مدیران خودروعصر اعتبار

قشر متوسط هم از پسِ تسهیلات مسکن بر نمی آید!

بازار ظرفیت افزایش قیمت را دارد؟

عصر ساختمان- رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران: تسهیلاتی که در حال حاضر برای مسکن در نظر گرفته شده برای دهک های بالای جامعه بوده و دولت برای اقشار ضعیف تر باید سیاست های دیگری اتخاذ کند.

قشر متوسط هم از پسِ تسهیلات مسکن بر نمی آید!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص  آخرین تحولات بازار مسکن، اظهار داشت: بازار معاملات مسکن  از ابتدای سال جاری سیر صعودی داشته است بطوریکه در آبان ماه امسال در مجموع 31 هزار و 605 قراردادخرید، فروش، رهن و اجاره منعقد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 333 واحد رشد داشته است.

    وی تصریح کرد: حدود 13 هزار و 810 قرار داد از مجموع معاملات صورت گرفته مربوط به خرید و فروش و 17 هزار و 421 قرارداد مربوط به رهن و اجاره در شهر تهران بوده است که در مقیاس کشوری این میزان به 47 هزار 258 معامله برای خرید و فروش و 54 هزار و 838 قرار داد نیز مربوط به رهن و اجاره می رسد.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز با اشاره به افزایش تعداد معاملات مسکن در شهر تهران، اذعان داشت: رکود و کاهش خرید و فروش در شهر ها و شهرستان های کوچک علی‌رغم افزایش میزان معاملات در تهران، سبب شده تا سیر معاملات مسکن بطور کلی نزولی باشد.

    عقبایی در پاسخ به این سوال که آینده بازار مسکن و قیمت واحد ها تا سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: نسبت به آینده بازار مسکن خوشبین هستیم بطوریکه اگر وضعیت رشد بازار مسکن در تهران به سایر کلانشهر ها و شهرستان های کوچک‌تر سرایت کند وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

    وی تاکید کرد: رشد معاملات به معنای افزایش قیمت مسکن نخواهد بود و طبق بررسی های انجام شده، بازار ظرفیت افزایش قیمت را تا پایان بهار سال آینده را نخواهد داشت.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به تاثیر تسهیلات مسکن بر بازار، اظهار داشت: رشد تسهیلات مسکن متناسب با قیمت بازار و درآمد مردم نبوده است، چراکه تسهیلات مسکن 15 میلیونی در دهه 80 معادل ارزش 40 درصد یک دستگاه آپارتمان با متراژ متوسط بوده اما تسهیلات 80 میلیونی فعلی  20 درصد ارزش یک واحد آپارتمان را هم پوشش نمی‌دهد.

    وی در ادامه افزود: تسهیلات مسکن از عوامل تسریع روند خروج از رکود بوده اما تاثیر چندانی برای رونق این بازار به همراه نداشته، به طور قطع بازاری که چندین سال رکود سنگین را تجربه کرده برای عبور از بحران نیازمند پیش شرط های بیشتری است.

    وی یادآور شد: مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن در حال حاضر 12 سال درنظر گرفته شده در حالی که سایر کشورهای پیشرفته در شرایط رکود، تسهیلاتی با مدت بازپرداخت 40 تا 50 سال را در نظر می‌گیرند، لذا ضمن اینکه وام مسکن دوره بازپرداخت بیشتری داشته باشد باید از سود پایین تری نیز برخوردار شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

    عقبایی تاکید کرد: کارگری با پایه حقوق 800 هزار تومان وکارمندی با نهایت حقوق یک میلیون 500 هزار تومان از عهده اقساط سنگین این تسهیلات بر نخواهد آمد و تسهیلات فعلی برای دهک های با درآمد متوسط روبه بالای جامعه برنامه ریزی شده در حالی که نیاز مسکن در دهک های پایین به ویژه اقشار آسیب پذیر است، بنابراین دولت باید برنامه خود را به گونه تغییر دهد تا شرایط برای این افراد نیز تسهیل شود.

    وی با اشاره به کاهش صدور پروانه های ساختمانی، گفت: صدور پروانه های ساختمانی کاهش یافته،در حالی که  نیاز به مسکن سالانه یک میلیون واحد افزایش می یابد، برهمین اساس دولت با تغییر سیاست خود می تواند ضمن کنترل بازار، یک هزار و 300 شغل و 300 صنعت وابسته به صنعت ساختمان را رونق دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو