مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن اجتماعی؛ حاضر در برنامه، غایب در بودجه

عصر ساختمان- مسکن اجتماعی، به‌عنوان بخشی از طرح جامع مسکن، در قالب احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده و باید به صحن علنی مجلس برود.

مسکن اجتماعی؛ حاضر در برنامه، غایب در بودجه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: مسکن روستایی، مسکن گروه‌های کم درآمد، بافت فرسوده، شیوه‌های تأمین مالی حوزه مسکن و همچنین ابزارهای آن، جزئیاتی از طرح جامع مسکن است که همگی در احکام برنامه ششم توسعه آمده‌اند و اخیرا بسیاری از این موارد در کمیسیون تلفیق تصویب شده و باید به صحن علنی مجلس برود.

    علی چگنی تأکید می‌کند: اینکه برخی می‌‌گویند مسکن اجتماعی متوقف شده، درست نیست بلکه این طرح، عنوانی برای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد بوده و با همین دیدگاه نیز در طرح جامع آمده است.طرح مسکن اجتماعی، جدی‌ترین برنامه دولت یازدهم در حوزه مسکن بود که به‌دلیل اختصاص منابع مورد نیاز آن به مسکن مهر،

    عملا از اجرا باز ماند اما حالا با گنجانده شدن در برنامه ششم توسعه، طرحی بلندمدت و با ردیف بودجه مشخص خواهد بود و همین مسئله می‌تواند ابهامات فعلی درباره اجرای مسکن اجتماعی را کمتر کند گرچه با توجه به اینکه در بودجه سال96 هیچ ردیف مشخصی برای اجرای این طرح درنظر گرفته نشده، به‌نظر می‌رسد در سال96 نیز این طرح چندان بی‌حاشیه نخواهد بود؛ در بودجه96 دولت موظف است از محل اعتبارات ردیف‌های متفرقه مبلغ 125میلیارد تومان برای کمک به زیرساخت مسکن مهر اختصاص دهد اما نامی از مسکن اجتماعی برده نشده است.

        پیشنهاد 75هزار واحدی در دولت

    به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، مقدمات اجرای طرح مسکن اجتماعی فراهم است و بخش‌هایی جزئی از آن در قالب‌های مختلف توسط بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود.

    چگنی اظهار می‌کند: از آنجا که مسکن اجتماعی، یک برنامه جامع رفاه برای گروه‌های کم‌درآمد است، بنابراین دستگاه‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، صندوق بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی، بخشی از موضوع هستند که فعلا نیز فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند اما در کل به‌دلیل اینکه منابع مالی مورد نیاز این طرح برای مسکن مهر مصرف شده، دولت هنوز نتوانسته آن‌را اجرا کند.

    چگنی می‌گوید: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همفکری وزارت راه و شهرسازی نیز پیشنهادی برای بخش دیگری از مسکن اجتماعی دارد که در کمیسیون‌های دولت در حال تصویب نهایی است که حدود 75هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود و استارت عملیاتی این بخش نیز در سال96 زده خواهد شد. او تصریح می‌کند: این طرح فقط به ساخت مسکن مربوط نمی‌شود. بلکه به مواردی از قبیل حمایت از اجاره و خرید مسکن با ابزارها و مدل‌های خاص برای اقشار کم‌درآمد نیز خواهد پرداخت.

    این مقام مسئول می‌گوید: چنانچه برنامه‌ای براساس دیدگاه پروژه محور تدوین شود و اعتبار بگیرد، با قطع شدن اعتبار، آن پروژه نیز متوقف خواهد شد از این‌رو برای اجرای مسکن اجتماعی به‌دنبال نهادسازی هستیم تا براساس یک مدل توسعه پایدار، بدون فشار به دولت، منابع مالی پایدار تخصیص پیدا کند و برنامه‌ به‌صورت مستمر ادامه یابد.

    چگینی با اشاره به بسته قبلی مسکن اجتماعی با وزارت رفاه، که 125هزار واحد را شامل می‌شد، اظهار می‌کند: به‌دلیل پایه‌های مالی این بسته‌ها، احتمال اینکه اعداد و ارقام آنها در عمل کمی بالا و پایین شود وجود دارد اما مهم این است که برنامه‌ شروع شود و مسیر خود را پیدا کند.

        مسکن اجتماعی هفته آینده نهایی می‌شود

    معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی، نهایی و به هیأت دولت ارسال می‌شود، گفت: در دولت یازدهم هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر همه بودجه‌ها صرف تکمیل این طرح شود. 

    حامد مظاهریان ادامه داد:

    این موضوع مبنی بر ساخت 200هزار مسکن اجتماعی است که شامل ودیعه، اجاره و آمار ساخت مسکن می‌شود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری آن است تا به دهک‌های پایین جامعه تحویل داده شود. مظاهریان گفت: همه این اقدامات برای دهک‌های یک تا 4جامعه است که در قالب مسکن اجتماعی نامگذاری شده اما اولویت اصلی و اول ما این است که طرح‌های ناتمام مسکن مهر به پایان برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو