مدیران خودروعصر اعتبار

اجرای طرح شناسنامه فنی، برای بهبود کیفیت ساختمان‌ها ضروری است

عصر ساختمان:به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بیمه اجباری حوادث طبیعی ساختمان را به تصویب رساندند با این حال کمیسیون اقتصادی ملزم شد برخی جزئیات و موانع اجرای طرح را اصلاح نماید.

اجرای طرح شناسنامه فنی، برای بهبود کیفیت ساختمان‌ها ضروری است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از جان جم آنلاین،در صورت تصویب نهایی این لایحه، خسارت‌های طبیعی و ناخواسته کلیه ساختمان‌ها اعم از مسکونی و تجاری تحت پوشش بیمه اجباری حوادث ساختمان قرار می‌گیرند. در این خصوص با دکترمحمدرضا رضایی کوچی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

    تصویب لایحه بیمه اجباری حوادث طبیعی در ساختمان‌ها اتفاق مبارکی است، در فضای فعلی این طرح چگونه توجیه‌پذیر می‌شود؟

    ایران کشوری چهار فصل با آب و هوای متغیر است که حوادث غیر مترقبه مردم و ساختمان‌های مختلف را تهدید می‌کند بنابراین باید آمادگی مواجهه با حوادث را داشته باشیم. در چنین مواقعی همه منتظر دولت هستند تا پس از برآورد هزینه‌ها، خسارت وارده را پرداخت کنند. با توجه به تنهایی دولت و اینکه مدت زمان پرداخت خسارات به مردم در این پروسه طولانی خواهد شد و در شرایط بحرانی دستگاه حامی در دسترس نیست، ضرورت حضور سازمان‌های بیمه گر احساس می‌شود و دلیل اجباری شدن بیمه حوادث ساختمانی است.

    با توجه به متفاوت بودن شرایط اقلیمی کشور،مبنای محاسبه بیمه چگونه خواهد بود؟

    طبیعتاً میزان پرداخت حق بیمه متناسب با شرایط اقلیمی و تهدیدات موجود تعیین می‌شود. البته ممکن است عده‌ای نتوانند مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند بنابراین دولت از طریق ایجاد صندوق حمایتی و همچنین واریز مبالغ تعریف شده به عنوان پشتیبان طرح وارد عمل خواهد شد که با توجه به مناطق مورد نظر و استحکام ساختمان‌ها متغییر خواهد بود. نباید برای پرداخت بیمه حوادث به مردم فشار وارد کنیم، باید با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی نسبت به اجرای طرح اقدام کنیم.

    در همین ارتباط، شناسنامه‌دار کردن ساختمان‌ها به لحاظ فنی چگونه ارزیابی می‌شود؟

    اگرچه مقاوم‌‌سازی ساختمان در قوانین نظام مهندسی و شهرداری تاکید شده است ولی باید بپذیریم بسیاری از ساختمان‌های ما قدیمی هستند و مقررات ملی ساختمان در آنها لحاظ نشده است. در ساختمان های جدید این گونه نیست اگر در جایی تخطی از قانون مشاهده می‌شود به ضعف نظارت شهرداری و نظام مهندسی برمی‌گردد. بدون شک اجرای طرح شناسنامه فنی کمک بزرگی در بهبود کیفیت ساختمان‌ها خواهد بود. کمیسیون عمران مجلس به شدت پیگیر موضوع است. ما معتقدیم؛ وجدان کاری باید در اولویت قرار گیرد.

    شما بین انبوه سازی و شخصی‌سازی تفاوت قائل هستید؟

    درآمد نجومی ساخت و ساز در سال‌های گذشته بسیاری از سوداگران را به این عرصه کشاند بدون اینکه تخصص و نظارت در کار باشد و کیفی سازی به فراموشی سپرده شد. در حالی که قوانین و مقررات ساخت و ساز برای همه یکسان است. برای شخصی سازها، شرکت‌های مجری تعریف شده که دارای تخصص ساختمان‌سازی هستند و باید متقاضیان ساخت و نوسازی، کار را به آنها واگذار کنند. انبوه سازها هم وظایف مشخصی دارند که لزوماً باید بر اساس آنها فعالیت کنند. مصالح خوب، سازنده متخصص و متعهد همراه با نظارت دقیق، اصول فراموش نشدنی ساختمان‌سازی است. ما در بحث ساختمان کمبود قانون نداریم، ولی ضعف اجرایی مشهود است. مهندس ناظر که ساختمان را تایید می‌کند مسئول است. در پروژه‌های مشارکتی و انبوه‌سازی حضور سازمان‌های نظارتی از جمله نظام مهندسی و شهرداری الزامی است تا روشنگری کنند زیرا برخی از مردم به حقوق خود آشنا نیستند و پیگیری های لازم انجام نمی‌شود.

    تجمیع بیمه‌ها چه کمکی در پیشبرد اهداف ایمنی ساختمان خواهد داشت؟

    دولت باید با تجمیع بیمه‌ها، بار مالی مردم را کاهش دهد البته اجرای این امر در کوتاه ‌مدت میسر نیست و نیازمند زمان است. ما باید باور و اعتماد عمومی مردم را تقویت کنیم. متاسفانه برخی از نمایندگی‌های بیمه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و به موقع خسارت نمی‌دهند در حالی که ضمانت اجرایی خدمات بیمه‌ها بسیار مهم است. انتظار داریم رسانه‌های جمعی در این خصوص به درستی اطلاع رسانی کنند تا بحث بیمه حوادث ساختمانی بین مردم نهادینه شده و با همکاری عمومی در کشور اجرایی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی