مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث فرهنگی لرستان:

با حفظ اصالت و سلامت، قلعه فلک‌الافلاک ثبت جهانی می‌شود

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی لرستان گفت: تا زمانی که اصالت و سلامت قلعه فلک‌الافلاک حفظ شود امکان ثبت جهانی آن وجود دارد.

با حفظ اصالت و سلامت، قلعه فلک‌الافلاک ثبت جهانی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازایسنا، محمدرضا اسدی ایسنا‌، اظهار کرد: قلعه فلک‌الافلاک بنای تاریخی مربوط به دوره ساسانی است و نقش بسیار مهمی در توسعه ظرفیت گردشگری شهر خرم‌آباد و استان دارد.

    وی با بیان اینکه ثبت جهانی این اثر تاریخی یکی از موضوعاتی بوده که سال‌ها به طول انجامیده است، افزود: در همین راستا در جلسه دو هفته گذشته شورای معاونین استان‌های سازمان این موضوع را مطرح کردیم.

    اسدی تصریح کرد: برای ثبت قلعه اسناد و مدارکی که لازم بوده را تهیه کرده‌ایم و تمام وظایفی که بر عهده ما بوده است انجام داده‌ایم، دکتر طالبیان مانع اصلی را آزادسازی حریم قلعه دانستند که این مورد هم با پرداخت حدود 60 میلیارد تومان انجام می‌شود.

    معاون میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: در نهایت قرار شد جلسه خصوصی با مدیرکل ثبت آثار ملی و جهانی داشته باشیم و وظایف متقابل سازمان و ما مشخص شود تا تعیین شود چه کارهایی باید انجام دهیم.

    وی با بیان اینکه ثبت جهانی قلعه حداقل یکسال زمان نیاز دارد، گفت: باید این بنای تاریخی اسکن لیزر شود که در صورت تأمین اعتبار این کار انجام خواهد شد. همچنین ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه را داریم که اعتباربر و زمان‌بر است.

    اسدی بیان کرد: برای ثبت جهانی یک اثر می‌بایست دو آیتم سلامت و اصالت را داشته و دارای ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و تکنولوژی ساخت باشد؛ تا زمانی که بنا دارای این ویژگی‌ها باشد، امکان ثبت آن هست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی