مدیران خودروعصر اعتبار

رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان

عصر ساختمان: منطقه معتدل روستای زیارت گرگان واقع در دو دامنه کوهستانی و جنگلی طی سالهای اخیر با هجوم برخی افراد شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز و برپا کردن ساختمان های ویلایی و آپارتمانی بوده و امروز آوازه این اقدامات نه تنها درگلستان، بلکه به دیگر استان ها نیز پیچیده است.

رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۰۰
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان
  • رقابت دلالان برای تخریب جنگل های زیارت گرگان

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا وجود آب و هوای معتدل و منحصر به فرد در روستای زیارت و اختلاف دمای آن با گرگان که در فاصله 17 کیلومتری این شهر قرار دارد یکی از امتیازات ویژه این منطقه گردشگری است که افراد را برای ساخت بناهای ویلایی و آپارتمانی به سوی خود کشانده است.
امروز خودنمایی ساخت و سازهای غیرمجاز و توسعه ناهمگون در اطراف روستای زیارت به ویژه مسیر آبشار و قبل از ورود به روستا با وجود ویلاها و ساختمان های سر به فلک کشیده به حدی است که هر روز از سازگاری با محیط طبیعی منطقه دورتر می شود.
رونق ساخت و ساز در زیارت انگیزه افراد را برای دایر کردن بنگاه معاملات ملکی و قبل از آن برای تبلیغ فروش زمین و ساختمان و کسب سود فراوان دوچندان کرده است به طوری که هر رهگذر در هنگام سفر به این روستا بیش از اینکه جاذبه های طبیعی را مشاهده کند، ذهنش با وجود ساختمان های ناهمگون با طبیعت و جولان بنگاه های معاملات ملکی مشغول می شود.
روستای گردشگری زیارت با 478 واحد مسکونی دارای یک هزار و 964 نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان و برخورداری از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و باستانی منطقه که از مناطق زیبای آن می باشد گرفتار خودنمایی ویلاها و ناهماهنگ با محیط روستا شده است.
در این راستا مسئولان ارشد گلستان به غیرمجاز بودن ساخت و سازها و ویلاها در منطقه زیارت اذعان و برخورد قانونی با افراد خاطی را ضروری می دانند و در یکی دو سال اخیر برای برون رفت از این پدیده، تشکیل و فعال کردن کمیته پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز گلستان در دستور کار آنان قرار گرفته است.

* بی توجهی مسئولان مرتبط باعت ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه زیارت شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان که مسئول اصلی کمیته پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در استان است در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت که توجه نکردن دستگاههای ذیربط به مساله ساخت و ساز در روستای زیارت گرگان باعث شده که وضعیت این منطقه تلفیقی از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرمتعارف باشد و بافت تاریخی و گردشگری آن آسیب ببیند.
رضا مروتی اضافه کرد: هدف اصلی فعالیت ها در روستای زیارت احیای وضع سابق آن به عنوان روستای هدف گردشگری است و راهکار نهایی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه برخورد جدی قانونی و قضایی می باشد.
به گفته وی حریم رودخانه ها و اراضی و حتی حاشیه ها در این ساخت و سازها رعایت نشده که این علاوه بر آسیب به فضای گردشگری باعث به خطر افتادن سلامت و امنیت اهالی منطقه شده است.
وی یکی از راهکارهایی که برای حل معضل ساخت و ساز در منطقه زیارت در نظر گرفته شده را برخورد قضایی و بدون گذشت با متخلفان بیان نمود و اضافه کرد که طرح ساماندهی منطقه زیارت سخت گیرانه است.
مروتی با یادآوری اینکه از سوی برخی در زمین های کشاورزی و غیر آن نیز اقدام به ساخت و ساز شده است که باید این موارد از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: مشاوری برای این کار در نظر گرفته شده است تا وضع موجود را بررسی و برآورد کند و لازم است شورای عالی معماری و شهرسازی کشور هر چه زودتر طرح ساماندهی را به اجرا بگذارد.
به گفته وی اگر فرد یا افرادی بخواهند طرح های تفریحی و گردشگری در داخل محدوده روستای زیارت اجرا کنند، حمایت لازم صورت می گیرد اما با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در خارج از حریم های مصوب و بدون مجوز برخورد قانونی خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد: از آنجا که روستای زیارت در محدوده شهر گرگان قرار گرفته، شهرداری نیز مسئولیت حفظ و حراست از بافت تاریخی و گردشگری روستا را برعهده دارد و باید مانع ساخت و سازهای جدید شود و بهتر است اعضای شورای شهر گرگان نیز نظارت بر وضعیت این روستا را مد نظر داشته باشند.
مروتی یادآور شد: یکی از مشکلات زمین های روستای زیارت پیوستگی آن و خارج شدن از وضعیت قابل کشت بودن است.
به گفته وی این درحالیست که یکی از شاخص های توسعه استان گلستان توجه به بخش کشاورزی و حفظ و حراست از این بخش است.
معاون استاندار گلستان راه اندازی کمیته پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در استان را اقدامی مناسب در راستای برخورد با این پدیده برشمرد و گفت: با فعالیت این کمیته و همدلی اعضای آن، تقریبا ساخت و ساز غیرمجاز از سال 92 تاکنون در استان متوقف شده است.
مروتی ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده در استان را از گذشته بیان کرد و افزود که برای مقابله با آن و اجرای حکم تخریب نیاز به تامین ماشین آلات است.
به گفته معاون عمرانی استاندار گلستان، اکنون حدود 323 پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در مرحله معرفی قضایی در استان وجود دارد.
* هزار و 500 واحد مسکونی غیرمجاز ساخته شده در منطقه زیارت گرگان
در همین ارتباط مدیر امور اراضی گلستان نیز گفت: طبق آخرین گزارش در منطقه زیارت یک هزار و 500 واحد ساخت و ساز غیرمجاز داریم و مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهادکشاورزی را ندارند و ساخت آنها به قبل از دهه 70 (قبل از قانون حفظ کاربری) برمی گردد.
اسدالله محتشمی با بیان اینکه صاحبان این واحدها به مراجع قضایی معرفی شده اند، افزود: برای تعداد زیادی از صاحبان این واحدها که به دادگاه معرفی شده اند، رای به برائت یا جریمه صادر شده و حکم تخریب صادر نشده است.
وی افزود: 163 مورد بنای غیرمجاز نیز در زیارت به دادگاه معرفی شده اند که 58 مورد آن از ابتدای امسال بوده است.
محتشمی اظهار داشت: در روستای زیارت حدود 900 هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات وجود دارد که بیشتر زمین ها دارای شیب 12 تا 15 درصد بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود.

* بیش از 185 پرونده ساخت و ساز و تخریب محیط زیست در دادسرای گرگان
دادستان گرگان نیز در این رابطه گفت که بیش از 185 پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در دادسرای مرکز استان گلستان تحت بررسی و رسیدگی است.
حجت الاسلام مصطفی حقی اضافه کرد: مالکان بسیاری از ساختمان های غیرمجاز در زیارت شناسایی شده اند و پس از صدور قطعی رای قلع و قمع، تخریب آن با جدیت پیگیری می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب محیط زیست مساله ملی است که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه نیز نسبت به آن اهتمام ویژه ای دارند، لذا دستگاه قضایی به دنبال اجرای کامل و قاطع آرا است.
حقی تصریح کرد: دستگاه قضایی گلستان علاوه بر گرگان در سطح استان نیز به دنبال اجرای کامل احکام صادره است و اگرچه تعدادی از احکام قلع و قمع به دلیل کمبود امکانات هنوز اجرا نشده است اما با تمهیدات صورت گرفته بزودی عملی خواهد شد تا متخلفان در هیچ نقطه ای احساس امنیت نکنند.
وی خاطرنشان کرد: برخوردهای قضایی در این زمینه بدون هیچ گونه تبعیض و گزینشی صورت خواهد گرفت.
حقی با اشاره به وضعیت پیش آمده در برخی استان های سرسبز کشور که منجر به از بین رفتن محیط زیست و اراضی کشاورزی شده است بر این نکته تاکید کرد که دستگاه قضایی گلستان اجازه نخواهد داد تا وقایعی مانند گردنه حیران در گرگان نیز تکرار شود.
وی عوامل زمینه ساز تخریب منابع طبیعی گلستان را درآمد پایین بخش کشاورزی، سود بالای تغییر کاربری، دخیل بودن برخی افراد خاص، سهل انگاری و فقدان انگیزه در برخورد قانونی با متخلفان عنوان کرد و از جمله اقدامات اصلی اثرگذار برای مقابله با آن را برخورد با مدیران متخلف و واگذار نشدن انشعابات آب، برق و گاز نام برد.
دادستان مرکز گلستان وضعیت استان را با توجه به اقلیم مناسب مورد طمع و دست اندازی به منابع طبیعی بیان کرد و گفت: این درحالیست که اگر زمین های کشاورزی را در استان از دست بدهیم، تولید از بین خواهد رفت.
حقی با بیان اینکه بیشتر مردم گلستان موافق برخورد قضایی با ساخت و سازهای غیرمجاز هستند، افزود: این موافقت از طریق سامانه پیامکی نیز به ما اعلام شده است و در یک سال اخیر 180 پرونده در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های کشاورزی شهرستان گرگان تشکیل شده و در این ارتباط 100 ساختمان نیز تخریب شده است.
وی خواستار حمایت بیشتر از سوی مسئولان دستگاههای ذیربط کشوری در تامین ماشین آلات برای تخریب ساخت وسازهای غیرمجاز شد.
پیش از این نیز معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در جمع اعضای کمیته پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در گلستان گفته بود که به خاطر اقلیم بسیار مناسب این استان، گردشگری جزو ظرفیت های اصلی آن به شمار می رود و اگر به این مهم با تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز بی توجه شویم، سرمایه ها نابود خواهد شد.
هوشنگ خندان دل اظهار داشت: باید بیش از گذشته مراقبت از کاربری اراضی داشته باشیم و ساخت و ساز ها در محدوده و حریم اعلام شده صورت گیرد و بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف روستای زیارت است.
وی همچنین از دهیاران خواست نسبت به ساخت و ساز در روستاها حساسیت بیشتری نشان داده و متخلفان را به دستگاه های مرتبط معرفی کنند.
وی همچنین از مسئولان گلستان خواست برای مقابله با گسترش ساخت وساز غیرمجاز تعدادی روستا را برای سرمایه گذاری افراد علاقمند در بحث گردشگری در نظرگرفته تا از ساخت و ساز غیرمجاز و تخریب اراضی دیگر مناطق ممانعت شود.
مطابق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در 11 آبان سال 92 در خصوص طرح جامع شهر گرگان حدفاصل پل سیدمسعود (قبل از ناهارخوران) تا آبشار زیارت در این محدوده منظور شده و توسط دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی به استانداری گلستان ابلاغ شده است.
بر اساس طرح جامع جدید محور زیارت تا آبشار در حریم شهر گرگان واقع است و شهرداری مرکز گلستان قوانین و مقررات شهرسازی را در این محور اعمال می کند.
حسین صادقلو شهردار گرگان نیز گفت که برای ممانعت از ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت و در محدوده محور زیارت تا آبشار که در حریم شهرگرگان قرار گرفته، شهرداری امکانات خود را بسیج کرده است.
روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می شود.
روستای ییلاقی زیارت همچنین به عنوان یکی از 10روستای دارای بافت با ارزش تاریخی کشور است که لزوم توجه بیشتر به آن را می رساند.
در راستای ثبت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره 503 ثبت شده است.
شهرستان گرگان مرکز استان گلستان با افزون بر 450 هزار نفر جمعیت به عنوان نگین گردشگری در شمال کشور بوده و روستای زیارت یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن است.
گفتنی است عکس های این گزارش که توسط عکاس ایرنا در هفته اخیر تصویربرداری شده است، نشان از ساخت و ساز و تخریب جنگل حتی تا نوک قله ها را دارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار