مدیران خودروعصر اعتبار

گران‌ترین و ارزان‌ترین نرخ توقف در پارکینگ‌های پایتخت

عصر ساختمان- نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی شهر تهران متناسب با نرخ تورم سالانه تغییر می‌کند. این نرخ هر سال توسط شورای شهر تهران بررسی و به تصویب می‌رسد.

گران‌ترین و ارزان‌ترین نرخ توقف در پارکینگ‌های پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، اکنون حق توقف پارکینگ‌ها در 3 محدوده قیمت‌گذاری شده که شامل محدوده داخل طرح ترافیک، محدوده زوج و فرد و خارج از محدوده زوج و فرد است. در این دسته‌بندی نرخ توقف در محدوده طرح گران‌تر و خارج از محدوده زوج و فرد ارزان‌تر دیده شده است. پارکینگ‌ها همچنین از نظر مسقف بودن و غیرمسقف بودن نیز دسته‌بندی می‌شوند که پارکینگ‌های مسقف نرخ بالاتری خواهد داشت.
    هر چند به گفته قناعتی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر هزینه توقف در پارکینگ‌ها هر ساله از سوی شورا تعیین می‌شود اما ظاهرا آنچه در سطح شهر اتفاق می‌افتد و هزینه‌یی که از این بابت از شهروندان اخذ می‌شود، ارتباط چندانی با نرخ‌های تعیین شده، ندارد. نگاهی گذرا به نرخ پارکینگ‌ها موید این مطلب است. به گفته قناعتی نرخ پارکینگ‌های داخل محدوده ترافیک گران‌تر از پارکینگ‌های خارج از این محدوده است درحالی که گزارش‌های میدانی حاکی ازآن است که نرخ پارکینگ در بازار موبایل ایران که جنب ساختمان بورس تهران قرار دارد و در واقع شلوغ‌ترین و پرترددترین نقطه شهر محسوب می‌شود، رایگان است. اما نرخ پارکینگ در مرکز خرید تیراژه که در غربی‌ترین نقطه شهر واقع شده 5 هزار تومان تعیین شده است. جالب اینجاست که قیمت پارکینگ این مرکز حتی از مرکز تجاری پالادیوم که در یکی از گران‌ترین خیابان‌های شهر قرارداد، بیشتر است. پالادیوم از مشتریان خود 4000تومان حق توقف می‌گیرد.
    چنانچه بخواهیم از زاویه دیگر به این موضوع بپردازیم و سطح منطقه و نیز خدمات و امکانات مراکز تجاری را در تعیین نرخ پارکینگ‌ها در نظر بگیریم، باز هم همخوانی در این خصوص وجود ندارد. برای مثال این هزینه در مرکز تجاری ارگ که در شمال تهران واقع شده 1500تومان و در مرکز تجاری بوستان در منطقه پونک 2200تومان است. نکته جالب توجه دیگر این است که پارکینگ برخی مراکز تجاری مانند مگامال اکباتان یا هایپراستار که انتظار می‌رود نرخ‌های بالایی داشته باشند هیچ هزینه‌یی ندارند و رایگان است. به نظر می‌رسد، مراکز مختلف اداری و تجاری نه براساس مصوبه که بنا به دلخواه خود اقدام به اخذ هزینه پارکینگ می‌کنند و نظارت خاصی بر نرخ حق توقف پارکینگ‌ها صورت نمی‌گیرد. بنابراین مسوولان مربوطه باید نظارت بیشتری بر این نرخ‌ها داشته و با تدوین برنامه‌های خاصی نرخ پارکینگ‌ها را ساماندهی کنند.
    همه‌ چیز درباره پارکینگ‌های خصوصی
    قیمت پارکینگ خصوصی همانند قیمت مسکن در محله‌های مختلف تهران متفاوت است همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارد که در تفاوت قیمت این پارکینگ‌ها اثرگذار است. درخصوص مهم‌ترین عواملی که در قیمت پارکینگ تاثیر می‌گذارد، می‌توان به دو موضوع اشاره کرد. اول اینکه در ساختمان‌هایی که به تعداد واحدهایش پارکینگ وجود دارد، قیمت پارکینگ ارزان‌تر است و پارکینگ ارزش کمتری دارد اما در ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ کمتر از واحدهاست، پارکینگ ارزش بیشتری پیدا می‌کند و دیگر اینکه قیمت پارکینگ در محله‌هایی که دارای کوچه و خیابان‌های کم عرض است بیشتر از محله‌هایی است که خیابان‌های عریض دارد.
    شاید بتوان گفت، مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت پارکینگ‌های شخصی، قیمت هر منطقه است. برای مثال در یک محله ممکن است قیمت پارکینگ‌ها با هم تفاوت داشته باشد و براساس قیمت واحد مسکونی و موقعیت منطقه‌یی، قیمت پارکینگ این واحدها نیز تعیین شود.
    به گفته یکی از کارشناسان املاک به طور قانونی واحدهای زیر 200متر یک پارکینگ، واحدهای با متراژ بین 200 تا 240متر 1.5پارکینگ و واحدهای بالای 250متر دو پارکینگ دارند و هر گاه هر یک از آنها قصد خرید پارکینگ اضافی داشته باشند باید مبلغی جداگانه پرداخت کنند که بیشتر این پارکینگ‌ها براساس محله و توافق میان طرفین قیمت‌گذاری می‌شوند.
    برخی پارکینگ‌ها با عنوان پارکینگ مزاحم یاد می‌شوند چراکه در مقررات شهرداری، استانداردی برای مساحت پارکینگ وجود دارد، اگر این استاندارد در مورد پارکینگ آپارتمانی قابل ‌اجرا نباشد و راه عبور باقی پارکینگ‌ها باز باشد، شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که در این مورد وجود دارد، پارکینگ مزاحمی در آن فضا پیش‌بینی می‌کند که برای مثال، دو ماشین بتوانند پشت سر هم پارک کنند. مشکل این نوع پارکینگ این است که هر زمان یکی از مالکان بخواهد، خودرو خود را حرکت دهد، مالک پارکینگ مزاحم هم باید خودرو خودش را جابه‌جا کند از این رو قیمت این پارکینگ‌ها یک‌سوم قیمت سایر پارکینگ‌های موجود در همان ساختمان است. به عقیده کارشناسان شهری در کشورهای پیشرفته قبل از آنکه خودرو وارد چرخه تولید و استفاده شود، ابتدا سرانه فضای خیابان‌ها و جاده‌ها و پارکینگ تعریف و آماده می‌شود حتی سازندگان مسکن مجبورند برای هر واحد آپارتمان دو واحد پارکینگ یا بیشتر پیش‌بینی کنند این درحالی است که در تهران اغلب ساختمان‌ها فاقد پارکینگ کافی برای ساکنان آن هستند در چنین شرایطی گرایش خانواده‌ها به خرید دو یا چند خودرو، مشکل پارک در حاشیه خیابان‌ها و افزایش ترافیک را هر روز بیشتر می‌کند.

    پارکینگ 1

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار