مدیران خودروعصر اعتبار

رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم

طرح مسکن اجتماعی آماده ارسال به دولت

عصر ساختمان- دولت یازدهم از همان ابتدا نشان داد که اعتقاد چندانی به طرح مسکن مهر ندارد. در این دولت طرح مسکن اجتماعی مطرح شد اما هنوز گام های عملی برای آن برداشتنه نشده است. روز گذشته معاون وزارت راه و شهرسازی از نهایی شدن این طرح و ارسال به هیات دولت خبر داد.

طرح مسکن اجتماعی آماده ارسال به دولت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی ، نهایی و به هیات دولت ارسال می شود، گفت: در دولت یازدهم هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر همه بودجه ها صرف تکمیل این طرح شود.

    در طرح جامع مسکن ، هدف اصلی این است که ساختمان یک کالای مصرفی باشد نه سرمایه ای و تا سال 1404 هم این روند ادامه یابد.

    مظاهریان گفت : امیدواریم با پیش رونقی که امسال شاهد بودیم بتوانیم تا سال 1404 به پایداری قابل قبولی در بخش مسکن برسیم.

    مظاهریان گفت : مسکن اجتماعی در واقع هر نوع اقدامی است که دولت برای تامین مصرف مسکن اقشار پایین دست جامعه می کند و از اول پیروزی انقلاب این موضوع در قالب تقسیم زمین صورت گرفت و بعد با عنوان اجاره به شرط تملیک و اخیرا به عنوان مسکن مهر اجرایی شد که همه اینها در قالب مسکن اجتماعی است.

    وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر همه بودجه ها صرف تکمیل این طرح شود، افزود: هفته آینده موضوع مسکن اجتماعی ، نهایی و به هیات دولت ارسال می شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این موضوع مبنی بر ساخت 200 هزار مسکن اجتماعی است که شامل ودیعه، اجاره و امار ساخت مسکن می شود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری آن است تا به دهک های پایین جامعه تحویل داده شود.

    مظاهریان گفت : همه این اقدامات برای دهک های یک تا چهار جامعه است که در قالب مسکن اجتماعی نام گذاری شده اما اولویت اصلی و اول ما این است که طرح های ناتمام مسکن مهر به پایان برسد.

    وی در ادامه گفت : براساس ماده 18 قانون اصلاح انرژی تدوین آیین نامه ای در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که مراحل نهایی خود را می گذراند و پیش بینی شده است همه ساختمان های کشور برچسب انرژی بگیرد تا افرادی که می خواهند خانه بخرند یا در آن سکونت کنند ، بدانند این ساختمان از نظر مصرف انرژی چه وضعی دارد.

    مظاهریان افزود : هدف این است که اول بخش دولتی تعهد خود را نشان بدهد و ملزم خواهد شد در دو سال برنامه خود را برای هر ساختمان به تصویب برساند و در 5 سال آن را اجرایی کند.

    وی گفت : اگر چنین نشد مقدار هزینه انرژی دو برابر محاسبه خواهد شد که می تواند ابزار مناسبی باشد و دولت به عنوان نماینده مردم باید از خودش شروع کند و میزان مصرف انرژی را در ساختمان های دولتی کاهش دهد.

    مظاهریان افزود: ساختمان های درحال ساخت هم طبق قانون مبحث 19 مقررات ملی که ناظر بر کاهش مصرف انرژی است ملزم هستند آن را اجرا کنند که در این بخش شهرداری ها موظفند ساختمان هایی که این مقررات را رعایت نمی کنند ، پایان صادر نکنند.

    وی گفت : در ساختمان های موجود هم درحال بررسی هستیم که در این ساختمان ها در زمان خرید و فروش با استفاده از ابزارهایی که امکانپذیر است مانند استفاده از شیشه دوجداره، داشتن سقف عایق حرارتی و اصلاح موتورخانه در زمان خرید و فروش ؛ خریدار حق تحویل ساختمانی با مصرف بهینه انرژی باشد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همه این فرآیند در قالب برچسب انرژی که میزان مصرف انرژی در آن مشخص می شود ، در رتبه های A, C, D, E, F, G رده بندی خواهد شد.

    مظاهریان درباره رشد قیمت مسکن نیز گفت: آمارها از ابتدای امسال رشد قرارداد خرید و رشد قیمت مسکن را نشان می دهد که البته زیر قیمت تورم است و وقتی در 8 ماهه گذشته این روند رو به رشد بود در حقیقت اجماع کارشناسان این است که بخش مسکن در آستانه خروج از رکود است.

    وی افزود: سال های 90 و 91 افزایش لجام گسیخته قیمت ها را شاهد بودیم که به هیچ وجه دیگر دنبال نمی کنیم و هدف این نیست که رونق به معنای افزایش شدید قیمت باشد و مردم هم تلاش کنند دارایی ها را به ملک ساختمانی تبدیل کنند.

    مظاهریان با اشاره به اینکه در سه سال اخیر به مسکن به عنوان کالای مصرفی نگاه می شود، گفت: اگر کسی در سه سال گذشته ساختمانی را با هدف کالای سرمایه ای خریده ، ضرر کرده است چون بازارهای موازی ، سود بیشتری نصیب سرمایه گذار می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی