مدیران خودروعصر اعتبار

«دریاچه ولشت» چالوس تعیینِ حریم شد

عصر ساختمان- حریم دو اثر طبیعی «دریاچه ولشت» و «چشمه استخر پشت» مازندران به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.

«دریاچه ولشت» چالوس تعیینِ حریم شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهاد نظری - مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور - با اعلام ابلاغ شدن تعیین حریم دو اثر طبیعی «دریاچه ولشت» و «چشمه استخر پشت» (دریاچه استخر پشت) پس از تصویب در کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی کشور گفت: ضوابط عرصه و حریم این دو اثر طبیعی توسط زهرا احمدی‌پور - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور - به بالاترین مقام استان ابلاغ شد.

    او با اشاره به ابلاغ پیشین تعیین حریم "بیابان لوت" به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو بین سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و ابلاغ دو اثر اخیر «دریاچه ولشت» و« چشمه استخر پشت» گفت: با تصویب این حرایم این آثار تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد 558 لغایت 569 کتاب قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.  

    مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی همچنین تاکید کرد: تعیین حریم آثار ثبت ملی و جهانی براساس قوانین داخلی و بین‌المللی مانند یونسکو، iucn و قوانین سایر سایر دستگاه‌هایی که تولیت و مدیرت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کشور را برعهده دارند در تدوین ضوابط لحاظ خواهد شد.

    علی قمی اویلی - رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار - نیز درباره ضرورت تعیین حریم برای میراث طبیعی ثبت شده افزود: به استناد ماده 3 آئین‌نامه اجرای تبصره ماده 2 قانون تشکیل میراث فرهنگی و گردشگری مصوب 1384، هر اثر طبیعی که در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت می‌شود باید دستورالعمل و فرمت طراحی شده ضوابط حفاظتی عرصه و زون حفاظتی و منظری تدوین شود.

    «قمی اویلی» افزود: برای سپرهای حفاظتی و منظری که به منظور حفاظت بهتر از عرصه اثر تعیین می‌شود باید ضوابط حفاظتی مختص شرایط  اثر و وضعیت منطقه اعمال شود تا از دخالت‌های نامتعارف و ناهمگون به اکوسیستم‌های طبیعی آسیب‌پذیر جلوگیری شود.

    بنابر این گزارش، «دریاچه ولشت» در جنوب‌غرب شهر چالوس و شمال‌شرق کلاردشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می‌شود. این دریاچه محیط‌زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است.

    «چشمه استخر پشت» نیز در جوار روستای استخر پشت شهرستان نکا به صورت گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل است که پیرامون آن پوشیده از مزارع برنج و نیزار است. وسعت حوضچه مرکزی آن بیش از نیم هکتار و حاشیه آن در حدود 6 هکتار است. «دریاچه استخر پشت» ورودی ندارد و آب خود را از چشمه های کف دریاچه تامین می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار