مدیران خودروعصر اعتبار

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

نظم معماری و شهرسازی بر اساس معیارهای اسلامی تدوین شود

عصر ساختمان- دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اهتمام مدیریت شهری در مسائل اسلامی گفت: نظم معماری و شهرسازی بر اساس معیارهای اسلامی تدوین شود تا مردم از این طریق به قوانین مدیریت شهری بپردازند.

نظم معماری و شهرسازی بر اساس معیارهای اسلامی تدوین شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، آیت الله محسن اراکی روز چهارشنبه در سی امین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری شهرداری های کلانشهرهای کشور در قم بیان داشت: نباید در شهر، هر کس براساس آنچه خود دوست دارد به ساخت و ساز بپردازد، چراکه این امر باعث ترویج بی نظمی و هرج و مرج در جامعه می شود.
    وی گفت: رنگ ها در شهرسازی در کنار مباحث فنی و عمرانی دارای مسائل فقهی است که توجه به نوع معماری ها در فرهنگ شهروندان و نوع رفتار آنان تاثیر می گذارد.
    دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که بناهای شهری باید آرامش آفرین، زیبا و غم زدا باشد تصریح کرد: آب نماها، فضاهای سبز و زیباسازی شهری باید در شهرسازی ها مورد اهتمام قرار بگیرد که این موضوع ها باعث رشد حس معنویت و امید به زندگی در افراد جامعه می شود.
    وی ادامه داد: زیبایی بر اساس فرهنگ ها و عرف های جامعه متفاوت است ولی در همه جوامع، زیبای ها مشترک است و در صورتی که شناخته شود می توان از آن بهره برد.
    اراکی ابراز داشت: شهراسلامی باید به گونه ای طراحی شود که در آن یاد خداوند فراموش نشود و این هویت جامعه اسلامی است، در حالی که در جامعه سکولار با فراموشی به آرامش دست پیدا می کنند.
    وی با اشاره به جایگاه مدیریت شهری قم گفت: شهرداری باید در مدیریت شهر حرم اهل بیت(ع) نقش مهمی ایفا کند، چرا که در روایت ها از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) یاد شده است.
    دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که موزه شهرسازی اسلامی باید در قم راه اندازی شود گفت: این موزه مطالب بسیاری را می تواند عرضه کند که در این زمینه پیشنهادهایی داریم تا دید گسترده ای به متخصصان در این حوزه ارائه شود.
    اراکی ادامه داد: نمونه شهر اسلامی در قم باید کلید بخورد از این رو باید کمیته ای مشترک با افرادی که با مسائل شهرسازی و حوزوی آشنا هستند تشکیل تا هویت شهر اسلامی برای سایر افراد کشور تبیین شود.
    اراکی ابراز داشت: شهری که در آن مردمان در محله های شهری با یکدیگر ارتباط نزدیک تر و از وضعیت هم اطلاع داشته باشند اسلامی است.
    وی بر قوانین ایجاد کننده نظم بر مدیریت شهرسازی تاکید کرد و گفت: باید مردم را به نظم و رعایت قوانین آموزش داد و در این زمینه فرهنگسازی کرد، از این رو سبک ساختمان و شهرسازی به مردم فرهنگ می بخشد.
    وی ادامه داد: نظام عادلانه آفرینش بر انسجام و نظم تعریف شده است که هیچ پدیده ای بدون نظم مستحکم نمی شود به گونه ای که اگر جزیی از این هستی دچار بی نظمی شود همه هستی به بی نظمی دچار می شود.
    سی ‌امین نشست معاونین شهرسازی و معماری کلان شهرها و برخی مراکز استان ها به مدت دو روز در قم آغاز شد، در این نشست معاونین شهرسازی و معماری شهرداری های کلان شهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، قم و تبریز و استان های کرمانشاه، قزوین، همدان، مرکزی و سیستان و بلوچستان حضور دارند.
    موضوع های قابل بحث در این نشست شامل 6 سرفصل نحوه اقدام و عملیاتی کردن ماده 22 قانون پیش فروش ساختمان مصوبه 1389، پیش بینی تدوین سند فرادستی برای تحقق شهر هوشمند، بافت های فرسوده شهری بسته های تشویقی و مطالبات شهرداری از دولت، ساختار جدید شهرداری ها در حوزه معماری و شهرسازی، بررسی و تحلیل روند برون سپاری در حوزه معاونت شهرسازی و معماری و بررسی و تصمیم گیری در مورد موضوع های پیشنهادی شهرداری مشهد و تبریز است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو