مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

رشد۱۴برابری قیمت زمین در١١ سال

عصر ساختمان- تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید، بین سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲ قیمت کالاها۵.۶ برابر و دلار پنج برابر شد و رکود ۶.۸ درصدی را تجربه کردیم. در همین مدت قیمت زمین ۱۴ برابر و ساختمان ۱۱.۶ برابر شد.

رشد۱۴برابری قیمت زمین در١١ سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازایرنا، حامد مظاهریان روز دوشنبه در اجلاس مشترک توسعه کیفیت حمل و نقل و ساختمان با رویکرد افزایش بهره وری در بخش تعاون و بخش خصوصی که در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: مسکن از سال 1392 همچنان دچار رکود است.

    وی یکی از عوامل رکود در بخش مسکن را طرف تقاضا دانست و اظهار داشت: متقاضی در بخش مسکن نداریم. رکود زمانی است که کالا است و تقاضا نیست.
    مظاهریان افزود: وزارت مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم با توجه به طرف تقاضا تلاش کرد به توانمند سازی خانوارها کمک کند تا بتوانند به خرید مسکن مبادرت کنند.
    وی با اشاره به این که قدرت خرید مردم متناسب با افزایش قیمت زمین و ساختمان افزایش نیافته است، گفت: مسکن باید به جای کالای سرمایه ای به عنوان کالای مصرفی قرار گیرد.
    مظاهریان تاکید کرد، برای خرید مسکن باید طرف تقاضا تحریک شود. پرداخت وام مسکن به میزان ٨0 میلیون تومان در تهران، 60 میلیون تومان در کلان شهرها و 40 میلیون تومان در شهرهای کوچک از اقدام ها برای تحریک طرف تقاضا بود.
    معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: برای وام مسکن دو طرف می توانند وام بگیرند که در واقع برای تهران می شود تا 160 میلیون تومان وام خرید مسکن گرفت.
    وی گفت: پیشتر وام مسکن فقط ٣0 میلیون تومان بود اما هم اکنون افزایش حدود 5برابری یافته است.
    مظاهریان نرخ سود تسهیلات مسکن را 9.5 درصد اعلام کرد و افزود: این میزان در بافت های فرسوده هشت درصد است. این کمترین نرخ بهره بانکی با بازپرداخت ١٢ ساله است.
    وی گفت: افرادی که در سه سال گذشته وارد حوزه مسکن شده اند اگر برای نیاز بوده، کار درستی کردند اما اگر برای کالای سرمایه ای وارد شدند، کار درستی نکرده اند زیرا سود چند برابری اتفاق نیفتاده است.
    مظاهریان یکی از رویکردها در حوزه مسکن را ایجاد صندوق های زمین و ساختمان ذکر کرد و گفت: نظام روشن تامین مالی می تواند در بازار بورس فراهم شود.
    مظاهریان با بیان این که سیاست دولت تامین مسکن محرومان است و به همین منظور باید نهادهای توسعه ای در کشور ایجاد شود، افزود: هنوز برای بانک های توسعه ای آیین نامه و قانون نداریم و می توانیم آن را به لایحه ای تبدیل کنیم.
    وی به تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه ای اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توافق های اولیه صورت گرفته است.
    مظاهریان افزود: سامانه املاک راه اندازی شده است که می تواند آخرین معامله ها را در محلات اعلام کند. بدین ترتیب خانوارها می توانند در جریان خرید و فروش مسکن در محلات مختلف قرار گیرند. در پایان این مراسم از تعاونی های حوزه حمل و نقل تقدیر شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار