محمود ادیبان» معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد از مرمت و بازسازی یکی از مهم‌ترین آسیاب‌های شهر تاریخی یزد خبر داد.

    این مقام مسئول در این‌باره گفت: آسیاب وزیر که در دل بافت تاریخی در محله کوشک نو شهر یزد قرار دارد که  فاصله بسیار اندکی از بناهای تاریخی چون دروازه کوشک نو و برج و باروی شهر یزد و  خانه لاری‌ها و زندان اسکندر دارد.

    وی در ادامه آسیاب وزیر را گنجی پنهان در دل شهر تاریخی یزد خواند که هم‌چنان شاهرگ حیاتی بافت تاریخی و مهم‌ترین قنات یزد از قلب آن می‌گذرد و آن‌را به تپش وامی‌دارد.

    این مقام مسئول یاد آور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با توجه به اهمیت این بنای تاریخی اقدام به مرمت و بازسازی آن کرده است.

    ادیبان در خصوص مرمت این بنا، افزود: مرمت‌های انجام شده در آسیاب وزیر شامل احیا و بازسازی ورودی آسیاب، بیرون آوردن آوار، مرمت راه آب و آواربرداری و مرمت تنوره آسیاب بوده است و این روند هم‌چنان ادامه دارد.

    وی در خصوص قنات این آسیاب تاریخی، خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز جهت آسیاب وزیر از قنات تاریخی زارچ تأمین می‌شود که این قنات به همراه تمام سازه‌های آبی متصل و هم پیوند به قنات زارچ به ثبت جهانی رسیده است.

    ادیبان آسیاب وزیر را از نظر جاذبه تاریخی و گردشگری بسیار با ارزش و اهمیت خواند و ابراز امید واری کرد که با بازدید گردشگران داخلی و خارجی، این بنای ارزشمند تاریخی به جهانیان معرفی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی